09.05.2025
 
קרני מברך את אייר פראנס/קלמ

 

מאת גיורא נוימן

חברת התעופה אייר פראנס קלמ בישראל הודיעה בסוף השבוע שעבר לסוכנים על שינוי במודל הפעילות שלה עם סוכני הנסיעות - החל ב-1 בינואר החברה תבטל את עמלת הסוכן, אולם במקביל תגבה דמי טיפול משמעותיים בערוצי השיווק הישיר שלה בשיעור שיאפשר לסוכנים מרווח מספיק לגבות דמי טיפול במקום העמלה שתבוטל. במכתב ששיגר לסוכנים בישר להם עמר כי החברה התחייבה לנהוג כך במשך 36 חודשים לפחות. בכך ממלאת אייר פראנס קלמ אחרי כל התנאים שהציבה ההתאחדות לחברות התעופה כתנאי לשינוי במודל הפעילות העיסקית של מכירת כרטיסי טיסה.

בהודעה של אייר פראנס קלמ נאמר בלשון זהירה כי "החברה תגבה דמי טיפול על פי שיקול דעתה המסחרי הבלעדי," אולם בהמשך נאמר כי אלה יהיו בשיעור שיאפשר לסוכן לגבות דמי טיפול "סבירים והוגנים". ההערכה היא כי המדובר בסכומים של כ-50 דולר לכרטיסם הזולים ביותר ועד 150 דולר לכרטיסים היקרים. 

להודעה של חברת התעופה הצרפתית קדמו מגעים עם ראשי התאחדות סוכני הנסיעות. עם פרסום המדיניות החדשה של אייר פראנס קלמ, פנה פטריק עמר, מנהל החברה בישראל, להתאחדות וביקש שלא לכלול את החברה בתביעה המשפטית שמנהלים הסוכנים וההתאחדות בבית המשפט נגד חברת התעופה בריטיש איירווייס. עמר הודיע להתאחדות כי הסוכנים הם ערוץ שיווק חשוב ומרכזי וכי אין בדעת החברה לפגוע בזכותם הבסיסית לקבלת תמורה הוגנת על פעילותם במכירת כרטיסי הטיסה שלה.

קובי קרני, יו"ר ההתאחדות, אמר בתגובה כי הוא מברך את החברה על התנהלותה ועל כך שהחברה שמרה במודל החדש על העיקרון המהותי ביותר לציבור סוכני הנסיעות - זכותם של הסוכנים לתגמול ותמורה הוגנים, בהתאם לתנאי השוק והתחרות.

קרני ציין כי  המודל החדש שומר על מסגרת ההסכם הקיים בין חברות התעופה לסוכני הנסיעות וכי יש בו  "הכרה ברורה  בזכותו של סוכן הנסיעות לקבל גמול הוגן וסביר בגין עבודתו, והתחייבות של חברת התעופה להתחרות באופן הוגן בסוכני הנסיעות ולגבות במכירותיה דמי טיפול הוגנים וסבירים".

לשאלות שהפנו עיתונאים מסר קרני כי ההתאחדות שוקלת את צעדיה ואולם לאור התנהלות אייר פראנס נראה כי אין צורך לנקוט צעדים משפטיים כלשהם נגד החברה. "אנחנו חיים בשוק תחרותי ומשוכלל," אמר קרני, "ופועלים מול חברות תעופה בשקיפות והגינות. איננו מבקשים חסדים מחברות התעופה, אלא רק את הזכות הבסיסית של כל גורם עסקי לגמול ותמורה הוגנים, כל אחד לפי ביצועיו וערכו לחברת התעופה בה מדובר. הזכות לתמורה מעוגנת בהסכמים הרלבנטיים של ענף התעופה וההתאחדות החליטה החלטה אסטרטגית לפעול לאכיפתה מול חברות התעופה שיחליטו להפר אותה".

 05/11/2008