09.05.2025
 
אל על החליטה שלא לפגוע בעמלות הסוכנים עד 2010

 

מאת גיורא נוימן

 בצמרת אל התגבשה ההחלטה שלא לבטל את עמלות הסוכנים ולא לקצץ בהן במהלך השנה הקרובה, אלא להותירן על רמה של 7% לפחות עד 2010.

 החלטה זו, העומדת בניגוד למגמה הרווחת בשוק התעופה, נועדה לגייס את תמיכתם של סוכני הנסיעות בתקופת המשבר ובתחרות החריפה המתפתחת מול חברות התעופה הזרות.

נושא ביטול העמלות מסעיר בשנה האחרונה את הרוחות בענף הנסיעות ומסתמן כאיום חמור על קיומם הכלכלי של סוכני הנסיעות. בראשית השנה הודיעו לופטהנזה, סוויס ובריטיש איירווייס כי יבטלו את העמלות והציעו לסוכנים לבסס את פעילותם הכלכלית על גביית דמי טיפול מהנוסע. בתגובה, יותר מ-120 סוכנויות, יחד עם התאחדות סוכני הנסיעות, הגישו תביעה בבית המשפט המחוזי מחוז מרכז נגד שלוש חברות תעופה אלה בטענה של הפרת חוזה.

בינתיים הודיעו לופטהנזה וסוויס לסוכני הנסיעות כי לא ינהלו תחרות בלתי הוגנת בסוכני הנסיעות, ובעקבות כך נמחקו השתיים מהתביעה. משמעותה של ההבטחה היא כי שתי החברות יגבו גם הן דמי טיפול מהנוסעים שיבצעו אצלן הזמנות ישירות, וכי דמי טיפול אלה יהיו בשיעורים שיאפשרו לסוכנים לגבות מלקוחותיהם תשלום שהוגדר "הוגן וסביר". הפירוש המעשי של ביטוי זה הוא תשלום של כ-50 דולר לטיפול בכרטיס במחלקת התיירים וכ-150 דולר לכרטיס במחלקת העסקים.

התביעה נגד בריטיש איירווייס נמשכת בבית המשפט בימים אלה.

דובר חברת אל על מסר בתגובה: "אל על הודיעה כי איננה מקיימת כרגע דיונים או פעילות כלשהי להורדת עמלות בשנת 2009. מבחינתה, כרגע אין כל חדש מעבר להודעות שהודיעה בעבר."

 17/11/2008