09.05.2025
 
תוכנית העמלות של אל על מרגיזה סוכנים

מאת חגי רוזן

 בעוד שהמגעים החשאיים עם בריטיש איירווייס גורמים לאופטימיות זהירה בצמרת ההתאחדות (ראו ידיעה בראש העמוד), האווירה ביחסים עם אל על ממשיכה להיות מתוחה. התיקון לתוכנית העמלות שפרסמה החברה לפני שבוע הצליחה לקומם ולהכעיס סוכני נסיעות רבים, שמגדירים אותה כגימיק ואף כ"אחיזת עיניים".

כזכור, אל על הודיעה כי החליטה להקל על הסוכנים וכמחווה לשוק תתקן את תוכנית העמלות לשליש השני של השנה באופן הבא: סוכנים שביצעו בשליש השני 90-85% מהיעד ("טרגט") יזכו בעמלת יתר של 1%. מי שביצעו 95-90% יקבלו 2%, ומי שהגיעו ל-100-95% יזכו ב-3%.

על פניו זו אכן החלטה נדיבה, אולם התלווה לה תנאי: בעמלות יתר אלה יזכו רק סוכנים שיגדילו את מכירותיהם בשליש השלישי ב-2 נקודות אחוז - תנאי שלהערכת כל הסוכנים איתם שוחח חדשות תיירות הוא בתי אפשרי להשגה.

הסביר השבוע סוכן בינוני גדול: "זה פשוט בלתי אפשרי. אני לא מכיר סוכן שהגיע לטרגט בשליש השני ולא רואה סיכוי שמישהו יגיע לטרגט בשליש השלישי - ובוודאי שלא לעבור אותו בעוד 2%.  הטרגטים היו מלכתחילה בלתי סבירים. אחר כך אל על הגדילה אותם בנימוק הנכון כשלעצמו שתוספת הדלק גדלה. אבל כאשר החברה הוזילה את מחירי הבסיס היא לא הקטינה את הטרגטים בהתאם, כך שמצאנו את עצמנו מול שוקת שבורה. לסוכן שהטרגט שלו בשליש השלישי היה מלכתחילה גבוה ב-9% מהשליש המקביל אשתקד אין סיכוי לעמוד בו, ובוודאי שלא יצליח להגדיל את המכירות ב-11%. כך שכל הרעיון הוא גימיק ועושה צחוק מאיתנו. הם לא רוצים שנצליח, הם רק רוצים שננסה, שנתאמץ מאוד, אבל שבסוף ניכשל."

סוכן אחר העריך כי התוכנית תפגע בסופו של דבר באל על עצמה, כי כאשר לאיש ממילא אין סיכוי להגיע לטרגט, סוכנים רבים ישתדלו להסיט את התנועה לחברות אחרות, בהן יש להם סיכוי לזכות בתמורה למאמץ.

09/09/2008