24.04.2024
 
החזרת המצב התעופתי לקדמותו איננה מציאותית

 


חברות התעופה עדיין סובלות ממיעוט הכנסות והן נאלצות להתמודד החורף עם משבר מזומנים חריף, שיתכן וימשך עד סוף השנה, אם לא יותר. לכן הן תחוייבנה לבצע שינויים מבניים מהותיים

 


מאת עמי אטינגר
*

בשנת 2020 נגיף הקורונה פגע קשה מאוד בחברות התעופה, וגרם להן קשיים כלכליים ופיננסיים, שלא היו שנות דור. עתה בתחילת שנת 2021 הנגיף והתקנות הנלוות ממשיכים לפגוע וחברות התעופה עדיין סובלות ממיעוט הכנסות והן נאלצות להתמודד החורף עם משבר מזומנים חריף, שיתכן וימשך עד סוף השנה, אם לא יותר.

מדובר בפעילות, או בהשבתות באקלים סביבתי קשה, מול הסגרים והגבלות אחרות הפוגעות בתעשייה חדשות לבקרים. בולטת מאוד פעילותן המועטת של חברות תעופה ידועות, אך הן תהיינה הרבה יותר בולטות בשוק, כשהן יגבירו בבוא היום את פעילותן, כשהמשבר יוקל. אז תתפתח תחרות עזה על כל לקוח בכלל, שתיפגע קשה במכירות של כל חברת תעופה בפרט, ובהתאם ההפסדים.


פרופילי הפעילות המבצעית משתנים

פרופילי הפעילות המבצעית של חברות התעופה יהיו שונים מכל מה שהיכרנו בעבר, כשהצורך במעורבות הממשלות ילך ויגבר. כך למשל, תחום הטיסות העסקיות נמצא בסכנת הכחדה. המשמעות לכך היא - שכ-60% מהכנסות חברות התעופה מתאדות.

כבר בחודש נובמבר 2020 הבהיר פיטר הרביסון, יו"ר CAPA, כי הגיע הזמן שהתעשייה והממשלות יתמודדו עם העובדה - שהחזרת המצב לקדמותו אינה עוד בגדר אפשרות. CAPA הוא מרכז לתחקירים תעופתיים, השייך לאוויאשן וויק, והוא אחד המקורות האמינים ביותר בעולם למודיעין שוק עבור תעשיית התעופה והנסיעות.

תעשיית התעופה משתנה מול עינינו מבחינה מבנית, בהתחשב בכך שההכנסות המצטמצמות מובילות לשינוי המהותי. ארגון יאט"א טוען, כי גודל מאגר ההכנסות של חברות התעופה בעולם יהיה ב-2021 כמחצית ממה שהיה בשנת 2019. רק ירידת זו במאגר ההכנסות התעופתי הגלובלי מצריכה שינויים מאסיביים, והפמניסטים טוענים, כי ירידת מאגר ההכנסות תהיה עמוקה יותר מ-50%.


הצורך להפחית עלויות

כדי לשרוד צריך להקטין את העלויות. חברות התעופה עשו זאת בדרכים שונות במשך כל 2020. אבל, ללא שינוי דרסטי בפרופיל הפעילות, להמשיך ולהפחית עלויות ב-50% היא משימה בלתי אפשרית. על פי CAPA, נניח שב-2021 תפעל תעשייה התעופה בתפוסה של 70% והתשואה תהיה גבוהה מ-70% שהייתה ב-2019, אבל ההיצע (ASK) יהיה נמוך ב-70% מההיצע ב-2019, שילוב זה במשך כל השנה יגרום לכשליש מההכנסות ברוטו של שנת 2019. בהתחשב שהיום בפברואר עדיין מתבצעים סגרים והגבלות נוספות, יתכן שהמציאות עלולה להיות קשה יותר.


היצע המושבים יורד

ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO) צופה כי היצע המושבים (ASK) של חברות התעופה באירופה ירד הרבה יותר ברבעון הראשון של 2021 מאשר ברבעון הראשון של שנת 2020. ואכן, רמות ההיצע של אירופה בינואר השנה ירדו ב-73.5% בהשוואה לרמות 2019, שזו נפילה גדולה בהרבה מאשר באזורים אחרים בעולם. קיבולת ההיצע במזרח התיכון ירדה ב-57.3%, באפריקה ב-49.9%, בצפון אמריקה ב-47.3%, באמריקה הלטינית ב-40.3%, ובאסיה פסיפיק ב-40.1%.


הפסדים נוספים

ארגון יאט"א טוען, כי הפסדים נוספים ייווצרו במשך 2021, כי אפילו ירידה צנועה יחסית בהכנסות בין 7.40 סנט לדולר ל- 6.98 סנט, תגרום פער משמעותי מאוד בין העלויות לבין יחידות ההכנסות - אפילו אם תהיה הפחתה גדולה בעלויות. במילים אחרות, כל קילומטר הכנסות (RPK) יאבד כסף. כתוצאה מכך, על פי יאט"א, בחברות תעופה מסוימות יגמרו המזומנים די בקרוב. גם אם ישאר מצב שבו ההכנסות יקטנו רק בין שליש לבין חצי מרמות ההכנסות ב-2019, לא יוכלו חברות התעופה להסתפק בשינויים מצטברים, אלא הן תחוייבנה לבצע שינויים מבניים מהותיים.


