איזי בורוביץ: "זה פרוטקשן!"
מאת אוריאל ישיב "כמובן שאין בידי עובדות, אבל מניתוח הדברים ומניסיון לא קטן", אומר פרופסור ישראל (איזי) בורוביץ , עד לא מכבר יו"ר הדירקטוריון של אל על, "אני אומר שכל הסיפור הזה של הורדת רמת הדירוג הבטיחותי של ישראל הוא עניין כלכלי-מסחרי. הרי אם כל כך לא בטוח פה, אז איך שלטונות התעופה האמריקנים מתירים לחברות שלהם לטוס לכאן? ולא זו בלבד שלא עוצרים את הטיסות של קונטיננטל ודלתא אלא גם מאשרים ליו אס איירוויס להתחיל בטיסה יומית. ולא ימנעו מקונטיננטל להוסיף טיסה שלישית כשיהיה להם מטוס מתאים. אבל כן מונעים מאל על להוסיף טיסות ליעדים בארה"ב. זאת ועוד, אוסרים על אמריקן איירליינס שיש לה הסכם קוד שייר עם אל על למכור לנוסעיה טיסות באל על אבל לא אוסרים עליה לקבל נוסעים מאל על. למה? ומדוע כל חברה מקבלת בנתב"ג את כל הגישות (סלוטים) שהיא מבקשת אבל אל על לא מקבלת בניוארק וישראייר לא מקבלת בהיתרו?". "מה שאנו רואים" ממשיך בורוביץ "זה לא פחות ולא יותר אלא תופעה של שמירת אינטרסים של חברות אמריקניות או אירופיות. במלים אחרות פשוט 'פרוטקשן'. האם יש בעיות בטיחות באל על או בארקיע? הרי רק עכשיו קיבלו, זו שנה שנייה ברציפות, ותוך ציון לשבח, את אישור יאט"א (IOSA) על עמידה בנוהלי הבטיחות החמורים ביותר. אני מכיר כמה חברות אמריקניות ואירופיות שאוי ואבוי לרמת התחזוקה שלהן. ובהן לא נוגעים. אז מישהו יכול לשכנע אותי שאין כאן מדיניות מכוונת?". לשאלת חדשות תיירות האם הוא יכול לדמיין את ראשי התעופה האמריקנים יושבים ודנים איך להצר את צעדי אל על, ענה איש התעופה הוותיק, "אין צורך לשבת כך מתנהלת המדיניות שלהם כל השנים. כל שר חוץ זר או שגריר זר לא מחמיץ שום הזדמנות להעלות בפני הדרג הבכיר ביותר בישראל בעיה, אם יש כזו, בתחום יחסי התעופה ותוספת טיסות או קיבולת. אנו זוכרים היטב את המאבק של הגרמנים להשיג זכויות ללופטהנזה לטיסות למינכן, ואת הלחצים הדיפלומטים והפחות דיפלומטים להעניק לאייר קנדה טיסות נוספות ובשביל מה? לא כדי להטיס תיירים קנדים אלא נוסעים אמריקאים דרך קנדה. אז שלא יספרו לי שכל העולם רוצה שמים פתוחים ומיישם זאת. גם אני בעד שמים פתוחים וליברליזציה, אך שלא יתקעו אותנו בכל מיני מכשולים וקשיים ושיתנו לחברות הישראליות את אותם תנאים שנותנים לחברות הזרות בארצותיהן. המדינות מצאו דרכים איך להגן על החברות שלהן כנגדנו, וממשלת ישראל חסרת אונים להתמודד איתן". 12/03/2009
|