29.03.2024
 
התאוששות ענף התעופה עדיין לא נראית באופק

 

התקווה שחברות התעופה הישראליות יתאוששו השנה לא מציאותית
גם לאחר שהממשלה אישרה מתווה סיוע נוסף לחברות, שבו הן תקבלנה איגרות חוב המירות למניות לתקופה של שלוש שנים ללא ריבית בהיקף של עד 85 מיליון דולר, בטענה שהאומיקרון שיבש את הסיוע הראשוני בסכום שלכ-44 מיליון דולר שאושר בנובמבר 2021



מאת עמי אטינגר *

לאחרונה מתפרסמות הודעות שיתכן וגל האומיקרון יסתיים בסוף החודש ושאם תחזית זו אכן תתממש השפעתה על הכלכלה תהיה חיובית וחברות התעופה בארץ תתחלנה להתאושש - הלוואי. נכון להיום, מדובר במשאלות לב לא כל כך מציאותיות, שנאמרות במטרה לעודד משקיעים בבורסה, או לקראת הנפקה מתוכננת וגם לעודד נוסעים לחזור לטוס עכשיו ובעיקר בחופשת פסח באפריל.


התאוששות ירודה

למרות זאת חייבים לזכור, כי בכל שנת 2021 הייתה התאוששות ירודה והבלימה עדיין קיימת גם בינואר 2022. מתברר על פי בנק ישראל, כי בשנת 2021 הייתה במחצית הראשונה של השנה צמיחה בקצב גבוה ואילו המחצית השנייה של אותה השנה התאפיינה בהאטה בקצב הצמיחה. לאור מצב ההתחסנות של האוכלוסייה הבנק מעריך, כי במשך שנת 2022 לא צפויים סגרים, כשבחלק מהמגבלות הקיימות אף תחול הקלה יחסית בהשוואה ל-2021. אולם לטענת הבנק, עד סוף 2022 לא תהיה כניסה נרחבת של תיירים לישראל, בין אם בגלל תחלואה מקומית ובין אם בגלל תחלואה במדינות המקור. כלומר, ספק רב עם התיירות הנכנסת תתאושש ב-2022. כל זאת לאחר שתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג בכל שנת 2021 הייתה קצת יותר מ-6 מיליון נוסעים נכנסים ויוצאים, שזו ירידה של כ-25% בהשוואה לתנועת הנוסעים בכל שנת 2019 שהייתה יותר מ-24 מיליון נוסעים.

גם באשר ליציאת הישראלים לחו"ל קיים ספק אם היא תתאושש ב-2022. חברות התעופה בישראל מסתמכות על הצימאון הגדול של הישראלים לטוס לחו"ל (שהוא אמיתי), והן מקוות כי צימאון זה יתורגם ברכישת כרטיסי הטיסה הזולים מאוד שהן מפרסמות, עם נטייה להוזיל את מחירי כרטיסי הטיסה בחופשת הפסח באפריל. זה לא פשוט, כי תעשיית התעופה בארץ ובעולם מנסה עתה להתאושש תחת כובדו של האומיקרון, דווקא ברבעון הנחשב מבחינה תיירותית תעופתית לחלש ביותר. הן צריכות כעת להתמודד גם עם האומיקרון וגם עם העובדה שפחות נוסעים עסקיים ממלאים את תא הנוסעים הקדמי במטוסים.

בדו"ח לשנת 2022 על המצב והסיכויים הכלכליים העולמיים (WESP - World Economic Situation and Prospects) של האו"ם הודגש התפקיד החשוב של התיירות בהתאוששות הכלכלות והסחר העולמי במדינות השונות, ובמיוחד במדינות עם כלכלות מתפתחות. אך בינתיים האומיקרון מאט את התהליך.

מהדורת 2022 של WESP, שהתבססה על נתוני מפתח של ארגון התיירות הבינלאומי של האו"ם (UNWTO -UN World Tourism Organization) בכל הקשור לכניסות תיירים בינלאומיות ותקבולי תיירות. דוח זה צופה, כי לאחר התכווצות הכלכלה העולמית ב-3.4% ב-2020 והתאוששות של 5.5% ב-2021, הכלכלה העולמית צפויה לצמוח בשנת 2022 ב-4% ולאחר מכן ב-3.5% ב-2023, כשלתיירות חלק משמעותי בהתאוששות זו.

כשבוחנים רק את כניסות התיירים בעולם, בלי תקבולי התיירות מתברר, כי כניסות תיירים בינלאומיות צנחו בשנת 2020 ב-73% וירדו לרמות שלא נראו במשך 30 שנה. יתרה מכך, למרות שהתיירות אכן רשמה שיפור מתון ברבעון השלישי של 2021, כניסות בינלאומיות בין ינואר-ספטמבר 2021 היו עדיין 20% מתחת לרמות 2020 ו-76% מתחת לרמות 2019.


תקוות שנגוזו

הכניסה לשנת 2022 התרחשה לאחר שנפח התנועה בחודש דצמבר 2021 היה לפעמים גבוה במעט ממה שהיה לפני המגיפה, ובמקרים נדירים אף יותר. לפי יורוקטרול הפעילה ראיינאייר באותו החודש את מספר הטיסות הגבוה ביותר באירופה, פי ארבעה יותר מבריטיש איירווייז ובאמצע דצמבר, פי שניים מאיזיג'ט, טורקיש איירליינס ואפילו יותר מפי שניים מלופטהנזה. ריינאייר גם הייתה חברת התעופה היחידה שחל בה גידול של 12% במספר הטיסות בדצמבר 2021 בהשוואה לדצמבר 2019. לעומת זאת, בלופטהנזה ואייר פראנס הייתה ירידה של כ-21% ובבריטיש איירווייס הייתה ירידה של 35%.


ביטולי טיסות

נגיף האומיקרון נפל על העולם בסוף נובמבר 2021 ובינואר השנה השפעתו הואצה. כתוצאה מכך הורחבו ההגבלות בארץ ובעולם שגרמו לירידה חדה בהזמנות ולביטול של עשרות אלפי טיסות בעולם. "מאמצע ינואר ובפברואר אנו רואים ירידה חדה בהזמנות", הסביר בזמנו קרסטן שפור מנכ"ל לופטהנזה וציין, כי "בלוח הזמנים של החורף עלינו לבטל 33,000 טיסות או כ-10% מהטיסות של כל הקבוצה". ראיינאייר נפגעה יותר, אבל הגיבה במהירות ונכנסה במרץ לשוק היורד. למרות זאת, היא קיצצה שליש מהקיבולת המתוכננת שלה לינואר וכעת היא מצפה לשישה עד שבעה מיליון נוסעים בלבד, במקום עשרה מיליון נוסעים שתוכננו במקור.


סיוע ממשלתי

אתמול אישרה הממשלה מתווה סיוע לחברות התעופה הישראליות, שבו הן תקבלנה איגרות חוב המירות למניות לתקופה של שלוש שנים ללא ריבית בהיקף של עד 85 מיליון דולר, בטענה שהאומיקרון שיבש את הסיוע הראשוני בסכום שלכ-44 מיליון דולר שאושר בנובמבר 2021. המתווה החדש יחולק בהתאם לגודלן של חברות התעופה. בנוסף, אישרה הממשלה הקלה בסכומים הנוספים שהבעלים חייבים להשקיע בחברות. כמו כן הסכימה הממשלה להעביר לחברות מראש 15 מיליון דולר נוספים במשך 20 שנה על הוצאות דלק עודפות והוצאות תחזוקה שקשורות להתקנת מערכת מגן רקיע במטוסים.









______________________________________________________________

עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

17/01/2022