23.04.2024
 
חברות התעופה מנסות להחזיר תיירות עסקית

אל על מציעה טיסות ישירות הלוך ושוב בינואר הקרוב לתערוכת טכנולוגית בלאס וגאס. חברות תעופה בעולם פתחו מחדש את טרקליני העסקים בנמלי התעופה עם שירות ברמה גבוהה יותר


מאת עמי אטינגר *

במסגרת מאמציה לעורר מחדש את טיסות נוסעי הפרימיום בחברה תפעיל אל על טיסות ישירות לתערוכת CES - Consumer Electronics Show בלאס וגאס, בחודש ינואר הקרוב. מדובר בתערוכה מסחרית בתחום הטכנולוגיה המתקיימת מדי שנה בינואר במרכז הכנסים בעיר ההימורים. במקביל לתערוכה המרכזית מתקיימת במקביל תערוכה שאינה פתוחה לציבור הרחב, שבה ניתנת אפשרות לאנשי עסקים לבחון מוצרים מתוכננים והכרזות רשמיות על מוצרים חדשים.

עוד מסרה אל על, כי לקוחות המועדון שלה אשר ירכשו כרטיס באחת משתי הטיסות לווגאס במחלקות הפרימיום, ייהנו מתוספת של 2 הקצאות שדרוג, ללא כל קשר למעמד ולאשראי.



צמיחה בספטמבר

על פי יאט"א הטיסות הבינלאומיות גדלו בספטמבר השנה, לאחר הידרדרות קלה בחודש הקודם. אבל, הכנסות ק"מ נוסעים (RPK) בתעשיית התעופה ירדו ב-53% בהשוואה ל-RPK לפני המשבר ב-2019. במונחים של חודש לחודש, RPKs עלו ב-18% - שזה אומנם שיפור חזק, אבל מבסיס נמוך מאוד. נתוני אוקטובר עדיין לא נסקרו.

ניתן לייחס את הצמיחה של ספטמבר במידה רבה להתאוששות בשווקים הפנימיים, בפרט בסין, שבה הוסרו חלק ממגבלות הנסיעות שיושמו במשך התפרצויות הקורונה באוגוסט. בינתיים הזמנות הנסיעות מראות צמיחה נוספת של נוסעים בשווקים הפנימיים והבינלאומיים, אך לא סביר שבטווח הקרוב יחול שיפור משמעותי נראה.



אל על לא היחידה

אל על היא לא היחידה בתעשיית התעופה המנסה לעורר מחדש את הביקושים לטיסות של אנשי עסקים. מבדיקה מתברר, כי כדי לפתות את נוסעי הפרימיום לחזור ולטוס פתחו חברות תעופה בעולם מחדש את טרקליני העסקים בנמלי התעופה עם שירותים ברמה גבוהה יותר. החברות מאפשרות גם לנוסעי מחלקות התיירים להיכנס לטרקלינים היוקרתיים, תמורת תשלום נוסף. הרשאה זו ניתנת במסורה על מנת לא לדחוק החוצה מהטרקלינים את קהל הלקוחות העסקי, שמניב את הרווחים הגבוהים ביותר. אל על מפעילה טרקלין עסקים בטרמינל 3 בנתב"ג ולא מכבר פתחה טרקלין בנמל התעופה קנדי בניו יורק.



האם נוסעי העסקים יחזרו לשמיים?

בתעשיית התעופה מקווים שכן. חברות התעופה מתגעגעות לנוסעים עסקיים הרווחיים, שנעדרו מהמטוסים במגיפה ושעשויים שלא לטוס בעתיד באותה תדירות כמו פעם, כי התרגלו לעבוד בזום ובטכנולוגיות אינטרנטיות נוספות. לפני משבר הקורונה חלק נכבד מאנשי העסקים טסו במחלקות העסקים, או הפרימיום. חלקם גם במחלקות התיירים. שאר הנוסעים שטסו במחלקות התיירים היו נוסעי פנאי. עד כה נוסעי הפנאי מהווים את עיקר החוזרים לטוס והם ממלאים את הטרמינלים בדרכם לחופשות, או לבקר קרובי משפחה שלא ראו זמן רב. טיסות העסקים נשארו בפיגור. כללית ניתן לומר, כי הנוסעים העסקיים מהווים אומנם כ-30% מנוסעי חברות ה תעופה, אך בגלל שהם משלמים יותר הם מהווים כ-70% מהכנסות חברות התעופה.

נגיף הדלתא עדיין מאיים לפגוע מחדש, כפי שרואים עתה בכמה מדינות, כמו למשל פולין וצ'כיה, אך בפועל חברות התעופה מצליחות טוב יותר ממה שהיה צפוי מלכתחילה. עוד לפני המשבר יושמו בחברות התעופה מודלים עסקיים "רזים", כדי שהן תוכלנה לפעול בצורה מוצלחת יותר. חברות הלואו קוסט כבר אז לחברות הסדירות כיצד להרוויח כסף. חברות הלואו קוסט הראו כבר אז, שהפחתת עלויות, ניצול יעיל של הקיבולת והנעת הצמיחה תמיד עובדת. לחברות הסדירות, אלה שכונו ממלכתיות, או לאומיות היה קשה יותר, כי הן גררו משימות לא רווחיות, שהשפיעו קשה על רווחיהן. היום כשמשבר עדיין ברקע התאוששותן קשה יותר.


חברות הלואו קוסט כמו ראיינאייר וויזאייר נמצאות עכשיו בגידול הכנסות תלול, בעיקר בגלל ששוק נסיעות הפנאי הוא זה שמתאושש טוב יותר. חברת התעופה האירית הודיעה לא מכבר, כי היא מתכוונת לגייס בשנים הקרובות כ-2,000 טייסים חדשים, על מנת להתמודד טוב יותר בגזרת המחירים הנמוכים.

גם נמלי תעופה להוטים לראות יותר נוסעים עסקיים, שטסים בדחיפות רבה יותר, משלמים יותר עבור קניות בנמל ומתארחים בטרקליני חברות תעופה, המשלמים זיכיונות נוספים לנמלים.

רבים חושבים היום, כי חלק ניכר מהנסיעות העסקיות לא חוזר, בעיקר בגלל הטכנולוגיה שמאפשרת להם להיפגש דרך מחשבים. זום ופגישות וירטואליות אחרות היו קיימות לפני משבר הקורונה, אך המגיפה אילצה חברות להשתמש בהן הרבה יותר ובדרכים חדשות. אנשי עסקים גילו, כי פגישה
וירטואלית יכולה להיות יעילה יותר, נמשכת פחות זמן והיא הרבה יותר זולה מפגישות אישיות פנים אל הפנים.

לדעת אנליסטים אנשי עסקים אומנם יטוסו כדי להיפגש עם לקוחות, או לאתר לקוחות חדשים, אבל הסיכויים לגידול בסגמנט הזה יישארו חלשים. הם מעריכים, כי הטכנולוגיה תחליף בין 19% ל-36% מהנסיעות העסקיות.

 

 

 

_________________________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

04/11/2021