בארקיע מחכים לאמברייר
מאת גיורא נוימן בארקיע מחכים לאישורים האחרונים של רשות התעופה האזרחית לקראת קליטתו המלאה בצי החברה של האמברייר 195 (EMBRAER), המטוס החדש בן 122 המושבים שקנתה לאחרונה במחיר של כ-35 מיליון דולר. חברת אמברייר הברזילית נחשבת ליצרנית המטוסים השלישית בגודלה בעולם והראשונה בתחום התמחותה - מטוסים של 50 מושבים עד 120 מושבים. המטוס כבר זכה לרישום ישראלי (4X EMA), וכניסתו לשירות צפויה במחצית דצמבר. במהירות שיוט של 0.8 מאך, הזהה למהירותם של מטוסים גדולים יותר, מגיע האמברייר 195 לכל יעד במרחק של ארבע שעות טיסה. כך תוכל ארקיע להפעיל אותו למוסקבה, לגרמניה, לשווייץ, למזרח צרפת ולכל יעדי הים התיכון. גדי טפר, מנכ"ל ארקיע, מסר בשיחה לחדשות תיירות כי תוכנית העבודה של האמברייר תכלול שתי טיסות שבועיות לרומניה (בימים ב', ו'), שתיים לגיאורגיה (בימים א', ה'), טיסה לשטרסבורג וטיסה לליון, ושלוש או ארבע טיסות בשבוע לאוקראינה. בחודשי הקיץ הוא יטוס גם ליעדים באגן הים התיכון, בהם יעדים חדשים בשוק הישראלי. השירות לאוקראינה יפעל במתכונת של טיסות סדירות, עם מינויה של ארקיע כמוביל נקוב שני בקו. לרגל קליטתו של האמברייר והצבתו בקו לרומניה, הפסיקה ארקיע לייצג כג'י-אס-איי את החברה הרומנית לטיסות שכר רומאוויה. בארקיע שקלו היטב את לפני שהחליטו מהו המטוס המתאים להם ביותר. מחיר התפעול לנוסע באמברייר 195 נמוך מזה של בואינג 737-800 בתצורה של 140 מושבים ומעט יותר יקר (7% עד 10%) ממטוס כזה בתצורה של 189 מושבים. בכל מקרה, בתנאי השוק הישראלי הרבה יותר קל למלא מטוס של 122 מושבים ולהגיע לתפוסה מלאה גם בטיסה ליעדים פחות מרכזיים מאשר במטוס גדול יותר. לחברה אופציה לקנות מטוס נוסף מדגם זה. "ארקיע מתרחבת ונולד לה בן חדש," מסכם טפר את התוכניות למטוס האמברייר. המטוס החדש מגיע לארקיע בסיומה של שנה מוצלחת במיוחד כפי שלא היתה לחברה מזה זמן רב, לדברי המנכ"ל טפר. "בשנתיים האחרונות, מאז התחלפו הבעלים בחברה, הפכנו כמעט כל אבן כדי לראות מצד אחד היכן אפשר להתייעל," הוא מספר, "ומצד שני איך לשפר את השירות ללקוח. בעצם, לקחנו את מה שנקרא תורת נקש בעסקים ויישמנו אותה בארקיע." התוצאה, מספר טפר: "הגענו השנה לתפוסות של 90% בטיסות הבינלאומיות, ול-3,000 שעות טיסה לכל אחד משני מטוסי ה-757. לשם השוואה, בשנת 2005, לפני חילופי הבעלים, המטוסים טסו כ-2,200 שעות. "מבחינתנו זו גם היתה שנה מעניינת מאוד. רוב מערך השיווק התחלף, גם חלק מההנהלה. זו היתה שנה של גיבוש הצוות בבית וגיבוש אסטרטגיה חדשה כלפי השוק. על השנה המוצלחת אנחנו צריכים להודות גם לעובדי ארקיע וגם לסוכני הנסיעות, שבלעדיהם לא היינו משיגים את מה שהשגנו." באשר למצב השוק, גדי טפר צופה חורף קשה. "אין ספק שהמיתון יהיה קשה וחזק. ברור גם שב-2009 השווקים המסורתיים של התעופה הישראלית יוכו קשות, בעיקר השווקים מוטי תיירות נכנסת מיעדים כמו גרמניה, אנגליה, צרפת וארה"ב. כמות הכסף של התיירים הפוטנציאלים קטנה, והאירופים גם יסבלו מירידת ערך האירו. "אבל במקום להיות מודאגים, מוטב להיות נכון וקשוב לשוק. נערכנו לגידול הצפוי בתיירות מרוסיה. בשבוע שעבר חזרתי ממוסקבה, שם חתמנו על עם שני מארגנים גדולים על הסכמים לטיסות לאילת. מדובר בתנועה של כ-800 נוסעים בשבוע. מפולין אנחנו נטיס כ-5,000 עד 7,000 נוסעים בטיסות שיימשכו כל השנה. "בתחום הנסיעות מישראל לחו"ל זיהינו צורך בחברות העיסקיות לחסוך בהוצאות הטיסה. למגזר זה נציע מוצר חדש ומתקדם: טיסות משודרגות לאנשי עסקים במחירים נמוכים משמעותית ממחירי הטיסה במחלקות העסקים בטיסות הסדירות." גדי טפר מספר שהמוצר יכלול כניסה לטרקלין העסקים, הושבה מראש, ארוחות משופרות, כרטיס ללא מינימום שהייה, אפשרות לשינוי הכרטיס ללא דמי ביטול, שילוב יעדים וגם בונוסים לנוסעים מתמידים. המוצר החדש יוצע הן בטיסות השכר והן בטיסות הסדירות, ליעדים מרכזיים באירופה המערבית, המרכזית והמזרחית: פריז, ברצלונה, מוסקבה, קייב, בוקרשט, טביליסי, מינכן וברלין. 11/11/2008 |