ההתאחדות קוראת להתלונן נגד יאט"א
מאת גיורא נוימן ההתאחדות מסלימה את המאבק נגד יאט"א: השבוע היא פרסמה קריאה לסוכנים שקיבלו מאז ה-11 בינואר השנה "הודעת אירגולריטי" מיאט"א או שנותקו ממערכת הבי-אס-פי לשגר תלונות למשרדי הממונה על ההגבלים עיסקיים. העילה: יאט"א משתמשת לרעה בכוחה המשותף נגד סוכני הנסיעות וחורגת מההיתר שניתן לה לפעול בישראל. בדצמבר האחרון קבעה הרשות להגבלים עסקיים, בעקבות תלונה שהגישה התאחדות באמצעות עו"ד דרור שטרום, כי מערכת הסליקה הענפית, הבי-אס-פי, חרגה באופן ברור מההיתר שניתן לה לפעול בישראל וכי היא משתמשת לרעה בכוחה המצרפי כנגד סוכני הנסיעות, בין השאר באמצעות ניתוקו של הסוכן ממערכת ההזמנות של כל חברות התעופה הסדירות. הרשות קבעה עוד כי תפקידו של הבי-אס-פי לשמש כמכשיר התחשבנות יעיל ותו לא, וכי חל עליו איסור לדווח ליאט"א על חריגה של סוכן הנסיעות מנוהלי הבי-אס-פי. יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, מוסר כי לקביעתה של הרשות חשיבות רבה אך אין בכך די. "אנחנו מודעים למגבלות הקיימות ברשות להגבלים עסקיים לאכוף את ההחלטה, גם אם מדובר בהחלטתה שלה, ולכן סוכני הנסיעות ידווחו בעצמם לרשות על כל מקרה שבו סוכן נסיעות ינותק באופן משותף ממערכת ההזמנות כתוצאה מדיווח של הבי-אס-פי ליאט"א," אמר פתאל. "בכך נסייע לשלטונות לאכוף את החוק, אך לא פחות חשוב - נגן על עצמנו מפני פעילות דורסנית ובלתי חוקית של הבי-אס-פי ויאט"א כלפינו". יאט"א היא ארגון משותף של מאות חברות תעופה הקובע מזה עשרות שנים את הכללים בשוק התעופה, כולל הכללים לגבי ניהול עסקיהם של סוכני הנסיעות. במהלך השנים האחרונות מאבדת יאט"א ממעמדה בעקבות בדיקות שעשו רשויות ההגבלים העסקיים. התאחדות סוכני נסיעות בישראל תוקפת בשנתיים האחרונות, באמצעות עו"ד שטרום, שבעצמו שימש בעבר בתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, את מעמדה של יאט"א וטוענת כי למעשה בכל הנוגע להסדרת שוק הסוכנים פועלת יאט"א כקרטל בלתי חוקי. עמדתה של רשות ההגבלים העסקיים בנושא הבי-אס-פי היא, לדעת ההתאחדות, סנונית ראשונה בדרך להכרה באי החוקיות בה פועלת יאט"א כלפי הסוכנים בישראל. 23/06/2009 |