18.04.2024
 
צ′רקסיה בקווקז: חו"ל ללא טיסות וללא דרכון

 

מאת נילי ארנועם


חוץ לארץ נמצא כאן, אצלנו, מתחת לפנס. בלי טיסות וללא דרכון תוכלו לבקר בארץ הצ'רקסים מהקווקז. כל מה שאתם מחפשים בחו"ל, תמצאו כאן. נופים, אנשים, סיפורי מורשת, תרבות, מוזיקה מאכלים, מעדנים שטרם טעמתם שכמותם, כל זאת ועוד, בכפר כמא שבגליל התחתון, על הדרך לטבריה, ליד כפר תבור, היא מסחה.

מה מזכיר לכם הסיפור הבא: עם קטן היושב על אדמתו כשאימפריה גדולה נלחמת בו ומגלה אותו, 12 שבטים, לכל רוחות השמים. עם שעבר שואה שהכחידה את רובו ויש לו דגל עם כוכבים... אז זה לא אנחנו, למרות הדמיון, זה הם - לא בארץ כנען מדובר, עם ישראל והרומאים לפני 2,000 שנה, אלא על מדינת צ'רקסיה שהיתה בקווקז עד שהצארים הרוסים חמדו את מולדת הצ'רקסים שהיתה בתפר שבין אסיה לאירופה והיגלו אותם מאדמתם לפני כ-200 שנה. בירתם היתה בעיר סוצ'י, שהיוותה עד לאחרונה יעד תיירות פופולרי לישראלים. היה זה בתקופה השלטון העות'מאני בארץ במאה ה-19 וככה הגיעו לכאן פליטים צ'רקסיים שגרים היום בכפר כמא שלמרגלות התבור ובריחניה שבגליל העליון שמונים כיום כ-5,000 איש סה"כ.

כפר כמא נוסד בשנת 1878. בסמטאות של מרכז הכפר העתיק הבתים הם בתי בזלת שחורה בסגנון מיוחד, באזורים החדישים יותר מתגוררים התושבים בווילות גדולות ויפות המעידות על רמת חיים גבוהה. במראה החיצוני ובכתב מעידים על מוצאם הרוסי. הכתב באותיות קיריליות ויש להם שפה משלהם, שפה בעלת 62 עיצורים קשה לאוזן וקשה להיגוי כפי ששמות הרחובות מעידים על כך. דתם הייתה פגאנית, אחר כך נוצרית וכשמצאו מקלט אצל הטורקים ברחבי האימפריה העות'מנית המירו דתם לאיסלם. בתוככי הכפר מתנשא מסגד בסגנון ממלוכי באבנים בצבעי שחור לבן. יחד עם זאת הם משרתים בצה"ל בנים וגם בנות ושומרים אמונים למדינה ואומרים שסייעו לפעולות ההעפלה בטרם הקמתה. רמת השכלה גבוהה כמו גם רמת ההכנסה ורמת הניקיון במרחבי הכפר , שהאוכלוסייה נהגת לנוע בו בקלנועיות, מבוגרים, מבוגרות ומשפחות. בשעות הצהרים כל העסקים נסגרים והכפר נכנס לתרדמת צהרים וחוזר לפעול בשעות היותר מאוחרות. לתשומת לב המבקרים, העלולים למצוא את כל החנויות ובתי האוכל, סגורים.

כדי למצות את הסיור בכפר, מוצע ואף חובה לבקר במוזיאון או במרכז המורשת. חוויה הייתה לנו לבקר במוזיאון ולהכיר את זוהיר תחאוחא מייסד ומנהל המוזיאון {טל. 050-5857640) מומלץ ורצוי לתאם את הביקור מראש והאיש כריזמאטי ושופע מידע רב ערך וסיפורים מרתקים. הוא אסף פריטים עתיקים ומספר עליהם בהרחבה. כלי נשק ששימשו את הלוחמים הצ'רקסיים האמיצים, בגדי גברים ונשים, כלי עבודה, כלי בית ונגינה ועוד. ריקודים להם היה תפקיד חשוב בתקשורת הלא מילולית בין המינים, נוהגי החיזור והחתונה, "חטיפת" הכלה, מערכת היחסים בין החתן להורי הכלה (אין יחסים...) יחסי הכלה להוריה ומקומה העצמאי של האישה בחברה, שגם גירושין והתאלמנות אינם גורעים ופוגעים במעמדה. מעניין ביותר לראות את עריסת התינוק ולדעת כיצד טיפלו, הרדימו וחיתלו (לא היה חיתול...) בעבר ילדים בגיל 7 נמסרו למשפחות אומנה שיכינו אותם ללחימה ובגיל 14 הנערים חזרו להורים, כגברים נועזים ולמודי מלחמה. למעוניינים, ניתן להזמין מופע ריקוד צ'רקסי וסיור מודרך בסמטאות הכפר.

