16.04.2024
 
הממשלה אישרה תקציב לשיקום תל גזר

 

 

 

שירות חדשות תיירות



הממשלה אישרה היום את תכניתם של ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת זאב אלקין ושר התיירות יואל רזבוזוב - לשיקום הגן הלאומי תל גזר.

במסגרת ההחלטה, משרד התיירות ומשרד ירושלים יקצו 4 מיליון ש' לשיקום האתר הארכיאולוגי, שנפגע קשות בשריפה גדולה שפרצה בו לפני כשבועיים.

 

ראש הממשלה לפיד: "האתר הארכיאולוגי "תל גזר" הינו בעל חשיבות היסטורית ולאומית. שיקומו לאחר השריפה שפרצה שם - זו חובתנו הבסיסית ביותר כממשלת ישראל. אני שמח על כך שמשרדי הממשלה הרלוונטיים שיתפו פעולה כדי לתת מענה מהיר ומיידי לנזק שנגרם שם. אני מאחל שבקרוב מאוד האתר ייפתח שוב למבקרים ותיירים, וכך נזכה כולנו להנות שוב מהיופי ומהמורשת של המקום".

 

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "גן לאומי תל גזר הוא מהאתרים הארכיאולוגיים החשובים בארצינו, והוא מספר חלק מהסיפור הלאומי עוד מתקופת השופטים. משרד ירושלים ומורשת בראשותי הוביל השקעה משמעותית בתשתיות האתר ובפיתוח מרחב המורשת במועצה המקומית גזר. כשנודע לי על השריפה הגעתי מייד לבחון את הנזקים וזה היה מחזה קשה וכואב. מיד הודעתי לראשת המועצה שמשרד ירושלים ומורשת יקצה תקציב מיידי לשיקום שער שלמה ובמקביל אקדם החלטת ממשלה לשיקום האתר כולו. אני שמח שהיום אושרה החלטת הממשלה יחד עם משרד רה"מ, התיירות והגנת הסביבה, לשיקום האתר שנפגע בשריפה המצערת שתוביל לפתיחתו המחודשת לציבור כבר בחודשים הקרובים. נמשיך לשמור, לפתח ולשקם את אתרי המורשת הלאומית בכל רחבי הארץ".

 

שר התיירות, יואל רזבוזוב: "מיד כששמעתי על השריפה היה לי חשוב להגיע שוב, הפעם כדי לראות מה אנחנו כממשלה יכולים סייע, ואכן אי אפשר להישאר אדישים למראות השריפה שפגעה קשות בתל גזר. מקום המהווה עוגן במועצה אזורית הנמצאת בין ירושלים ותל אביב וקרובה לנתב"ג - מיקום אידאלי לאירוח תיירות מהארץ ומהעולם. ההרס של האתר, שבמשך שנים פותח בידי גופי ורשויות המדינה, גרם לנו להתגייס במהרה ולהביא תקציב יעודי לשיקום תל גזר. הלוא מדובר באחד מהאתרים הארכיאולוגים החשובים במדינה, שמושך אליו בכל שנה עשרות אלפי מבקרים מהארץ ומהעולם. ההחלטה הזו תאפשר לנו להשיב את המצב לקדמותו ולחזור לארח בו תיירים במהרה".

 

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "השריפה הגדולה שהתרחשה לפני שבוע בגן הלאומי המוכרז תל גזר ובסביבתו מכווצת את הלב. מדובר בתל ארכיאולוגי חשוב ביותר שבו נמצאו שכבות של ישובים החל מלפני 5,000 שנה והוא מוקף בפסיפס של שטחים טבעיים וחקלאיים. האזור משמש כאתר חשוב גם למגוון בעלי חיים – יונקים, זוחלים וציפורים בסכנת הכחדה וכמסדרון אקולוגי. החלטת הממשלה שהעברנו היום מאפשרת לרשות הטבע והגנים לקדם תוכנית לשיקום האתרים הארכיאולוגיים של הגן הלאומי וכן של השטחים הטבעיים, כך ששוב תתאפשר הגעת מבקרים למקום. זו הזדמנות, בעיצומה של תקופת הקיץ והעונה היבשה, להזכיר את החשיבות בהקפדה על ערנות כדי למנוע שריפות".

 

מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "החלטת הממשלה תסייע לרשות הטבע והגנים בשיתוף המועצה האזורית גזר להיכנס לעבודות שיקום ושימור הגן הלאומי תל גזר. אני מודה לשר התיירות ולשר לענייני מורשת שהגיעו לשטח על מנת להתרשם מפגעי השריפה והתגייסו לסייע בפעולות השיקום.. נשמח להזמין את הציבור לשוב ולבקר באתר הארכיאולוגי החשוב הזה בסיום העבודות".

 

בשבוע האחרון ביקרו במקום שר התיירות יואל רזבוזוב ושר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין כדי לראות מקרוב את הנזק. השרים החליטו, ביחד עם המשרד להגנת הסביבה, לבחון דרכים לסייע לשיקום האתר.

ההחלטה מטילה על רשות הטבע והגנים את האחריות לשיקום הממצאים הארכיאולוגיים הרבים שנפגעו בשריפה, בהם שער שלמה, שעל פי התנ"ך ניתן ממצרים לשלמה המלך; ממצא ארבעת המרחבים, מפעל המים הקדום, וחומות העיר הקדומה גזר. כמו כן, רט"ג תשקם את תשתיות הגן הלאומי, שנפגעו באופן קשה בשריפה, בכדי להחזירו לתפקוד מלא ולפתיחתו המחודשת לציבור.

לאתר מיוחסת חשיבות עצומה לאור ההיסטוריה הארוכה שלו, שמתפרשת על פני כ-5,000 שנים. עיקר השרידים שניתן לראות בגן הלאומי תל גזר היום הם מהתקופות הכנענית התיכונה, הכנענית מאוחרת, והישראלית. בחפירות שונות בתל נמצא בין היתר, "לוח גזר" - התעודה העברית השנייה הקדומה ביותר שנמצאה עד היום. בשנים האחרונות משרד ירושלים ומורשת ורשות הטבע והגנים השקיעו מיליוני שקלים בפיתוח הגן והנגשתו.

 

 

 

 

 

17/07/2022