זוהר אנדלמן: "בישראייר הכל בסדר, תודה"
מאת אוריאל ישיב "אחרי מהלך ארוך ומתמשך הושלם המיזוג בין שלוש החברות וכעת יש לנו קבוצה אחת הפועלת באופו הומוגני," פתח זוהר אנדלמן, מנכ"ל קבוצת ישראייר, את הראיון אתו. "התהליך נמשך שנתים וחצי ובמהלכו היו צריכים להתגבר על הבדלים במנטליות שבין החברות, בתרבות הניהולית במסוררות שהשתרשו, במיוחד כשמביאים בחשבון את הגילאים השונים שלהן." לדברי אנדלמן, המיזוג לא היה פשוט כי עוסקים כאן בשני נושאים עיקריים שלכאורה הם קרובים אך בעצם הם שונים במהות, בחשיבה, בצרכים ובמנטליות. "בתיירות הדברים מתנהלים כך שיש הרבה חופש תמרון. הם יכולים להיות 'בערך'. טיולים ונופשונים עוסקים בחוויה סובייקטיבית ובארגון שיש בו גמישות. בתעופה הכל הרבה יותר נוקשה. יש חוקים, תקנות נוהלים ומעל לכל הצורך לדאוג לבטיחות ולביטחון. אין מקום לפשרות." והוא ממשיך: " תיירות זו פנטזיה. תעופה כמובן שלא. זה יוצר בדרגי הניהול הגבוהים שוני בהתייחסות והיה צריך לארוג פסיפס אחד. זה היה תהליך לא קל למנהלים אפילו הבכירים. כולל מנהל הכספים, מערכת השיווק ואפילו בתפעול." מנכ"ל ישראייר מדגיש שבמיזוג יש חסכון ניכר בהוצאות הנהלה וכלליות. דמי הלימוד גבוהים ולהערכתו רק לאחר ארבע שנים יושג איזון ואחרי כן יהיו רווחים. לשאלה מה קורה כעת בישראייר עונה אנדלמן: "בתכנית העבודה לשנת 2009 ובשנים שלאחר מכן תתמקד החברה בתעופה הפנים ארצית, שהיא משגשגת באורח מדהים, ובקווים הבינלאומיים הקצרים יחסית, מרחקים של 4-5 שעות טיסה. לשם כך רכשנו שלושה מטוסי איירבוס 320, שהראשון בהם יגיע בחודש נובמבר 2009 ויחליף מטוס חכור. השניים הנוספים יגיעו במהלך 2010. אלה מטוסים חדשים ומשוכללים, חסכונים בדלק ויעילים. הם גם מתגברים את הטיסות לאילת. רק בחודש נובמבר הפעלנו אתם 132 טיסות מנתב"ג לאילת." לביסוס המעמד בקו לאילת רוכשת ישראייר ארבעה מטוסי איי-טי-אר חדשים עם 72 מושבים, שיחליפו את ארבעת המטוסים מאותו דגם בני 50 המושבים, שנמכרו. המטוסים החדשים יגיעו בין אפריל 2009 לאפריל 2010. "ישראייר קיבלה החלטה אסטרטגית לרדת מהקו לניו יורק," אומר אנדלמן, "לכן עם תום חוזה החכירה של מטוס האיירבוס 330, בסוף פברואר 2009, נחזיר את המטוס. עם הפסקת הטיסות לניו יורק ביצענו איתו 42 טיסות לאירופה. החל מחודש נובמבר תכננו להפעיל את המטוס בטיסות לפוקט ובנגקוק, אך הבעיות הפוליטיות בתאילנד והקצב האיטי של ההזמנות (מלבד לתקופת חופש חנוכה) אילצו אותנו לבטל את הטיסות ולחפש למטוס תעסוקה חלופית. כך בוצעו בהצלחה שלוש טיסות צליינים מאנגולה במערב אפריקה וכעת מתנהל מו"מ על הפעלת טיסות צליינים נוספות מאפריקה". לשאלה על מבנה הפעילות בתיירות היוצאת מספר אנדלמן שהעבודה בתחום זה מתחלקת בין ארבע מחלקות. הראשונה - טיולים מאורגנים. הפעילות בה מוצלחת מאוד גם ב-2008. שומרים על רמה של 30 אלף מטיילים באלף קבוצות. אחד הסודות הוא הגיבוי של התעופה. המחלקה השניה היא הנופשונים. בתחום זה השנה החלה בצליעה אך הרבעון השלישי היה טוב מאוד. היעד העיקרי הוא עדיין אנטליה, שנחשבת כיעד הנופש האולטימטיבי למשפחות. המחלקה השלישית - שירותי תיירות במסגרת נתור. הם כוללים את הספא ("400 חבילות ב-2006, גידול ל-900 חבילות ב-2007 ול-2,000 חבילות ב-2008, עם פוטנציאל ל-5,000 " ), שיט ("למדנו לבנות חבילות שלמות כולל טיסות ומלונות לפני ואחרי, ולא רק שיט"), תערוכות, סקי. "גם בתי מלון נמשיך לשווק בעזרת תוכנה חדשה שמפתחים למעננו כעת. אם כי במלונות אינני מאמין שהצלחתנו כסיטונאים תהיה גדולה. השיווק הישיר והאינטרנט מתחרים בנו. כך שאם נשמור על הקיים זה יהיה הישג." המחלקה הרביעית - חבילות אירופה. המדובר בטיסות ומלונות. "השיווק כאן מתחלק לשנים - יוניטל משווקת לסוכנים ואילו יוסי טורס לקהל הרחב." לסיכום, מנכ"ל ישראייר מגדיר את שלומה של הקבוצה בשתי מילים: טוב, תודה." 11/12/2008 |