הפסדי חברות התעופה עצומים

חברת התעופה סאות'ווסט איירליינס דיווחה על הפסד שנתי ב-2020 של 3.1 מיליארד דולר. ההכנסות התפעוליות השנתיות ב-2020 ירדו בכ-60%. ברבעון הרביעי ההפסד הנקי היה 908 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של 514 מיליון דולר בשנת 2019. החברה מצפה שהרבעון הראשון של שנת 2021 ייראה מאוד דומה לרבעון הרביעי של שנת 2020 והיא צופה ששריפת המזומנים הממוצעת שלה תגיעה ברבעון לכ-17 מיליון דולר ליום.

חברת דלתא איירליינס הפסידה 755 מיליון דולר ברבעון האחרון של שנת 2020 והפסדיה בכל השנה שחלפה הגיעו ל-12.4 מיליארד דולר. דלתא צופה כי ההכנסותיה ברבעון הראשון השנה יירדו ב-60% ושהיא צופה להפסיד בין 10 ל -15 מיליון דולר ביום ברבעון זה.

בשנת 2020 הפסידה אמריקן איירליינס 8.9 מיליארד דולר, למרות צמצום הוצאותיה התפעוליות ב-7 מיליארד דולר, בעיקר על ידי ביטול הרבה טיסות, אך היא המשיכה לשרוף 30 מיליון דולר ביום ברבעון הרביעי, וכתוצאה מכך ההפסד הנקי הגיעה ל-2.2 מיליארד דולר ברבעון, כשהכנסותיה קרסו ב-64% באוקטובר 2020.

וויזאייר הפסידה 114.5 מיליון יורו ברבעון האחרון של 2020. חברת הלואו קוסט ציפתה ש-2021 תהיה "שנת מעבר" והיא תכננה להפעיל מחדש את הפעילות באופן מלא ברגע שמגבלות הנסיעה יפחתו. אך בינתיים המגבלות עדיין נמשכות.

חברת איזיג'ט דיווחה על הפסד של יותר מ-400 מיליון ליש"ט ברבעון חג המולד. החברה הודתה שהיא שורפת מזומנים בשיעור של 520 מיליון ליש"ט ברבעון, או כמעט 6 מיליון ליש"ט ביום.

חברת יונייטד איירליינס הפסידה 7.1 מיליארד דולר בשנת 2020, כאשר הפסדה ברבעון הרביעי הגיע לכמעט 1.9 מיליארד דולר.

קבוצת לופטהנזה מסרה בתחילת ינואר השנה, כי מנסה להשיג חוב נוסף לסכום של כ-500 מיליון יורו שכבר גוייס במחצית השנייה של 2020. הקבוצה הולאמה כבר חלקית לאחר שקיבלה מענק ממשלתי של כ-9 מיליארד יורו.

קבוצת IAG, הבעלים של בריטיש איירווייס ואיבריה, הפסידה 5.567 מיליארד ליש"ט ב-9 חודשים של 2020, בהשוואה ל-1.814 מיליארד פאונד רווח נקי באותה התקופה המקבילה ב-2019.



חברות התעופה הישראליות

פעילותן של חברות התעופה הישראליות כמעט אפסית. רוב עובדיהן בחל"ת והכנסותיהן מועטות מאוד. המצב הגרוע ביותר הוא של אל על שהפסדיה מגיעים למאות מיליוני דולרים וחובותיה נספרים במיליארדי דולרים. מה גם שבתום הרבעון השלישי ב-2020 היא צברה גירעון של 125 מיליון דולר בהון העצמי שלה. היום פועלים בה כ-600 עובדים בלבד והרבה ממטוסיה מקורקעים באחסנה לזמן ארוך. השמשתם כרוכה בעבודה רבה ובהוצאות גדולות. גם החזרתם של הטייסים המקורקעים לכושר אווירי כרוך בהוצאות גדולות. כשרואים את רמת חובתיה, את הכנסותיה המועטות, את הסיכסוך של ועד הטייסים עם ההסתדרות וההנהלה, ואת אי קבלת ההלוואה הבנקאית בערבות מדינה, ברור שעדיין ארוכה דרכה לשיקום כלכלי.

ישראייר הפסידה 3.6 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, בהשוואה לרווח של 11.4 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2019. ב-2020 היא צברה הפסד של כ-50 מיליון דולר ברבעון הראשון, בעיקר בגין הורדות פחת, וכ-9.5 מיליון דולר ברבעון השניי. אבל, למרות משבר הקורונה היא הצליחה לשמור על פעילות סדירה ותזרים מזומנים, שיאפשר לה לחזור לשיגרה כשיגיע הזמן. עם רמי לוי ושלום חיים הבעלים החדשים של החברה, באמצעות חברת בי.ג'י.איי, האופק שלה יהיה בהיר יותר כשהמשבר יוקל.

גם ארקיע צוברת הפסדים, אך היות והיא לא חברה בורסאית המספרים לא ידועים. זה אמור להשתנות אם הסכם עקרונות עם חברת קנזון הבורסאית יצא לפועל. על פי העקרונות יועבר מלוא הונה המונפק של ארקיע (100%) לחברה ציבורית חדשה אשר מניותיה ירשמו למסחר בבורסה לניירות ערך בת"א, ובתמורה יוקצו לבעלי מניות ארקיע, כ-82.64% מהונה של החברה הקולטת.


 

 

 

_____________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

 

 

07/02/2021