29.03.2024
 
תעשיית התעופה והעלייה בתחלואה באירופה ובמרכז אסיה

 

כבר בסוף אוקטובר היוו אירופה ומרכז אסיה 59% מכלל מקרי הקורונה בעולם ו-48% ממקרי המוות המדווחים. גם בארה"ב גדלו לאחרונה מקרי ההדבקות ביותר מ-20%. נתונים הממשיכים להכות את תעשיית התעופה


מאת עמי אטינגר *

בתחילת נובמבר, כ-22 חודשים מאז שדווחו המקרים הראשונים של הקורונה, וכמעט שנה מאז אישור החיסונים הראשונים, שוב גדלים המקרים המדווחים של הקורונה ומקרי המוות מהנגיף באירופה ובאסיה. גם בארה"ב מקרי ההדבקה בקורונה גדלו לאחרונה ביותר מ-20% כשעיקר החמרת ההתפרצויות מתרחשות בצפון מערב שטחה. כך שמכת הקורונה ממשיכה להכות את תעשיית התעופה.

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, ציין בתחילת נובמבר, כי דווחו יותר מ-5 מיליון מקרי מוות ושארגון הבריאות העולמי ושהוא מאמין שהמספר האמיתי גבוה יותר, מאחר וכ-50 אלף אנשים מאבדים את חייהם מדי שבוע בגלל המגיפה.  

לפי ארגון הבריאות העולמי, כל מדינה באירופה ובמרכז אסיה מתמודדת עם איום ממשי של התעוררות מחדש של מגיפת הקורונה, או כבר נלחמת בה. בקצב שנרשם כבר בתחילת נובמבר 
כנראה שמתקרבים שוב לרמות השיא, כאשר גרסת הדלתא ממשיכה לשלוט במגיפה. במשך 4 השבועות לפני ובתחילת נובמבר ראתה יבשת אירופה עלייה של יותר מ-55% במספר המקרים החדשים, ובסוף אוקטובר היוו אירופה ומרכז אסיה 59% מכלל המקרים בעולם ו-48% ממקרי המוות המדווחים.


היתר להיכנס לארה"ב

ב-8 בנובמבר החלה ארה"ב לאפשר לזרים מחוסנים במלואם להיכנס אליה, לאחר שהייתה סגורה במשך יותר מ-18 חודשים עבור נוסעים מהאיחוד האירופי, בריטניה, ברזיל, סין והודו.

עבור חברות תעופה, שמטוסיהן בטיסות הטרנס אטלנטיות החלו להתמלא, היה בכך סימן אופטימי שהטיסות הגלובליות חוזרות לעבר השגרה שהייתה לפני המהפכה. מתברר, כי בעוד שחברות תעופה אמריקניות מושקעות הרבה בטיסות הפנים ארציות, חברות התעופה הגדולות באירופה תלויות במיוחד בטיסות המשתלמות בצפון האוקיינוס ​​האטלנטי. אייר פראנס-KLM מייצרת בנתיבים האלה 40% מהמכירות, ולופטהנזה מייצרת בהם 50% מהמכירות שלה.


אסונות 737MAX

צריך לזכור, כי עוד לפני הקורונה, תעשיית התעופה נרתעה משתי תאונות של מטוסי בואינג 737MAX, שבהן נהרגו כמעט 350 נוסעים. סין הייתה המדינה הראשונה שקרקעה את מטוסי המקס ואחריה קורקעו כל המטוסים מדגם זה בעולם. אבל, כאשר טיסות 737MAX חודשו בדצמבר 2020 התברר, כי חברות התעופה כבר לא היו זקוקות להם, מכיוון שמטוסים רבים, מדגמים שונים קורקעו בגלל מחסור בנוסעים.


תקווה מהמזרח התיכון

ב-14 בנובמבר נפתח הסלון האווירי בדובאי ונמשך חמישה ימים. היה זה הסלון האווירי המסחרי הגדול הראשון מאז תחילת מגיפת הקורונה ולכן הוא נחשב סימן מעודד לקראת הבאות הן לחברות התעופה והן ליצרני המטוסים הגדולים. איירבוס הודיעה שיש לה הזמנות ל-255 מטוסי A321 שלה, אך לא חשפה את מחיריהם. מתוכם, 102 יועברו לחברת הלואו-קוסט ההונגרית Wizz Air, 39 מטוסים לחברת התעופה האמריקנית פרונטיר איירליינס, 39 מטוסים לחברה המקסיקנית Volaris ו-23 מטוסים לחברת JetSMART מצ'ילה. בנוסף נחתם זיכרון דברים עם חברת Jazeera Airways מכווית לרכישת 28 מטוסי A320neo חדשים.

בואינג מצידה מסרה, כי חברת Akasa Air מהודו הזמינה 72 ממטוסי 737MAX ושיש לה חוזה להמרת 11 ממטוסי הנוסעים 737 של איסלנד למטוסי מטען. בסך הכל הכריזו היצרנים בסלון האווירי בדובאי על יותר מ-500 הזמנות. רוב ההזמנות היו למטוסים צרי גוף שהם זולים יותר מהמטוסים רחבי הגוף כמו איירבוס הדו קומתי A380 או בואינג 777X החדש.


החשיבות הגוברת של מטוסי מטען

במצב שבו ירדה כמות הנוסעים המשלמים, היוו מטוסי המטען בשנת 2021 חבל הצלה חשוב לחברות תעופה רבות. גם עתה כאשר תעשיית הספנות בהאטה וששרשראות האספקה ​​העולמיות אינן פועלות כראוי, הפעלת מטוסי מטען יכולה להישאר עסק צומח עבור חברות התעופה.

גלגל ההצלה הגדול השני לחברות התעופה, אחרי מטוסי המטען, היה היקף הסיוע הממשלתי. חברות תעופה אמריקניות רבות ניצלו היטב את כספי החילוץ בהיקף של מיליארדי דולרים. גם מדינות אחרות עזרו לחברות התעופה שלהן בצורה של הלוואות, ערבויות אשראי, או הזרמת מזומנים.

ב-12 בנובמבר מסרה לופטהנזה, כי החזירה לפני המועד המתוכנן את כל כספי הסיוע שקיבלה במשך המגיפה. לחברה הוצעה בזמנו חבילת הצלה של 9 מיליארד יורו מכמה ממשלות באירופה, אך בסופו של דבר, היא לקחה רק 3.8 מיליארד יורו.


הפסדים עצומים

למרות שתוכניות הסיוע הללו וההלוואות המסיביות ריככו חלק מהמכה, חברות התעופה הפסידו בשנת 2020 - 138 מיליארד דולר. כך מסרה יאט"א, המייצגת 290 חברות תעופה, המהוות 83% מכלל חברות בעולם. לדברי יאט"א, ההפסדים לשנת 2021 המתקרבת לסיומה - יהיו בסביבות 52 מיליארד דולר וההפסדים בשנת 2022 יהיו 11.6 מיליארד דולר.












_______________________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.




21/11/2021