23.04.2024
 
תעשיית התעופה תצטרך להמציא את עצמה מחדש

 

בתעשיית התעופה, שנפגעה קשה מאוד במשבר הקורונה, מתעוררות תקוות גדולות בגלל הגידולים בהזמנות, אך עדיין היא מפסידה, הרבה מטוסים מקורקעים ופעילותה השנה תהיה עד 45% מהרמה שהייתה טרום המשבר בשנת 2019




מאת עמי אטינגר*

משבר הקורונה פגע בתעשיית התעופה הבינלאומית, הן בטיסות הבינלאומיות והן בטיסות האזוריות-מקומיות. זה קרה לאחר צמיחה שנמשכה ברציפות במשך 40 שנה. בשנות הצמיחה האלה הכפילה התעשייה את מכירותיה בערך כל עשר שנים. מגמת הצמיחה הזאת נשברה במשבר ולכן תעשיית התעופה צריכה להמציא עצמה מחדש.

לאחר שספגה פגיעה קשה מאוד במשבר הקורונה, שעדיין לא הסתיים, נמצאת עתה תעשיית התעופה באמצע הליך התארגנות מחדש. אנליסטים בעולם טוענים, כי הטלטלה בה עדיין בעיצומה. להערכתם, בשנת 2020 קצת יותר מ-40 חברות תעופה ניצלו בגין תמיכות ממשלתיות, או פתחו בהליכי הגנה מפני נושים. בעקבות הגידול בהזמנות מתעוררות אומנם בתעשייה תקוות גדולות, אך בעקבות הגידול הזה גדלה התחרותיות ולפיכך, כנראה, שלא כל חברות התעופה יחזיקו מעמד עד תום 2021 וכך גם צפוי להיות בשנת 2022.


ההפסדים נמשכים

חברות תעופה רבות בעולם ניצלו אומנם מפשיטת רגל בגין סיוע ממשלתי, אך הן ממשיכות לצבור הפסדים הנאמדים ביחד במיליארדים. המצב הקשה לא נעצר, כי המגיפה נמשכת הרבה יותר זמן ממה שציפו מלכתחילה. בשנת 2020 הייתה צניחה של שני שלישים בפעילות התעופתית. ב-2021, גם אם הרבה תחומים ישתפרו, הפעילות התעופתית אמורה להסתכם עד 40% - 45% מרמת הפעילות שהייתה לפני המשבר ב-2019.

הרבה עובדים בכל המגזרים בחברות התעופה איבדו את מקום עבודתם. אחרים נמצאים בחופשה מאולצת ללא תשלום, ומסתמנת עתה מגמה ששכרם של המועסקים וגם של אלה שיחזרו לעבודה יקוצץ.

כשטיסות אנשי עסקים ירדו מאוד, מסתמכות עתה חברות תעופה יותר ויותר על מטיילים פרטיים. כתוצאה מכך התחרותיות בסגמנט זה בעיצומו, מוריד את רמת המחירים ופוגע ברווחיות החברות. ואם זה לא מספיק, כדי לשרוד ולהמשיך להתקיים, נדרש מחברות התעופה, להגיב ללא הרף בגמישות רבה לאירועים וההתפתחויות שלא פוסקים במשבר הקורונה בעולם.


ההשפעות הכלכליות של מוטציית הנגיף החדשה

ICAO, הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית של האו"ם פרסם לא מכבר את ניתוח ההשפעות הכלכליות הצפויות של מוטציית נגיף הקורונה החדשה על התעופה האזרחית בעולם:

תנועת נוסעים בינלאומית (2021 בהשוואה ל-2019)

הפחתה כוללת של 56% עד 61% מהמושבים שמציעות חברות התעופה.

הפחתה כוללת של 1,235 עד 1,349 מיליון נוסעים (67% ל-73%)

הפסד משוער של 229 עד 248 מיליארד דולר מההכנסות התפעוליות ברוטו של חברות תעופה

תנועת נוסעים אזורית מקומית (2021 בהשוואה 2019)

הפחתה כוללת של 21% עד 22% מהמקומות המוצעים על ידי חברות התעופה.

הפחתה כוללת של 717 עד 779 מיליון נוסעים (27% עד 30%)

הפסד משוער של 59 עד 65 מיליארד דולר מההכנסות התפעוליות ברוטו של חברות תעופה


יאט"א: התאוששות הטיסות ממשיכה לאכזב

לדברי ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א, בשל מגבלות הנסיעות הבינלאומיות נשארו הביקושים לטיסות משמעותית מתחת לרמות שהיו לפני משבר הקורונה, ולכן, התאוששות הטיסות ממשיכה לאכזב. לדברי הארגון, בביקושים לטיסות בחודש יוני השנה היה שיפור קל מאוד הן בטיסות הבינלאומיות והן בטיסות האזוריות-מקומיות:

הביקושים הכוללים לטיסות ביוני 2021 (נמדד בהכנסות קילומטרים נוסעים - RPK) ירד ב-60.1% ביחס ליוני 2019, שזה שיפור קטן מאוד בהשוואה לירידה של 62.9% שנרשמה במאי לעומת מאי 2019.

הביקושים לנוסעים בינלאומיים היה ביוני 2012 בירידה של 80.9% בהשוואה ליוני 2019, שזה שיפור מהירידה של 85.4% שנרשמה במאי 2021 בהשוואה ליוני 2019.

הביקושים האזוריים המקומיים הכוללים ירדו ב-22.4% בהשוואה לרמות שהיו לפני המשבר ביוני 2019, שזו עלייה קלה בביקושים לעומת הירידה בביקושים של 23.7% שנרשמה במאי 2021, בהשוואה לאותה התקופה ב-2019.

"אנו רואים שהתנועה בכיוון הנכון, במיוחד בכמה שווקים מקומיים מרכזיים. אבל המצב בנסיעות בינלאומיות אינו קרוב למקום שבו אנו צריכים להיות. יוני אמור להיות תחילת עונת השיא, אך חברות התעופה פעלו רק ב-20% מרמות שהיו ב-2019. זו לא התאוששות, זה משבר מתמשך הנגרם מחוסר מעש של הממשלות", אמר ווילי וולש, מנכ"ל יאט"א, שהחליף בחודש אפריל השנה, את אלכסנדר דה ז'וניאק.


המגיפה תמשך עוד הרבה זמן

בתקופת טרום משבר הקורונה תכננו חברות התעופה את תוכנית הטיסות שלהן פעמיים בשנה. עכשיו הן מבצעות זאת מדי שבוע, כי כל יום נחשב. חזרת הנוסעים לטיסות מעודדת. זו אומנם התחלה חדשה, שזורה תקוות קטנות, אך בתעשיית התעופה מודעים לכך, שכנראה היא תהיה האחרונה שתשאיר את המגיפה מאחוריה.

 

 

 

 

 

 

 

___________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.




29/07/2021