25.04.2024
 
למה כרטיסי הטיסה התייקרו?

 

אין מספיק מושבים על מנת לספק את הביקושים. לפי יאט"א מחיר הדלק הסילוני עלה בשנה שחלפה בכ-150%. אין מספיק טייסים ודיילים, עלויות העבודה גדלו ותמיד המחירים עולים באביב ובקיץ

 

 

מאת עמי אטינגר *


תעופה היא תעשייה עתירת הון עם שוליים כלכליים דקים. הקורונה הפכה את האקלים התפעולי שלה למאתגר עוד יותר. בכמעט שלוש השנים שחלפו הפסידו חברות התעופה יותר מ-200 מיליארד דולר, הפסדים המקשים עליהן היום לחזור לרווחיות, או לפחות לאיזון. אחד הפתרונות שמבוצעים עתה בדרכים שונות הוא העלאת מחירי כרטיסי הטיסה, ונכון לעכשיו גם לא ברור כמה זמן יימשכו המחירים הגבוהים האלה.

מתחילת המגיפה טובעות הרבה חברות תעופה בחובות והן נאבקות לחזור למצב של רווחיות. כעת עם ההקלות בהגבלות הנסיעות בעולם, אבל עם עלויות תפעול גבוהות יותר (כגון מחירי הדלק), ומטוסים מקורקעים, עליהן להתמודד עם הגידול בנוסעים ולהפיק מהם רווחים גדולים יותר. כתוצאה מכך כרגע מחירי הכרטיסים קרובים לשיא של כל הזמנים.

הכוחות שחברו ויצרו את עליית מחירי כרטיסי הטיסה:

- אין מספיק מושבים על מנת לספק את ביקושי הלקוחות, כי בעוד שהביקושים לטיסות חזרו בגדול, קיבולת המושבים ירדה ב-6% בהשוואה למצב שהיה לפני המגיפה.

- לפי יאט"א מחיר הדלק הסילוני עלה בשנה שחלפה בכמעט 150%.

- אין מספיק טייסים ודיילים להפעיל את הטיסות.

- בעונות האביב והקיץ תמיד המחירים עולים

- עלויות עבודה גבוהות יותר.


צריך לזכור, כי בתקופת מגיפת הקורונה, שנמשכה במלוא עוזה במשך כשנתיים ועדיין היא מרימה מדי פעם את ראשה לאחר שחלפה כמעט חצי שנה ב-2022. עיקר המאמצים הופנו למזעור השפעת המגיפה על מאזני חברות התעופה. כעת, כשנדמה ששיא המגיפה חלף ואנשים שוב טסים בחופשיות רבה יותר, מועלה על הפרק נושא התייקרות כרטיסי הטיסה. מתברר, כי בנתיבים רבים הועלו בדרכים שונות תעריפי הטיסה, ולמרות זאת, מטיילים רבים עם תאוות נסיעות מתפרצת, בוחרים לסבול את הגידול בעלויות, לאחר שתאוותם לנסיעות נבלמה במשך זמן כה רב.

אד בסטיאן, מנכ"ל דלתא איירליינס, ציין לא מכבר, כי מחירי הטיסות בקיץ הקרוב עשויים להיות גבוהים ב-30% מהרמות שהיו באותה התקופה לפני המגיפה ובכל הרמות - לקוחות הפנאי, לקוחות הפרימיום ולקוחות העסקים, הן בטיסות פנים ארציים והן בטיסות בינלאומיות.

לפי מייקל או'לירי מנכ"ל ראיינאייר, במקרים בודדים, מחירי הטיסות נמוכים מהרמות שהיו לפני המגפה. אבל לטענתו, למרות שיש סיכוי שמחירים נוספים יחזרו לרמות שהיו לפני הקורונה, המלחמה באוקראינה והתפרצויות וירוסים חדשים מהווים סיכונים בדרך להוריד את מחירי הכרטיסים.


מטוסים מקורקעים

למרות שרוב המדינות הקלו את ההגבלות בעת הכניסה לגבולותיהן, חברות התעופה עדיין לא ממהרות להחזיר לפעילות את כל המטוסים המקורקעים. במיוחד את המטוסים הענקיים מדגמי A380 של איירבוס ו-747-8 של בואינג, שכנראה עידן המטוסים האלה הוא לקראת סיום. מתעכבת גם החזרת מטוסי בואינג 777 לפעילות, כי חברות התעופה מעוניינות בהפעלת דגמים חסכוניים יותר בדלק כמו מטוסי A350 של איירבס ו-787 של בואינג. העיכוב החריף יותר הוא באסיה, שהייתה האיטית ביותר להקלה בהגבלות, מכיוון שסין, השוק הגדול ביותר באזור, נותרה עדיין כמעט סגורה.

לחברות התעופה ייקח עוד הרבה זמן לבנות מחדש את ציי המטוסים שלהן במלואו מתאים לדרישות, זאת, בהתחשב בכך שהגבלות רבות הוקלו רק בחודש מאי השנה ואנחנו רק ביוני. מה גם שבמסגרת צמצום העלויות שלהן הקטינו חברות התעופה בזמן המגיפה את רשתות הנתיבים שלהן ועתה הן מנסות להפעילן מחדש. אבל, עם פחות מטוסים בשמיים, ישנם פחות מושבים כדי לענות על ההתאוששות בביקושים, מה שמהעלה את מחירי כרטיסי הטיסה.


מחירי הדלק מרקיעים שחקים

הפלישה של רוסיה לאוקראינה החריפה את העלייה המתמדת במחירי הנפט הגולמי ב-18 החודשים האחרונים. הוצאות הדלק הסילוני מהווים היום עד 38% מהעלויות התפעול של חברת תעופה ממוצעת. זו עלייה מ-27% בשנים שלפני שנת 2019. עבור חברות תעופה לואו קוסט מסוימות, הוצאה זו יכולה להגיע עד 50%. רוב חברות התעופה באסיה אינן מגדרות דלק סילוני, מה שאומר שהן פגיעות יותר לעליות המחירים של הדלק.

החוזים העתידיים על נפט למסירה באירופה נסחרו ביום שישי שחלף (17.6.2022) במחיר של 117.14 דולר לחבית, שזו ירידה של 38% וזה עדיין גבוה מאוד. מחירי הדלק הסילוני בניו יורק, למשל, זינקו השנה ביותר מ-80. חברות תעופה אמריקניות רבות הצליחו לכסות את עלויות הדלק המוגדלות אך ורק על ידי העברתן לנוסעים בצורה תעריפים גבוהים יותר.

מחירי הכרטיסים הגבוהים לא מונעות כעת מאנשים לטוס. חלק ניכר מהצרכנים מנצלים תקציבי חופשה רדומים ומשדרגים עצמן אפילו למחלקות היוקרתיות יותר. העיקר לממש את רצונם לטוס ולטייל.





 

 

______________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

20/06/2022