"נקבע בחקיקה שתכנון שדה תעופה נוסף יסתיים עד סוף 2025 ותינתן עדיפות להקמתו בנבטים"
שירות חדשות תיירות ח"כ בן ברק אמר כי חייבים להקים שדה משלים לנתב"ג ובשנים האחרונות נבחנות שתי אלטרנטיבות בלבד - רמת דוד ונבטים. לדבריו, שדה תעופה בינ"ל ברמת דוד הוא בלתי קביל לחלוטין. "יהיה בלתי אפשרי לגור בכפר ברוך, חצי מכפר יהושע צריך להתפנות על נהלל לא אדבר כי אני גר שם, ברמת ישי גם יצטרכו לפנות חלק מהשכונות וזו איוולת. ראשי חיל האוויר שהתנגדו להקמת השדה בנבטים ושינו דעתם אחרי שפרשו הוכיחו שהדבר הנכון הוא הקמת השדה בדרום. ניסינו לעשות את זה שלא בחוק אבל ניתקלנו בחומה בצורה של חוסר נכונות לדון בזה, ולכן מה שלא יכול להיות בטוב כנראה צריך להפעיל עליו את מורא החוק". ח"כ שלום דנינו, ששותף לח"כ בן ברק בהצעת החוק, הוסיף כי הדבר יביא 50 אלף מקומות עבודה לדרום וישנה את המצב בו. הוא ציין כי מראש השדה בנבטים נבנה לשימוש צבאי ואזרחי. ח"כ אלמוג כהן, שהגיש את ההצעה השנייה להקמת השדה בנבטים, ציין כי "מה שקורה כרגע זאת הנתגשות בין שלטון שנבחר על ידי רוב הציבור לבין פקידים. לפני מספר חודשים התקיימה פגישה עם אחד מהפקידים הבכירים בקריה בתל אביב, ובכירים בחיל האוויר הסבירו לו למה אסור שהשדה הנוסף יהיה בנבטים אלא ברמת דוד. אנחנו למעשה הופכים להיות אסקופה נדרסת. המתנגד היחיד במשך השנים הוא חיל האוויר, כי יש פה צבא שיש לו מדינה. בהתחלה דיברו על מפעל ביטחוני שקיים באזור, עכשיו אומרים שזה בגלל נתיבי אוויר. לא נאפשר לשופלים לעלות על הקרע בעמק יזראל, נשכב על הקרקע. זה לא יקרה", אמר. הוא אף הוסיף וציין כי ראש הממשלה היה זה שהנחה אותו להגיש את ההצעה והוא היה בהלם שלא התחילו לקדם את הקמת השדה בנבטים. ח"כ יסמין סאקס פרידמן שאלה האם תכנון נבטים תוקצב ומה העלויות של החלופות. ח"כ מטי צרפתי הרכבי אמרה כי ההחלטה לכנן במקביל שדה בצפון היא לא מושכלת, וכי משרד הביטחון צריך להערים פחות קשיים שכן לא מדובר בנושא שהוא ייהרג ובל יעבור. ח"כ אלון שוסטר אמר כי ברור שהעדיפות הלאומית היא לדרום, אך ביקש שלא לזלזל באמירות של חיל האוויר. ח"כ מיכאל ביטון אמר כי בלי החללטה ודפיקה על השולחן של קובע מדיניות שום דבר לא זז במדינה, לכן הכנסת תהייה זאת שתגיד 'הנגב תחילה' וכל השאר ייתיישרו. ח"כ יוראי להב הרצנו אמר כי התהליך עקום מאחר והממשלה נמנעת מלקבל החלטה מפורשת והוסיף: "הממשלה צריכה להחליט שרמת דוד לא יקום ונבטים קום יקום". ראשת המועצה האזורית עמק יזראעל, שלומית שיחור רייכמן, ציינה כי המלחמה ניתן היה לראות בבירור שלא יכול להיות שיהיה שדה תעופה בצפון. "יותר מ-500 טילים עפו עלינו וכמה עשרות גם פגעו, אי אפשר להגן על זה. זאת איוולת מטורפת", אמרה. ראש מועצת רמת ישי, אסף אוברלנדר, הוסיף: "רוב מוחלט בכנסת ובציבור מסכים בעניין הזה, חלופת רמת דוד עלתה בגלל צוק איתן, אבל במלחמה הזו פינו את הבסיס יותר מפעם