25.04.2024
 
אל על מציגה: Flying Synagogue

 

 

 

מאת חגי רוזן


חברת אל על הוציאה השבוע דף הנחיות לצוותי האוויר שבא להסדיר את התפילות בטיסות החברה. מדובר בעיקר בטיסות הארוכות של החברה לצפון אמריקה.
החברה מציינת בדף ההנחיות כי הוא נועד לצורך שירותי ובטיחותי ולמען הסדרת התפילה של הנוסעים המאמינים בתקופת הקורונה וגם בימים רגילים. כל זאת כאשר, על פי ההנחיות, ובהתאם לזמנים שיווסתו על ידי צוות יוקצה החלק האחורי של המטוס, כלומר אזור המטבח האחורי לצרכי תפילה.
בדף ההנחיות מצוין כי מדובר בשלב ראשון בקיום תפילת שחרית. אבל בתאום עם צוות המטוס ניתן יהיה לקיים גם תפילת מינחה ותפילת ערבית. בטיסות שבהן תתקיים תפילת שחרית, כך בהנחיות,תופעל מערכת הכריזה כדי להודיע משהו בסגנון: "רַבּוֹתֵינוּ, הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית", למי שזוכר את סיפורי החכמים מההגדה של פסח - רבי אליעזר, רבי עקיבא, רבי שמגר בן עזריה ורבי חלפון.

על פי ההנחיות, בזמן התפילה ולכל אורכה המתפללים יידרשו לעטות מסכה ובאותה עת כל הפריטים במטבח יאופסנו ולא יוגש מזון לנוסעים. בנוסף, תאי השרותים בחלק האחורי של המטוס יסגרו וינעלו על מנת למנוע הגעת נוסעים אחרים לאזור זה ולמנוע כניסה לא מבוקרת אליו. בנוסף, צוות המטוס שתפקידו לתת שרות בחלקו האחורי של המטוס ימתין בחלק האמצעי של המטוס על מנת להימנע מצפיפות מיותרת.


בהמשך דף ההנחיות מצויינות השעות שבהן מתוכננת ההמראה מ/אל ניו יורק וכן המועד המומלץ לתפילת שחרית בטיסות אלה וכן מצוין כי הכריזה על תחילת התפילה תבוצע רק באזור מחלקת התיירים לקראת ההמראה או בסמוך לה ואילו הנוסעים שיושבים במחלקת העסקים ופרימיום יקבלו הודעה אישית מצוות הדיילים. בנוסף תהיה הודעה מתפרצת במערכת הבידור של המטוס ממש לקראת תחילת התפילה.

אז ככה. נכון שאל על היא חברה ישראלית. ונכון שבעלי החברה הם דתיים. ונכון שחלק לא קטן מהנוסעים הם נוסעים דתיים. אבל נכון גם שיש לא מעט נוסעים, שאינם דתיים ואולי הם בכלל לא יהודים ועדיין הם מעדיפים לטוס בחברת אל על. ונכון שהם רוצים שקט במטוס. ונכון שהם משלמים כסף כדי לטוס ולא כדי להיות בבית כנסת. כן. בית כנסת מעופף.

לפני כמה שנים טסתי במטוס ג'מבו של אל על. ישבתי בקומה העליונה, שבה יש מן רחבה כזו ליד דלת החירום. אני הזמנתי מקום במושב שלפני דלת החירום ונדהמתי כאשר בזמן תפילת שחרית עלו למחלקה נוסעים רבים מהקומה הראשונה והפכו את כל הרחבה לבית כנסת. הם עמדו עם הגב אלי, התנועעו בזמן התפילה כש׳סליחה׳, הישבנים שלהם נתקעים לי בפרצוף פעם אחר פעם עד שלא יכולתי להתאפק ופתחתי בצעקה, שאפילו הקדוש ברוך הוא שמע אותה.

זה מזכיר לי פעם שטסתי בחברה אמריקאית מניו יורק ללוס אנג׳לס. בטיסה היתה קבוצה של חרדים שליוו אדמו"ר חשוב לאירוע בעיר המלאכים. איך שהמטוס הגיע לגובה המתאים, התקבצו החרדים ליד האדמו"ר והחלו להתפלל. תוך שהם מצפצפים על כל הנוסעים האחרים. פניות לדיילים ולמנהל השרות בטיסה לא ממש עזרו.
אבל אז, הוא, מנהל השרות, התקשר במערכת הפנימית לקברניט. הסביר לו שיש בעייה. המטוס, ממש כך, צנח בגלל ׳כיס אוויר׳, והקברניט נשמע מודיע לחגור חגורות בטיחות בגלל מזג אוויר יציב וכך היה עוד סוף הטיסה.

אני מנסה לדמיין לעצמי מה היה קורה אם במטוס של אל על היתה קבוצת צליינים עם המטיף שלהם שהיו בדרכם לארץ הקודש לחג המולד והם היו מתחילים לשיר שירי חג במטוס ואפילו מחלקים לנוסעים את כל הממתקים שנותנים בחג המולד. הרי ברור שהנוסעים הדתיים, אלה שלנו, היו צועקים גוועלד.
וזהו בדיוק כל הסיפור. רוצה הבעלים של חברת אל על להפוך אותה לבית כנסת מעופף? שיארגן במטוס מחלקה מיוחדת לשומרי מצוות, שתהיה מופרדת מכל שאר הנוסעים במטוס. אבל כל עוד החברה מוכרת כרטיסי טיסה גם לישראלים שאינם דתיים או לגויים, ראוי שהחברה תתחשב בכולם ולא תגרום לנו להדיר את רגלינו ממנה. כי לבית הכנסת אני הולך שכשאני רוצה, ולא כשמחייבים אותי.



 

 

 

14/02/2022