התביעה הבאה: נגד אייר פראנס ואליטליה
מאת גיורא נוימן האסיפה הכללית של ההתאחדות החליטה לנקוט צעדים משפטיים נגד חברות התעופה אייר פראנס/קלמ ואליטליה, על כך שהפסיקו באופן חד צדדי לשלם עמלת סוכן. האסיפה, שהתקיימה ביום שני שעבר בתל אביב, קיבלה את ההחלטה פה אחד, על פי הצעת ועד ההתאחדות, אחרי ששמעה את סקירתם בנושא של היו"ר קובי קרני ושל היועץ המשפטי של ההתאחדות, עו"ד דרור שטרום. אליטליה, המוביל הלאומי האיטלקי, עמדה בשנה שעברה על סף קריסה בגלל הפסדים כבדים, ופעילותה, צי המטוסים והמותג עברו לבעלות פרטית, בשליטת חברת התעופה האיטלקית המתחרה אייר-ואן. קובי קרני הסביר כי על רקע המשבר העיסקי בחברה ובחסותו הפסיקה נציגות אליטליה בישראל לשלם עמלת סוכן, אולם ההתאחדות לא נקטה נגדה עד כה בצעדים כי התמקדה בתביעות נגד חברות חזקות ואיתנות יותר. מי שעוררה את הזעם בוועד ההתאחדות היתה דווקא אייר פראנס/קלמ. לקראת סוף שנת 2008 חיפשה החברה דרך שקטה וללא עימותים להפסקת תשלום עמלת הסוכן. הנהלת החברה בישראל ביררה באופן דיסקרטי אילו סידורים חדשים יספקו את סוכני הנסיעות. התשובה שקיבלה: הסוכנים מצפים שהחברה לא תתחרה בהם באופן בלתי הוגן, כלומר תגבה בערוצי השיווק הישיר שלה דמי טיפול "סבירים", שיותירו מרווח מספיק לסוכן הנסיעות לגבות גם הוא דמי טיפול. להבנה ברוח זו הגיעו נציגי ההתאחדות עם לופטהנזה וסוויס בראשית השנה, הבנה שממנה נסוגו שתי חברות התעופה מאוחר יותר. מראשית השנה החלה אייר פראנס לגבות דמי טיפול מלקוחות שרכשו כרטיסי טיסה באתר האינטרנט שלה ובמוקד המכירות הטלפוני, ובכך היא היתה לחברת התעופה הראשונה שעברה לשיטת אפס עמלה ללא עימות עם הסוכנים. בכינוסים של ההתאחדות אף נשמעו דברי שבח על גישתם העניינית וההוגנת של מנהלי החברה. אולם לפני חודש התהפכה הקערה על פיה, כאשר בלחץ הירידה במכירות קיבלה החברה בישראל הוראה מפריז להפסיק לגבות דמי טיפול מהמכירות באתר האינטרנט. ההבנות והרוח הטובה נמחקו באחת, וכעת החליטה ההתאחדות להצעיד את אייר פראנס/קלמ בדרך הייסורים המשפטית שבה עדיין צועדות לופטהנזה וסוויס. באותה הזדמנות הוחלט לבוא חשבון גם עם אליטליה. קובי קרני, שנבחר באסיפה לקדנציה נוספת כיו"ר, אמר עם קבלת ההחלטה: "על חברות התעופה לדעת כי מי שמפר ברגל גסה את ההסכם החתום והמחייב בינן לבין סוכני הנסיעות, יאלץ להתמודד עם הסוכנים בבית המשפט." 31/05/2009 |