אל על הרוויחה ברבעון השלישי 30.4 מיליון דולר
מאת גיורא נוימן הכנסות אל על ברבעון השלישי של השנה צמחו לשיא של כל הזמנים והסתכמו ב-607.3 מיליון דולר, לעומת 566.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של 7%. למרות זאת, רווחי החברה ברבעון הסתכמו ב-30.4 מיליון דולר, לעומת 40.7 מיליון דולר - ירידה של כ-25%. כך עולה מדוחות החברה שנמסרו ביום רביעי השבוע לבורסה בתל אביב. מתוך הדוחות עולה כי אל על רשמה ירידה במרבית סעיפי ההוצאה, אך המשיכה להתמודד ברבעון השלישי עם המשבר העולמי שפקד את ענף התעופה ועם העלייה במחירי הדלק, שהגיע בחודש יולי לשיא של כל הזמנים, 147 דולר לחבית והשפעת שער החליפין. ההוצאה על דלק ברבעון השלישי של 2008, הסתכמה ב-214.7 מיליון דולר לעומת 153.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 61.2 מיליון דולר המהווה הוצאה של 35.4% מהמחזור. למרות גורמים אלה, הסתכם הרווח הגולמי של החברה ב-133.4 מיליון דולר ברבעון. בדברי ההסבר לדוחות מסר המנכ"ל, חיים רומנו: "בנוסף להתמודדות עם התחרות והגורמים האקסוגניים, גם ברבעון זה, נאלצה אל על להתמודד עם אי יישום החלטת הממשלה למימון 80% מהוצאות הביטחון לחברות הישראליות. אנו מצפים ליישום מיידי של החלטת הממשלה. למרות כל אלה ולמרות התחרות הגוברת, הצלחנו להתמודד בצורה טובה עם המצב, באמצעות אופטימיזציה של רשת הנתיבים, צמצום עלויות ומדיניות מחירים מושכלת. במסגרת מאמצינו לביסוס מנועי הצמיחה של החברה, שילשנו את מכירות הכרטיסים באמצעות האינטרנט והמוקד, שהסתכמו ב-33.3 מיליון דולר, רשמנו גידול במכירות והמשכנו ברכש של מטוסים. "התוצאות שהושגו ברבעון ראויות לציון לאור הסביבה העסקית הקשה וסימני המיתון במשק העולמי," המשיך רומנו. "בתקופה קשה זו, מטרתנו לשמור על יציבות, תוך ניצול יתרונותינו לשינוי והתאמת הפעילות בהתאם לדרישות השוק. אנו שוקדים על המשך ההתייעלות בפעילות השוטפת וצמצום העלויות. העבודה המאומצת של הנהלת החברה עם נציגות העובדים, בתקופה קשה זו תרם לתוצאות החיוביות שהשגנו, הודות לצעדים אילו אנו ערוכים היטב לעתיד." עוד אמר רומנו: "יתרת המזומנים של החברה הסתכמה בסוף הרבעון בכ-223 מיליון דולר, נתון משמעותי המעיד על חוסנה של החברה, איתנותה הפיננסית וניהול נכון בתקופת משבר." כאמור, ההכנסות הסתכמו ב-607.3 מיליון דולר לעומת 566.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-7%. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מעלייה של כ-9% בהכנסות מנוסעים, וכן גידול של כ-30% בהכנסות אחרות כגון מכירת מוצרים פטורים ממכס ומתן שרותי תחזוקה לגורמי חוץ. ההכנסות ממטען קטנו כתוצאה מפעולה ייזומה של החברה להפסקת פעילות מטוסי המטען למזרח. ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של 2008 הסתכמו ב-1.64 מליארד דולר, צמיחה של כ-16%. הוצאות ההפעלה הסתכמו ב-473.9 מיליון דולר, לעומת 414.