30.12.2024
 
על ישראבלוף המחיר המפוקח של אל על - וינה כמשל



מאת דוד דאב

אל על הציעה בשעתו לשר הכלכלה ניר ברקת ארבע יעדים שבעיניהם הם האבים מרכזיים במחיר מפוקח מוזל עד סוף שנת 2024 כדי שרשות התחרות לא יפתחו נגדם בחקירה על ניצול המלחמה כמונופול. במקום להציע את אמסטרדם, לונדון, פרנקפורט או ציריך (האבים גדולים) - הציעו את וינה. הקשקוש הזה התקבל בשקט, וכל המקומות בטיסות נמכרו מייד לחודשים הקרובים.

אבל שימו לב, אם לפני המלחמה היו שתי טיסות יומיות להאב שנקרא "וינה", כעת אל על, כדי לא להפסיד על המחיר המפוקח וכדי לא לתת לחברות זרות מוינה תנועת נוסעים לארה"ב, היא פשוט הפסיקה להפעיל טיסה יומית, שלא נדבר על שתי טיסות ביום לוינה.

השבוע למשל אין טיסות בכלל בימי שני ושלישי לוינה - רק ארבע טיסות בשבוע, בזמן שיש מטוסים לא מלאים ליעדים כמו גיאורגיה ובולגריה. בקיצור, "עבודה בעיניים" על מירי רגב, על ניר ברקת, על הרשות להגנת הצרכן ועל הנוסעים שפעם היו מאוד נאמנים.


קיבלתי את תגובת שלומי זפרני, סמנכ"ל מסחר באל על:

קצת עובדות:
- בחורף שלפני המלחמה אל על הפעילה 4 טיסות שבועיות לוינה.
- לא בוטלה אף טיסה לוינה בתקופה הזו.
- הוגדלה משמעותית כמות הטיסות ליעדים בהם קבענו מחיר קבוע וביניהם אתונה שמאפשרת חיבוריות לניו יורק.
- למעט ארבעת הנתיבים המדוברים, נקבעו מחירי גג בתיירים לכל יתר היעדים.

ותגובתי לתגובה:
מצויין. החורף של לפני המלחמה היה לפני שנתיים. בנוסף הגעתם לסיכום שוינה תהיה יעד עם מחיר קבוע. כל זה בעקבות הלחץ הציבורי לגבי המחירים הגבוהים ליעדי אירופה וארה"ב. בחרתם לקבוע ארבעה יעדים כדי לרצות את קהל הנוסעים, וכנראה כדי להימנע מחקירה של הרשות לתחרות. הבחירה בוינה מלכתחילה הייתה תמוהה, כי איננו נחשב להאב גדול כמו פרנקפורט, אמסטרדם או ציריך. אם כוונתכם היה להציע מחיר קבוע להאב ליעדי המשך - למה לא המשכתם עם לוח הטיסות של הקיץ שכלל טיסה יומית ולפני המלחמה גם פעמיים ביום? הרי הבחירה של וינה היא כי בעיניכם היעד נחשב כהאב ולא כיעד סופי, שיש ירידת ביקוש עונתית אליו.

 

 

28/11/2024