אחת". מנהל אגף תכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד התחבורה, עופר אליישר, ביקש להביא את דברי השרה ואמר: "המשרד והשרה היו מאז מתמיד היו בעד הקמת השדה בנבטים. השרה העבירה החלטת ממשלה ותקצוב של 20 מיליון שקל לתכנון השדה, שמתבצע בימים אלה. המשרד והשרה תומכים בכל צעד שיקדם את הקמת השדה בנבטים". רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, אמר כי נתיבי ישראל קיבלו 200 מיליון שקל לכל התכנון והם עושים הפרדה בין צפון לדרום, הוא אישר כי 20 מיליון שקל ניתנו רק לתכנון נבטים. בתגובה לשאלה בעניין הפרש העלויות אמר שוורץ כי הקמת השדה בנבטים תהייה יקרה הרבה יותר, וח"כ אלמוג כהן התפרץ ואמר כי הקמת נבטים תעלה 2.5 מיליארד שקל ורמת דוד 10 מיליארד שקל. שוורץ הוסיף כי שר האוצר תומך בהצעה, אך היא מיותרת כי הסמכויות כבר קיימות בחקיקה הקיימת. היו"ר ביטן אמר כי הוא לא יאשר את ההצעה כפי שיהיה ויכניס בה שינויים. "כשנסיים את החקיקה תבינו למה אני מתכוון", ציין. ראש אגף תחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן, אמרה כי ב-2050 יגיע הביקוש לתעופה לכ-80 מיליון נוסעים, ונתב"ג יוכל לספק כמחצית מכך או פחות, ולכן מחפשים שני שדות תעופה שיוכלו לספק את שאר הביקוש. היו"ר ביטן ביקש לדעת מתי צפוי להסתיים תכנון נבטים, ושפרן השיבה כי עד סוף 2025 יהיו השלמות הנדרשות לתכנון נבטים ורמת דוד. על רקע זה ציין היו"ר ביטן כי בכוונתו לתקן את ההצעה כך שהיא תקבע שעד סוף 2025 יסתיים התכנון, עם עדיפות להקמת השדה בנבטים. "אם נחליט שזה יהיה בנטים לא תהייה גרירת רגליים, ואני מציע שאם נעביר את החוק אז תקיימו אותו", אמר. נציגת שר הביטחון בוועדות הארציון לתכנון ובנייה, שני אדר, אמרה: "העמדה העקבית של הגורמים המקצועיים במערכת הביטחון היא שחלופת רמת דוד היא בעלת ההיתכנות הביטחונית, בכפוף להתאמות השדה הצבאי. ביחס לחלופת נבטים, העמדה העקבית היא היעדר היתכנות בשל קונפליקטים עם פעילות חיה"א במרחב ושיקולים נוספים שלא ניתן לפרט עליהם בדיון הזה ומקומם בדיון בוועדה מסווגת. העמדה הוצגה בפני שר הביטחון, שהנחה על הכנת חוות דעת ביטחונית עדכנית, לנוכח לקחי מלחמת חרבות ברזל, ובכוונתנו להציג אותה בוועדת השרים לביטחון לאומי". נציג משרד המשפטים, עו"ד רון סולומון, אמר כי לשרת התחבורה יש כיום את הסמכות להחליט ואין צורך לעשות זאת בחקיקה ראשית. היו"ר ביטן סיכם את הדיון והודיע כי הוועדה תקיים ישיבה חסויה ותשמע את עמדת משרד הביטחון. הוא הוסיף כי הצעת החוק תתוקן כך שהליכי התכנון יקוצרו ויסתיימו עד סוף 2025, תוך מתן עדיפות להקמת השדה בנבטים, או במקום אחר בנגב. "אין סיבה למשוך את העסק הזה, הגליל הוא אלטרנטיבה לשלב הבא אבל צריך לסיים את העניין הזה", אמר. הוא התייחס לדברי עו"ד סולומון ואמר: "כדי שיהיה קל לשרה נקבל את ההחלטה בשבילה, התהליכים יתקיימו אבל יהיו מואצים".
22/01/2025 |