28.03.2024
 
איסור Airbnb: יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה




מאת יוסי פישר


אמש במסיבת עיתונאים בהשתתפות שר השיכון, שר האוצר ושרת הפנים למדנו שאחד הפיתרונות של המדינה למצוקת הדיור ועליית המחירים של הדירות בישראל יהיה... הטלת איסור השכרת דירות לטווח קצר באיזורי הביקוש המרכזיים בישראל.

הידד! הטיימנג מושלם. פותחים מחדש את השמיים לתיירות נכנסת לאחר 20 חודשים בהם לא הגיעו כמעט תיירים לישראל ובאותו היום ממש, מודעים על צימצום ההיצע לאיכסון חלופי לבתי המלון.

מי הגאון שחשב על הרעיון?

בישראל היתה וקיימת בעייה של חדרי מלון ברמות מחירים שפויות. מלונות של 2-3-4 כוכבים. היזמים מעדיפים לבנות מלונות יוקרה בשל ההחזרים על ההשקעות, עלויות הקרקע, זמני הפיתוח לבתי מלון הרבה מעבר ל-10 שנים.

אגב, האם ידעתם שבישראל כולה יש כשליש מספר חדרי המלון מאשר בעיר / אמירות של דובאי?

בקיץ האחרון למדו רבים מאיתנו שהעדיפו להשאר בארץ בשל הקורונה שמחירי בתי מלון באיזורי ביקוש דוגמת אילת, טבריה, ים המלח ובמישור בחוף יצאו מכל פרופורציה.
תוסיפו לכך כעת את התיירים שאנו מקווים שאכן יגיעו, והסיכוי שלכם לצאת לנופש באילת או בים המלח יהיה כמו לזכות בהגרלה לדירה בתוכנית דיור למשתכן בהרצליה או פתח תקווה.

בתקופת השיא של התיירות היו בתל-אביב כ-13,000 דירות Airbnb. בעת הסגר שכפתה המדינה כתוצאה מהקורונה ירדו המספרים לכ-3,000. עניין של היצע וביקוש, ומלבד זאת - מחירי השכירות לטווח ארוך עלו במתאם לעליית מחירי הדיור לרכישה.

שלא תבינו אותי לא נכון - אני בעד מיסוי של דירות שהופכות לעסק. ארנונה גבוהה יותר, כמות מוגבלת של ימים בשנה לשכירות לטווח קצר, מס הכנסה גבוה יותר על דירות לשכירות לטווח קצר, תנאי ביטיחות וביטחון לדירות שמהוות עסק תיירותי. יחד עם זאת אני מאמין שבישראל חייבים לתת פיתרון לשוק המשתנה בעולם. הדורות הצעירים, המוכרים בשם המילניאלז, מעדיפים אכסון חלופי דוגמת Airbnb. הם רוצים לגור בשכונות מגורים רגילות, להיות חלק מהחוויה העירונית ולא מנותקים ממנה.

עובדתית' בעת הקורונה בשעה שרובן המוחלט של ענקיות המלונאות הגדולות בעולם איבדו חלק גדול משווhין הבורסאי, Airbnb לא רק שלא ירדה אלא הוסיפה ומוסיפה לערכה.

התעופה העולמית משנה גם היא את פניה. חברות תעופת החסך הפכו כבר מזמן לשחקן מרכזי בטיסות באירופה. בישראל בחודשים האחרונים חברות החסך המרכזיות הגיעו כבר לנתח שוק של כ-20% מכלל התנועה בנתב"ג ונתח השוק שלהן צפוי לעלות בצורה דרמטית בשנת 2022. רק אמש הודיע חברת וויזאייר על חידוש של שלושה קווי תעופה שהפעילה טרום מגיפת הקורונה.

נראה לכם הגיוני שמחירי הטיסות לתל אביב וממנה יעמדו על 100 אירו לטיסה הלוך ושוב (כולל מזוודה והושבה מראש), ואילו איכסון ללילה בתל אביב יעמוד על מינימום 250 דולר לזוג?

אז אולי כלפי חוץ, הממשלה תצליך לנפנף בביטול השכירות לטווח קצר, בתאכלס הראש היהודי ימציא פטנטים.

הבעיה עם השרים הללו שהם פשוט לא נמצאים מספיק זמן בתפקיד, "מחפפים", מקשיבים ליועצים שלהם שניזונים מלוביסטים בעלי אינטרסים כלכליים.

פשוט בידקו מי יהיו המרווחים הגדולים מביטול האפשרות לאמצעי איכסון אלטרנטיביים לתיירים.

 

 

 

 

 

 


01/11/2021