28.03.2024
 
מכתב גלוי לראש הממשלה בנט

 



מאת יוסי פישר


מכובדי, בשבועיים האחרונים אתה, יחד עם שר הבריאות, מנכ"ל משרד הבריאות ובכירי המשרד יוצאים בהצהרות לישראלים שלא לטוס לחו"ל עקב הסכנה בנסיעות בעת הזו. האם עצרתם לשניה, וחשבתם מה ההשלכות הכלכליות המלוות את ההצהרות שלכם?
האם אתם מבינים שמחייתם של עשרות אלפי אנשים תלויה בתעשיית התיירות?

קיוונו לתיירות יוצאת הקיץ ובחגים וגם תקווה זו נגוזה. התיירות הנכנסת נעצרה בבלימת חירום אי שם בחודש אפריל 2020 ומאז מוקפאת. אז נכון, יש עדנה לחלק מהמלונות ולצימרים באיזורי הנופש העיקריים בישראל: אילת, ים המלח, סובב כנרת. אך מה עם כל המתפרנסים מתיירות בירושלים, נצרת, חיפה, אשדוד, נתניה ותל אביב?
מה עם המדריכם ומורי הדרך? מה עם מארגני התיירות הנכנסת ומומחי התיירות? מה עם מובילי התיירים שנתקעו עם ציי אוטובוסים, שעומדים כאבן שאין לה הופכין? מה עם האטרקציות התיירותיות שהושקעו בהם מיליונים רבים (כמו אתר הטבילה ירדנית)?

אולי תפנימו סוף סוף שלא מספיק למנות שר תיירות, חייבים לתת מענה לטווח ארוך לענף כולו. מי שיכולים עוזבים את הענף. בסתיו ובחורף הקרוב יהיה גל סגירות ופשיטות רגל של סוכנויות נסיעות ומארגני תיירות נכנסת. ככל שהקטנים והבינוניים יעלמו, הגדולים יתחזקו והתחרות תקטן. כשמתי-שהוא בעתיד התיירות הבינלאומית תחזור לישראל, ההיצע יהיה קטן יותר.
פחות תחרות תביא בהכרח למחירים גבוהים יותר, וכבר לפני מגיפת הקורונה ישראל היתה אחד מיעדי התיירות היקרים באיזור אם לא בעולם כולו.

נראה לי שאתם באמת לא רואים את התמונה כולה. צריך להסתכל במבט מיקרו בכדי להבין. אם בנצרת בעלי חנות מזכרות לתיירים לא מקבל אשראי בנקאי, הוא נאלץ לקחת הלוואות מה-"שוק האפור", ובמילים אחרות - ממשפחות פשע. את אלו לא מעניין שהחלטתם שוב לדחות את פתיחת ישראל לתיירות נכנסת - הם פשוט שורפים רכוש ואם הכסף לא מגיע אף פוצעים ורוצחים.

כן, בסוף הכל קשור בכל.

תשאלו אנשי כוח אדם ברשתות בתי המלון מה נדרש על מנת למצוא חדרנים וחדרניות לבתי המלון שעובדים בתיירות הפנים. מלצרים ומלצריות כמעט בלתי אפשרי לגייס.
מי בכלל רוצה לעבוד בענף שעתידו נראה מאחוריו? איזה צעיר או צעירה שמשתחררים מהצבא רוצים לעבוד עבור משכורת נמוכה במשמרות, כולל שבתות וחגים כאשר הם רואים כמה מרוויחים חבריהם וחברותיהם בהיי-טק?
האם אתה ער לכמה יועצי נסיעות פוטרו בחודש האחרון עם הפסקת תשלומי החל"ת? מדובר באלפים רבים. בעלי משרדי הנסיעות לא יכולים להבטיח הכנסה ולכן נאלצו לפטרם.

אין ספק שהבריאות של הציבור חשובה, אך לא פחות מכך חייבים לתת את הדעת שיש פה במדינה ענף שלם שנמצא בתהליך גסיסה איטי, ותסלח לי מכובדי - הפיתרון הסינגפורי לא יעבוד בתיירות, גם לא לימודי מתמטיקה חמש יחידות (ואני מתנצל מראש על הציניות).

אני כותב לך לא בשמי. אני לא ביקשתי ולא אבקש מהמדינה דבר. למדנו להסתדר בכוחות עצמנו.
אני כותב לך בשם כל אותם אלו שראו במקצוע התיירות יעוד, והמדינה פשוט נטשה אותם בצד.
מדהים שאנחנו במגיפה שנמשכת כבר שנה וחצי, נכנסים לגל הרביעי של ההתפרצויות, מעל 3,000 ואריאנטים ומדינת ישראל עוד לא השכילה למצוא פיתרון ארוך טווח שיבטיח את שימור כוח האדם התיירותי של המדינה.

כאיש היי-טק בעברך תחשוב על מחשב מעולה ללא מערכת הפעלה. מדובר רק ב-"ברזל". התיירות ללא העובדים בה היא רק "ברזל". אז נכון, ישראל תמיד הייתה ותישאר ארץ הקודש שמאות מיליונים חולמים לבקר בה, אך אם לא יהיו עובדדים לא יהיה מוצר.
האנשים שעובדים בהיי-טק חושבים על ההנפקה וחבילת האופציות, בשעה שמדריכת התיירים רק חושבת איך היא תתפרנס עד היום בו התיירים יחזרו.
התיירות בישראל אינה מרכיב חשוב בתל"ג של המדינה אך מדובר בתעשיה המעסיקה באופן ישיר עשרות אלפי בתי אב ובאופן עקיף מאות אלפים.

מה שצריך לעשות ומיד, הוא להקים צוות חשיבה שכולל נציגים של כל הגורמים בענף התיירות: חברות התעופה, בתי המלון, אטרקציות תיירות, מורי דרך, מובילי תיירים, סוכנויות נסיעות, מארגני תיירות נכנסת, חברות השכרת רכב, עיריות, ומצד הממשלה צוות מנכ"לים: רוה"מ, אוצר, תיירות, תחבורה, שיבחנו יחד את מצוקות הענף וימצאו פיתרונות פרטניים וארוכי טווח לכל אחד מהמגזרים. אין פתרונות קסם - רק עבודה סיזיפית של איסוף המידע מכל הגורמים, עיבודו ומציאת פתרונות תקציבים ותעסוקתיים, עד שאפשר יהיה להתחיל להחזיר את התיירות לסוג של שגרה בצל הקורונה.




 

 

 

 

19/07/2021