21.12.2024
 
"זה בושה וחרפה שדיבורים כמו חול ואין מה לאכול"

 

 

שירות חדשות תיירות

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה היום להכין שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, שנועד להשהות חלק מהזכויות הצרכניות של הטסים במקרה של ביטול טיסה ובכלל זה תשלום הפיצוי בשל הביטול, כצעד שנועד להביא לחזרת חברות התעופה הזרות לישראל. על רקע העובדה כי הוועדה לא קיבלה התחייבות חד משמעית לחזרת חברות התעופה ועל רקע התנגדות באוצר לממן הפחתת אגרות לחברות הזרות הודיע היו"ר ביטן כי לא יעלה את ההצעה להצבעה ואמר: "זה בושה וחרפה שדיבורים כמו חול ואין מה לאכול".

היו"ר ביטן אמר כי עדין לא החליט אם לאשר את הוראות המעבר. "אני לא מוכן להקל על החברות או לפגוע בצרכנים כשאני לא רואה את הצד השני של המטבע. הרעיון הוא שהצרכנים נפגעים גם מעליית המחיר ומזה שאין להם אין לחזור הביתה בגלל ביטול טיסות, ואני לא רואה איך המערכת הולכת איתי בעניין הזה. אם המערכת לא תראה לי שאפשר לטפל בבעיה הזו, שהחברות יחזרו לטוס, אני לא רואה טעם למה להקל עליהם בעניין הזה של הפיצויים והתביעות. לא מספיק מה שחברות התעופה הישראליות הרוויחו, אל על דורשו גם הקלה כמו החברות הזרות", אמר.

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, העיר כי גם ישראייר דורשת את אותן הקלות, והיו"ר ביטן אמר בתגובה: "אתם לא יכולים גם להנות מהרווחים מהמלחמה ועכשיו גם לבקש שוויון. זה לא מקובל עלי". סירקיס השיב: "אדוני טועה ומטעה את הציבור" והיו"ר ביטן דחה זאת ואמר שהוא לא מטעה את הציבור.

היו"ר ביטן שאל שוב האם החברות הזרות יחזרו, ועו"ד שירלי קציר המייצגת את בריטיש אירווייז, אייר פראנס, טורקיש איירליינס, פגסוס, פיס אייר, דיוס אס וקלאסיק אייר, אמרה: "התשובה שלנו שאנחנו מאוד רוצים לחזור. לא שמנו איום או ביקשנו סוכריה. אמרנו מה יעזור". היו"ר ביטן התעקש: "נניח שאישרנו את הוראת השעה, אתם חוזרים או לא חוזרים?" וח"כ דנינו שאל מתי חוזרים. קציר השיבה: "עד מרץ איבדנו אותם ואם נאשר יש סיכוי להחזיר אותם ב-1 באפריל. חייבים לשנות את זה דחוף כדי שיתארגנו". היו"ר ביטן הגיב: "אבל אין התחייבות, אולי כן אולי לא". קציב השיבה כי ההצעה לא מספיק עוזרת.

היו"ר ביטן התייחס גם לסירוב גורמי הממשלה לממן הפחתת אגרות לחברות הזרות ולדרישה של החברות הישראליות לקבל תנאים שווים לחברות הזרות שיחזרו, ואמר כי נראה שהפקידות לא רוצה להפחית את המחיר לצרכן. "מה שמעניין אתכם באוצר וברש"ת זה החור של הגרוש. אם זו הגישה אז תצהירו שזה לא מעניין אתכם, ואל תביאו לי חוק ואני לא מדבר על החברות היראליות זה בושה וזחיחות לטעון טענות כאלה", אמר היו"ר ביטן.

מנכ"ל רש"ת, שרון קדמי, ציין כי לרשות יש תזרים שלילי של 1.2 מיליארד שקל והפסד תפעולי של 150 מיליון שקל. היו"ר ביטן הזכיר כי כשהאוצר רצה הוא לקח לרש"ת 4 מיליארד שקל וקרא לאוצר ולמשרד התחבורה לממן את הפחתת האגרות לחברות הזרות. "השרים מדברים להוריד מחירים איך אתם מתכוונים להוריד את המחירים בכאילו? בדיבורים? לא הבנתי את זה. הם צריכים לממן אותם כמו שלקחו 4 מיליארד שקל, ואם הם לא רוצים אז זה לא יהיה והמחירים לא ירדו. אני לא מאשר את הוראת השעה הזו. תודיעו למי שצריכים להודיע".

ראש אגף כלכלה וקשרי תעופה ברשות התעופה האזרחית (רת"א), ישי דון יחיא, אמר כי בעניין האגרות היו"ר מציע להפלות לרעה חברות תעופה שפעלו פה כל המלחמה, כולל חברות זאות, על חשבון חברות שלא פעלו פה. "זאת אפליה לא חוקית ומנוגדת להסכמי התעופה שהמדינה חתומה עליהם", אמר. היו"ר ביטן השיב: "מה שצריך זה להחזיר את החברות הזרות, והחברות הישרלאיות לא יקבלו שום דבר ולא יעזור אמנות בינ"ל. זה בושה וחרפה שדיבורים כמו חול ואין מה לאכול. לקחתם לרש"ת 4 מיליארד שקל, אז אתם לא יכולים להחזיר להם 200-300 מיליון? ותקחו את זה בחזרה כשהם ירוויחו", אמר.

מנכ"ל רש"ת קדמי הוסיף כי "כל חברות התעופה ביקשו סלוטים בקיץ והכל תלוי במצב היבטחוני. ברגע שהם יגיעו אין בעיה". היו"ר ביטן השיב כי הוועדה תדון בסעיפי ההצעה, אבל לא תאשר את הצעת החוק. "אני יכול להוסיף סעיף שיחייב את האוצר לממן, אבל לא אעשה את זה הפעם. תבואו עם תכנית אמיתית שמחזירה את החברות, ושהחברות יגידו את האמת האם הן רוצות לחזור או רק לקבל הקלות. עד אז לא אאשר שום דבר. מצד אחד הממשלה לא עושה מה שצריך להפחית מחירים ולהחזיר את החברות, מצד שני החברות כל מה שהן רוצות זה רק פיצוי ולכן לא נצביע על זה". ח"כ רון כץ גיבה אותו ואמר כי גם האופוזיציה תומכת בכך באופן מלא.


 

 

09/12/2024