29.03.2024
 
לא למהר לרכוש טיסות ונופשונים

 

המעוניינים לרכוש את הדילים המופצים עתה, חייבים לנקוט אמצעי הזהירות כדי להגן על עצמך במקרה של שינוי או ביטול ולברר מראש אם קיימת אפשרות לשנות או לבטל את הדיל ללא קנס.

 


מאת עמי אטינגר *

 

מומלץ לא למהר ולהירשם לטיסות ונופשים בפסח ובקיץ, כי אם הם לא יתקיימו, שוב יהיו רבים שלא יקבלו את כספם חזרה, כפי שכבר התרחש מתחילת משבר הקורונה. חברות מציעות כל מיני אפשרויות ביטול והחזרת כספים, אבל גם הם מוגבלים בתאריכים ובקשיים נוספים. החיסונים יצרו הרגשת הקלה כאילו המגיפה מגיעה בקרוב לסיומה, אלא שלא. הקורונה תמשיך לפגוע בנו לפחות עד סוף השנה, אם לא יותר. בינתיים ממהרים פרסומים להציע לקהל בפסח ובקיץ דילים של נופשים וטיולים מפתים מבחינת המחירים. אבל, שכנראה צפויים בהמשך שינויים וביטולים ועצירת החזרים.


שמירה על המחזור

הפקדת הכספים של המזמינים בתעשיית התעופה התיירות והאירוח מהווה, דווקא בתקופת המשבר, מקור לשמירה על המחזור להמשך פעילות החברות בעתיד, בעיקר כשהעסקים מושבתים תדיר וההכנסות מתקרבות לאפס. זו הסיבה שהחזרת הכספים ללקוחות מתמהמהת כשהעדפה העיסקית של החברות היא - לספק ללקוחות שנפגעו זיכויים לשימוש עתידי ולא החזרים כספיים.


החיסונים בחו"ל איטיים

בעיצומו של הסגר השלישי המכונה "מהודק", החיסונים בארץ מתקדמים בקצב טוב מאוד. אבל לא כך בשאר מדינות העולם. החיסונים באירופה, למשל, על הפנים. כך גם ביבשת אמריקה הצפונית והדרומית. אצלנו מערכת החיסונים דופקת כמו שעון, בעיקר בכלל קופות החולים. בעולם אין מערכות כאלה ולכן החיסונים לוקים שם מאוד בחסר.


הקורונה עלולה לפגוע בנסיעות

היום יש היצע של טיולים נופשונים והפלגות. אנשים עשויים להתפתות ולקנות עכשיו חופשות עתידיות, שבדרך כלל מוצעים כדילים מפתים. אולם הקורנה עלולה לפגוע באפשרות לנסוע בחופשיות, שמשמעותם ביטולים. יתרה מכך, בגין הזמנות חלשות, קיים גם חשש אם ספק הנסיעות יהיה בכלל בעסקים עד לטיול הבא שהוזמן.

כל המעוניינים לנצל את הדילים ורוכשים אותם, חייבים לנקוט אמצעי הזהירות דרושים כדי להגן על עצמם במקרה של הפרעה, ולברר אם קיימת אפשרות לשנות או לבטל את ההזמנה ללא קנס. חברות תעופה הפסידו בגלל המגיפה הרבה מאוד כסף, כך שהן לא הזדרזו להחזיר את הכסף לנוסעים שטיסתם בוטלה. המזמינים טיסות צריכים לזכור, כי יתכן שהם יצטרכו לתזמן מחדש את טיסתם ואולי להישאר עם שובר הטיסה ביד.


עדיף להשתמש בנקודות זכות ולא במזומן

חברות התעופה ומארגני הטיולים שינו את תנאי הביטול כדי לפתות מזמינים. אבל למרות זאת, יתכן שיהיו פיקדונות ששולמו שלא יוחזרו. אם יש לנוסעים נאמנים נקודות זכות בחברות תעופה, או במלונות, זה הזמן להשתמש בהם, כדי להימנע מהוצאות במזומן, שסביר להניח שהם לא יוחזרו מייד אם יהיו ביטולים.

דבר נוסף, ההודעות על "דרכון ירוק", הניתנות על ידי משרד הבריאות למתחסנים, לא מוכרות עדיין בחו"ל ולכן אין להם ערך מבחינת אישור טיסה או כניסה שם למדינות השונות ללא בדיקות קורונה מקדימות.


משבר הקורונה נמשך

הערכות הן שתעשיית הנסיעות לא תחזור בשנת 2021 למצב נורמלי, כפי שהייתה בשנת 2019. יתכן שעדיין יהיו מגבלות כניסה למדינות, כמו גם כללים לגבי עטיית מסכות והתרחקות חברתית.

לוחות הזמנים של חברות התעופה, שקטנו באופן קיצוני, לא צפויים לחזור מיידית לפעילות כפי שהייתה טרום המגיפה. כשחברות התעופה יאלצו לנווט דרישות משתנות, ישארו לוחות הזמנים של הטיסות מבולבלים. לכן, בכל רגע נתון על המטיילים לצפות ולהיות מוכנים לשינויים בטיסות.


הצורך לכסות עלויות קבועות יוצר דילים

לתעשיית הנסיעות ישנן עלויות קבועות גדולות (מטוסים, מלונות וכו') שאותן חייבים לכסות במהירות כדי שחלק מהחברות ישרדו. אחת הדרכים למלא במהירות מטוסים, מלונות ואתרים מתבצעת באמצעות הורדת המחירים. כך נולדים הדילים המפתים.

כשמתברר למזמינים את הדילים המפתים, כי מבצע הנסיעות הנהדר בוטל ושהפיקדון ששילמו לא הוחזר, כל שנותר להם לעשות הוא לפנות ישירות לחברה שבה הוזמן הדיל ולנהל משא ומתן כלשהו על עסקת החזר כספי או אשראי. חברות עשויות להיות גמישות יותר מכפי שמדיניות הביטול שלהן מעידה.

כדי להמנע מדילמה כזו בעתיד כדי לא למהר לרכוש טיסות ונופשונים. אם בכל זאת מזמינים, מומלץ מאוד לקרוא את האותיות הקטנות לפני הזמנת הדיל. מומלץ גם להזמין ממותגים גדולים שיש להם נאמנות מסוימת ללקוחות ושאם הם מספקים זיכוי ולא החזר כספי, סביר יותר להניח, כי אפשר יהיה להשתמש בו לפני שהוא יפוג.

 

 

 

 

12/01/2021





__________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.