האומיקרון משנה את תחזיות התאוששות התנועה האווירית
מאת עמי אטינגר *
כששיעורי הנדבקים בנגיף האומיקרון נוסקים וגם נגיף הדלתא ממשיך עדיין לאיים, לא ברור מתי, או האם מגיפת הקורונה תסתיים אי פעם. אבל, אנליסטים טוענים שהקורונה אומנם לא תמוגר לחלוטין, אבל היא תצא משלב מגיפה לשלב אנדמיות, שזו מחלה מדבקת. הנגיפים ימשיכו להסתובב בעולם במשך שנים, אך שכיחותם והשפעתם ירדו לרמות שניתנות לניהול יחסית, כפי שקיים בשפעת. כדי שמחלה זיהומית תסווג כאנדמית, צריך שיעור הזיהומים להתייצב במשך שנים, במקום להראות עליות גדולות ובלתי צפויות כפי שהקורונה מתנהגת. נכון לעכשיו, אנחנו עדיין לא מתקרבים לזה. גרסת האומיקרון היא מדבקת ביותר, שבה כל אדם נגוע מדביק יותר מאדם אחד וכתוצאה מכך חלה עכשיו התפוצצת של מקרים ברחבי העולם.
יאט"א העריכה בתחילה, כי התאוששות התנועה האווירית לרמות שהיו ב-2019 תהיה בשנת 2023. מאוחר יותר היא העריכה מחדש שרמות הביקוש של 2019 לא יחזרו עד 2024. לא משנה איזה מי מהתרחישים האלה יתקיים, יאט"א צופה, כי תעשיית התעופה תאלץ להתמודד עם התאוששות איטית בהרבה מהכלכלה הרחבה יותר, גם כשהגבולות הבינלאומיים ייפתחו מחדש לנסיעות ללא הגבלות, אם כי צעד שכזה הוא האחרון ברשימה של הצעדים הממשלתיים. בינתיים נגיפי האומיקון והדלתא מעכבים את ההתייצבות שכולם מצפים לה. חברת איירבוס טענה בנובמבר 2021, כי למרות שתנועת הנוסעים איבדה כמעט שנתיים של צמיחה במשך משבר הקורונה, הוכיחה תנועת הנוסעים את חוסנה והיא אמורה להתחבר מחדש לצמיחה שנתית של 3.9% בשנה, מונעת על ידי התרחבות כלכלות והמסחר ברחבי העולם, כולל תיירות. לטענת יצרנית המטוסים, מעמדות הביניים, שהם הסבירים ביותר שיחזרו לטוס, יגדלו במספרם בשני מיליארד בני אדם ל-63% מאוכלוסיית העולם, כשהגידול המהיר ביותר בתנועה יהיה באסיה ושסין תהפוך לשוק הגדול ביותר.
כאשר החלה התנועה האווירית בעולם לרדת באופן חד גם בתחילת ינואר 2022, נוצרה ירידה גם במחירי כרטיסי הטיסה, לרמה נמוכה ממה שהם היו. כמו למשל סדרת המבצעים עם מדיניות שינויים וביטולים גמישה להמראות עד סוף ינואר באל על למזמינים היום (5.1.2022) עד חצות: למשל, כרטיס הלוך ושוב לבודפשט או לפראג החל מ-78 דולר, לאמשטרדם, מדריד או רומא החל מ-98 דולר ולפרנקפורט החל מ-138 דולר. מחר (6.1.2022) יפתח באל על מבצע נוסף ליעדי החורף להמראות עד מרץ 2022 - מחיר כרטיס הלוך ושוב לאתונה החל מ-89 דולר, או לבוקרשט החל מ-99 דולר, ברלין החל מ-169 דולר, לדובאי החל מ-279 דולר ולתאילנד החל מ-549 דולר, וישנם יעדים נוספים. מבצעים קצרים אך הם מרמזים על המגמה. כך גם בארה"ב. שם למשל, מחיר טיסה הלוך ושוב מניו יורק ללוס אנג'לס שהיה כ-700 דולר, החל להימכר בסכום של 32 דולר, כשמחיר הנסיעה במונית מהעיר לנמל התעופה יקר יותר.
מתברר גם, כי חברות התעופה לא יחייבו חיסונים בעצמן. רבים ממנכ"לי חברות תעופה תומכים בחיסוני הנוסעים, אך אף אחד מהם לא רוצה להיות חברת התעופה היחידה ליישם את החיוב הזה. סומכים על הממשלות שהן יקבעו את החיוב.
בימי מגיפת הקורונה התברר לחברות התעופה, כי תוכניות הנוסע המתמיד שלהן שוות יותר משווי שלהן ולכן הן משכנו את התוכניות שלהן בסכומי עתק ויצרו חובות עצומים, או שמו אותן על מדף המכירות. כך למשל נודע בספטמבר 2021, כי אל על נמצאת במגעים למכירת 30% - 40% ממועדון הנוסע המתמיד שלה, לפי שווה של כ-200 מיליון דולר, כאשר להערכות המועדון הכנסותיו בשנה הן כ-20 מיליון דולר. כדי להתמודד עם החובות העצומים בגין משכון מועדוני הנוסע המתמיד החלו חברות התעופה בעולם להפחית מערכם של הנקודות או המיילים של הנוסעים המתמידים ולהקשות על הרווח ופדיונם. פיחות שרק החל, כשהמגמה מראה על המשכו. לכן כל מי שצבר הרבה נקודות או מיילים, כדאי לפדות אותם כבר עתה.
עוד התברר, כי תעריפי המלונות יכולים להיות ניתנים למשא ומתן. כללית צפוי לשלם יותר עבור המלונות, אבל מתברר, כי עדיף לבצע שיחת טלפון להזמנה ישירה במלון, במקום להזמין באינטרנט, על מנת לנהל משא ומתן על המחיר. ככל שיותר מלונות נפתחים עם מחסור מתמשך בכוח אדם, בגלל חל"תים או פיטורים, זה הולך להיות שוק הרבה יותר תחרותי. כתוצאה מכך המלונות יהיו מוכנים יותר לנהל משא ומתן, כי כל הכנסה עדיפה על חוסר הכנסה.
_________________________________________________________________________ * עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.
05/01/2022 |