האם עמלות הסוכן חוזרות בארה"ב?
מאת אוריאל ישיב מזה כמה ימים יש התרגשות גדולה בעולם סוכני הנסיעות בארה"ב. ביום רביעי שעבר פורסם באתר האינטרנט של "טראוול וויקלי" המופנה לסוכני נסיעות, שדלתא איירליינס, וכן נורתווסט שהתמזגה עמה, מציעות לסוכני נסיעות "שיש להם קשר מסחרי עימן" עמלה של 10 אחוזים עבור מכירות מעתה ועד 30 ביוני לטיסות מעתה ועד 15 בדצמבר לאמריקה הלטינית והקריביים מנמלי התעופה במדינת ניו יורק. ההצעה לא כללה את כל הסוכנים. היא הופנתה לסוכנים נבחרים בארה"ב, קנדה ופוארטו ריקו. הידיעה הפתיעה מאוד את כל סוכני הנסיעות בכל רחבי ארצות הברית והניבה עשרות תגובות באתר העיתון. הן נעו מספקנות ועד כעס. משמחה לאיד ועד קריאה לסירוב. מלגלוג ועד סיפוק. חלקן אף מתלהמות. כזכור, דלתא היתה החברה הראשונה שב-1995 הגבילה את העמלה לתקרה של 5 אחוזים. אחריה הלכו כל החברות האמריקניות ואחר כך הקיצוץ בעמלה עבר בכל העולם. אחרי הפיגוע של ה-11 בספטמבר 2001 דלתא ביטלה את העמלה לחלוטין. ושוב, בעקבותיה הלכו כל שאר החברות. התוצאה: אלפי סוכני נסיעות חיסלו את עסקיהם בעקבות ביטול העמלות. הנכון הוא שבמקום עמלות העניקו חברות התעופה תמריצים נאים, אבל רק המשרדים הגדולים נהנו מהם. הרוב המכריע הסתפק בדמי שרות ובעמלות ממכירת שרותי קרקע והפלגות שהביקוש להם גדל מאוד. דלתא עצמה הגיבה בהודעה שזה מבצע עידוד מכירות ויהיו כאלה נוספים גם בעתיד. בדוא"ל שנשלח לסוכנים נבחרים נאמר: "דלתא מחויבת לאזור אמריקה הלטינית והקריביים ואנו מעריכים את תמיכתך המתמשכת". עם זאת נראה שמתחולל שינוי במדיניות. יש סוכנים המספרים שגם אמריקן וקונטיננטל החלו בהענקת עמלות. בתגובה על הידיעה אמרה אסתר הרשקוביץ, מנהלת דלתא בישראל, כי מדובר במהלך מסחרי של החברה בתוך ארה"ב, וכי לא תהיה לו כל השפעה על מדיניות החברה בישראל. 11/05/2009 |