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-14%. הגידול בהוצאות ההפעלה נובע בעיקרו מעליית מחירי הדס"ל שהינו מרכיב מהותי בהוצאות החברה. שיעור הוצאות ההפעלה מהמחזור עלה מכ-73.2% ברבעון השלישי של 2007 לכ-78.0% ברבעון השלישי לשנת 2008. ההוצאה על דס"ל לחברה, ברבעון השלישי של 2008, הסתכמה ב-214.7 מיליון דולר לעומת 153.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 61 מיליון דולר המהווה גידול של 40%, זאת לאחר החזרי הגידור נטו אשר הסתכמו ב-14 מיליון דולר (לעומת החזרי גידור של 5.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד). החזרי הגידור נטו לתשעת החודשים הראשונים של 2008 הסתכמו ב-42 מיליון דולר לעומת 1.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההוצאה על הדס"ל מהווה כ-35.4% מהמחזור בהשוואה לכ-27.1% ברבעון המקביל אשתקד. שיעור התפוסה במטוסים, מבין הגבוהים בענף התעופה, הסתכם ב-85.4%. הרווח הגולמי הסתכם ב-133.4 מיליון דולר (שיעור של כ-22.0% מהמחזור), לעומת 151.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (שיעור של כ-26.8% מהמחזור), קיטון של כ-12%. הוצאות המכירה ברבעון קטנו מ-66.0 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד ל-63.9 מיליון דולר .שיעורן מהמחזור ירד מ-11.6% ברבעון המקביל אשתקד ל-10.5% ברבעון הנוכחי. הקיטון נובע מהגידול במכירה הישירה והירידה בהוצאות הפצה ועמלות. שיעורן של הוצאות הנהלה וכלליות מהמחזור נותר ללא שינוי מהותי (כ-4%) ביחס לרבעון המקביל אשתקד והם הסתכמו ב-24.6 מיליון דולר, לעומת 21.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 2.9 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מהגידול בהוצאות השכר עקב תיסוף השקל ביחס לדולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-50.4 מיליון דולר, לעומת 61.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של כ-18%. הוצאות המימון נטו קטנו ב-1.3 מיליון דולר והסתכמו ב-10 מיליון דולר ברבעון לעומת 11.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. שינוי זה נובע מהירידה בריבית על ההלוואות כתוצאה מירידה בשיעור ריבית הליבור. הרווח הנקי ברבעון השלישי של 2008, הסתכם ב-30.4 מיליון דולר, לעומת רווח נקי בסך של כ-40.7 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2007. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ששימש את החברה ברבעון הסתכם ב-11.3 מליון דולר (לעומת תזרים של 74.1 מליון דולר שנבע לחברה ברבעון המקביל אשתקד). השינוי הנ"ל נובע בעיקר מהקיטון ברווח לפני מס ברבעון המדווח לעומת הרווח לפני מס ברבעון המקביל אשתקד, וכן מתנודות עונתיות ביתרות מאזניות של ספקים, זכאים והכנסות מראש. בהצטברות של תשעת החודשים הראשונים של 2008, התזרים הסתכם ב-97.8 מיליון דולר לעומת 178.1 מיליון דולר אשתקד, וזאת בעקבות ההפסד לפני מס לתקופה הנוכחית לעומת הרווח לפני מס לתקופה המקבילה אשתקד. יתרת המזומנים של החברה נכון ליום 30 בספטמבר 2008, הסתכמה ב-222.9 מיליון דולר, לעומת 260.2 מיליון דולר ב-31 בדצמבר 2007. הירידה נובעת בעיקרה מהשקעות ברכוש קבוע ואחר בסך כ-97.0 מליון דולר (מהם כ-34 מיליון דולר