סוכני הנסיעות נגד יאט"א: הסוכנים ידווחו לרשות להגבלים עסקיים על מקרים בהם יאט"א תשתמש לרעה בכוחה המשותף כנגד סוכני הנסיעות ותחרוג מההיתר שניתן לה לפעול בישראל
בדצמבר האחרון קבעה הרשות להגבלים עסקיים, בעקבות תלונה שהגישה התאחדות סוכני הנסיעות באמצעות עו"ד דרור שטרום, כי מערכת הסליקה הענפית, ה- BSP, חרגה באופן ברור מההיתר שניתן לה לפעול בישראל וכי היא משתמשת לרעה בכוחה המצרפי כנגד סוכני הנסיעות, בין השאר באמצעות ניתוקו של הסוכן ממערכת ההזמנות של כל חברות התעופה הסדירות. הרשות קבעה עוד כי תפקידו של ה- BSP לשמש כמכשיר התחשבנות יעיל ותו לא, וכי חל עליו איסור לדווח ליאט"א על חריגה של סוכן הנסיעות מנוהלי ה-BSP. יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, מסר כי לקביעתה של הרשות חשיבות רבה אך אין בכך די. "אנחנו מודעים", הוסיף פתאל, "למגבלות הקיימות ברשות להגבלים עסקיים לאכוף את ההחלטה, גם אם מדובר בהחלטתה שלה, ולכן סוכני הנסיעות ידווחו בעצמם לרשות על כל מקרה שבו סוכן נסיעות ינותק באופן משותף ממערכת ההזמנות כתוצאה מדיווח של ה-BSP ליאט"א". "בכך", אמר פתאל, "נסייע לשלטונות לאכוף את החוק אך לא פחות חשוב, נגן על עצמנו מפני פעילות דורסנית ובלתי חוקית של ה-BSP ויאט"א כלפינו". יאט"א היא ארגון משותף של מאות חברות תעופה הקובע מזה עשרות שנים את "הכללים" בשוק התעופה, כולל הכללים לגבי ניהול עסקיהם של סוכני הנסיעות. במהלך השנים האחרונות מאבדת יאט"א ממעמדה בעקבות בדיקות שעשו רשויות ההגבלים העסקיים. התאחדות סוכני נסיעות בישראל תוקפת בשנתיים האחרונות, באמצעות עו"ד שטרום (לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים) את מעמדה של יאט"א וטוענת כי למעשה בכל הנוגע להסדרת "שוק הסוכנים", פועלת יאט"א כקרטל בלתי חוקי. עמדתה של רשות ההגבלים העסקיים בנושא ה-BSP היא, לדעת ההתאחדות, "סנונית ראשונה" בדרך להכרה באי החוקיות בה פועלת יאט"א כלפי הסוכנים בישראל. 21/06/2009 |