29.03.2024
 
ITA המריאה וחייה הסוערים של אליטליה הסתיימו

 

החברה החדשה החלה לפעול אמש. באיחוד האירופי מקווים, כי ה-DNA שלה יהיה שונה מה-DNA של אליטליה, מבחינת איגודי עובדים, סרבול מבצעי והתערבויות פוליטיות



מאת עמי אטינגר
*

אמש המריאה לראשונה חברת ITA - Italia Trasporto Aereo, וחייה של אליטליה הסתיימו רשמית. אליטליה, שהייתה סמל של סגנון וזוהר איטלקי הגיעה לסופה לאחר שנים של הפסדים כספיים וניסיונות הצלה כושלים. באיחוד האירופי מקווים, כי ה-DNA של חברת ITA, שגם היא ממשלתית, יהיה שונה מה-DNA של אליטליה, מבחינת איגודי עובדים, סרבול מבצעי והתערבויות פוליטיות.

טיסת ITA, ביום שישי בשעות הבוקר המוקדמות ממילאנו לבארי בדרום חנכה את טיסותיה של החברה הממשלתית האיטלקי החדשה, שמטוסיה צבועים באותם צבעי ירוק-לבן-אדום של אליטליה, אם כי בלוגו שונה. יש לציין, כי ITA זכתה במותג של אליטליה תמורת 90 מיליון יורו, כמעט שליש ממה שאליטליה קיוותה.

אליטליה שהוקמה בשנת 1946 עברה רצף מסחרר של שינויי מבנה ושינויי בעלות והפסדים. פעמים רבות ניסתה הממשלה להציל אותה מקריסה ולצורך זה היא הוציאה יותר מ-8 מיליארד יורו רק בשלוש השנים האחרונות שחלפו.

כפי שקרה פעמים רבות במשך חייה, גם הטקסים האחרונים של אליטליה התקיימו במחלוקת פוליטית, כאשר מפלגת הימין הקיצוני, "האחים של איטליה", האשימה את ממשלתו של ראש הממשלה מריו דראגי במותה של אליטליה.

ממשלת איטליה תשקיע במוביל הממשלתי החדש, 1.35 מיליארד יורו במשך שלוש שנים.ITA מתחילה לפעול עם 52 מטוסים, רובם מטוסים צרי גוף, ו-2,800 עובדים, בהשוואה לכ-110 מטוסים ו-10,000 שהועסקו באליטליה.

העסקה שנחתמה עם הנציבות האירופית, מחייבת שתהייה חוסר רציפות ברורה בין אליטליה ליורשתה, והמוביל החדש צריך להיות רווחי עד סוף התוכנית העסקית שלו בשנים 2021 - 2025. עם זאת, בנציבות האירופית חוששים, כי חברת ITA תתקשה להתנער ממורשת אליטליה של עלויות גבוהות, ניהול כושל, השפעה פוליטית ואיגודי עובדים חזקים.

השקת חברת ITA כמוביל תעופתי בינוני וזריז, משאירה סימן שאלה גדול, גם מבחינה פוליטית, על עתידם של יותר מ-7,000 עובדי אליטליה שהוצאו לחל"ת, בתשלומים ממשלתיים לפחות עד סוף שנת 2022.


האם זו אותה אליטליה רק בשם אחר?

הרגולטורים של האיחוד האירופי ביקשו לוודא שמבחינה כלכלית המוביל החדש נפרד לחלוטין מאליטליה, זאת מכיוון שחברת התעופה פושטת הרגל קיבלה במשך שנים מיליארדי יורו ממשלת איטליה, כדי שתמשיך לפעול. כדי להבטיח ש-ITA היא לא אותה החברה בשם אחר, נדרשה ITA לרכוש את מותג, המטוסים ונכסים נוספים של אליטליה ולהתנתק מחובותיה של קודמתה שקרסה.

בעשותה כך רשאית מעשית ITA להשתמש בשם קודמתה, כולל דומיין האתר ומיתוג המדים.
אז מה השתנה כאשר אליטליה הפכה ל-ITA?

ITA נראית אומנם כמו אליטליה מבחינת הצבעים הירוק-לבן-אדום אבל עם לוגו שונה, ופעילותה המבצעית תהיה 85% מפעילות אליטליה בנמל התעופה לינאטה במילאנו ו-43% בנמל התעופה פיומיצ'ינו ברומא.


לאן תטוס ITA?

נמל פיומיצ'ינו ברומא ישמש עבור ITA המרכז הבינלאומי העיקרי שלה, כאשר נמל לינאטה במילאנו יהווה את נמל התעופה המשני שלה. התוכנית העסקית שלה בשנת 2021 כוללת טיסות ב-61 קווים ובתוכם עד 45 יעדים שונים, בעיקר בירות אירופיות אחרות, כולל פריז, לונדון, אמסטרדם ובריסל. נתיבי הטווח הארוך שלה יתמקדו בנמלי תעופה מרכזיים בארה"ב וביפן, כולל ניו יורק, בוסטון, מיאמי וטוקיו.

חברת התעופה החדשה החלה למכור כרטיסים לטיסות הטרנס-אטלנטיות הראשונות שלה כבר ב-5 באוקטובר.

 





 

________________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

16/10/2021