על רכישת מטוסים), ופירעון הלוואות לזמן ארוך בסך של 39.9 מליון דולר, שקוזז בעיקר מתזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך של 97.8 מיליון דולר. ההון העצמי נכון ליום 30 בספטמבר 2008 הסתכם ב-267 מיליון דולר, לעומת 319 מיליון דולר נכון ליום 31 בדצמבר 2007. הקיטון בהון העצמי של החברה נובע בעיקר מההפסד הנצבר לתקופת החשבון ומקיטון בשווי ההוגן של עסקאות גידור הדס"ל לתאריך הדוחות. עוד מסר חיים רומנו: "אל על המשיכה להתמודד עם התחרות ההולכת וגוברת שהתאפיינה בעליה של כ-27% בהיצע המושבים של החברות הזרות. נתח השוק של אל על ברבעון הסתכם בכ-32.6%. כמו כן, אל על הצליחה לשמור על שיעורי תפוסה מהגבוהים בעולם של כ-85.4%. "ברבעון השלישי רשמה החברה קיטון של 18 משרות בממוצע זאת בהמשך לתוכנית ההתייעלות אותה מיישמת החברה בתקופה האחרונה. " אנו ממשיכים לפעול בהתאם ליעדי התכנית האסטרטגית 'אל על 2010', במסגרתה, החל מסוף חודש אוגוסט נכנס לשירות מטוס בואינג 737-800, אחד מתוך שלושה שנרכשו במסגרת תכנית ההצטיידות. במקביל אנו ממשיכים לבחון את הוצאתם משירות של מטוסים ישנים, כחלק ממאמצי ההתייעלות והחיסכון בדלק. הרבעון, רשמה החברה רווח הון של 5 מיליון דולר ממכירת מטוס ישן מדגם בואינג 767 ומתשלום בגין מטוס נוסף שמכירתו בוטלה. המכירות באינטרנט צמחו במעל 130% והסתכמו ב-17.3 מיליון דולר ברבעון וב-43.4 מיליון דולר מתחילת השנה. בנוסף, החברה רשמה גידול של יותר מ-50% במכירות הישירות שהסתכמו ב-16 מיליון דולר". חיים רומנו סיכם: "אנו מחויבים וערוכים למאמץ מתמשך ולהתמודדות עם המשבר העולמי בתעופה, תנאי השוק המאתגרים ועם התחרות המחריפה. אנו מאמינים כי המשך ביסוס חוסנה הפיננסי של אל על ויציבותה לצד נקיטת מאמצי התייעלות ומהלכים לשיפור מתמיד באיכות המוצר ומצוינות השירות הם המפתח להמשך שימור מעמדה המוביל של אל על בענף התעופה. אנו מצפים גם ליישום מיידי של החלטת הממשלה למימון 80% מהוצאות הביטחון של החברות הישראליות."
ניסים מלכי, סמנכ"ל הכספים של אל על ציין: "סימני המיתון בעולם לא מנעו מהחברה להציג תוצאות טובות ויציבות עסקית ופיננסית. בתקופת הדוח, פרעה החברה כ-40 מיליון דולר החזרי חובות ארוכי טווח וכן השקיעה כ-97 מיליון דולר ברכישת מטוסים וציוד אחר. לאחר כל אלה, הצליחה החברה לסיים עם יתרת מזומן בסך של 223 מיליון דולר, דבר המצביע על חוסנה. הדלק הסילוני המהווה תשומה עיקרית בהוצאות ההפעלה של החברה עלה מאז הרבעון המקביל אשתקד ממחיר ממוצע של 75דולר לחבית ל-118דולר לחבית, עלייה של כ-57%. החברה הצליחה למתן עלייה זו באמצעות מדיניות הגידור שלה כך שהחזרי הגידור הסתכמו הרבעון ב-14 מיליון דולר (לעומת 5.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד). החזרי הגידור לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2008 הסתכמו ב-42 מיליון דולר לעומת 1.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. השפעת שער החליפין גרמה לתוספת הוצאות של 11 מיליון דולר וזאת לאחר החזרי גידור של 4 מיליון דולר". 27/11/2008 |