במהלך הביקור בחו"ל שבכפר כמא, אין להחמיץ את המאכלים הצ'רקסיים המסורתיים. החלוז' במילוי גבינה צ'רקסית, המתאזה הקולאק והצ'רוק, כיסוני בצק מבושלים או מטוגנים במילוי בשר, חומוס, תפוחי אדמה או גבינות, המוגשים בלווית רוטב יוגורט או עגבניות, גבינות לבנות וצהובות מעושנות ממחלבת אלברוס, על שם ההר הגבוה בקווקז, שכדאי לקנות גם כדי לקחת הביתה. מבחר מאפים לקחת הביתה ניתן לקנות במאפיית מאזאן וגם כנאפה, בקלאווה וכיסוני שישברק ממולאים גבינה או בשר בכנאפה חסוס. הרבה מידע נוסף ורב ערך ניתן למצוא באתרים שונים באינטרנט וכדאי לקרוא.


צימר אדיגה - כפר כמא

אם כבר, אז כבר. לבקר בכפר כמא ולא לספוג ולחיות את האוירה המיוחד של המקום, זה פיספוס - והרי כבר אמרנו שזה במקום טיול בחו"ל.
צימר אדיגה נמצא בקצה הכפר וצופה אל הר התבור ואל השדות המטעים שמסביב. גם בימי הקיץ החמים והמעיקים נושבת שם רוח קרירה ונעימה המאפשרת לרבוץ בפינות הישיבה השונות והמפנקות. במקום שתי יחידות אירוח גדולות, דירה עם מטבחון, ממוזגות אויר, עם ג'קוזי ומרפסות מוצלות ומרוהטות מתאימות גם למשפחות. יחידה אחת מאפשרת אירוח של זוג + 2 והיחידה השנייה הכוללת סלון, חדר שינה וחדר שינה נוסף עם 5 מיטות. בין שתי היחידות חצר ירוקה עם גינה מטופחת, בריכות מים ומפלי מים וריהוט גן. פינות הישיבה מרופדות ומפנקות והמים המפכים ברקע מרגיעים ונוסכים שלווה. בין שתי היחידות מצויה בריכת שחיה לטבילה והתרעננות. כל כך נעים לשבת בחצר , שאין חשק לקום ולצאת לטייל. נירוונה ושאנטי ולא בהודו. בכמא. את ארוחות הבוקר אוכלים במרפסת שבקומה השנייה, כשהבריזה הקלילה פותחת את התיאבון הארוחה מגוונת במוצרים מקומיים. גבינות, לבנה, זיתים, טחינה, ביצים ועוד, עם הרבה שמן זית, סומסום, זעתר ועוד תבלינים מקומיים. ריבה תוצרת בית של תותי עץ אדומים מוגשת לקינוח, עם משקה תה קר מועשר בטעמים לא מוכרים כמי ורדים ואחרים.
את המקום מנהלת אילהם, אישה נאה, מקסימה וחרוצה. אלמנה ואם לילדים. הבן משרת בצבא והבת בשרות לאומי. אילהם היא דמות טיפוסית ייצוגית של האישה הצ'רקסית. כיתר הנשים, על ראשה כסוי מסורתי הנקרא שאמיה וכל הופעתה אומרת צניעות. יחד עם זאת הינה ראש המשפחה, עצמאית ויזמית. היא מציעה ומבצעת אירועים וארוחות מיוחדות לקבוצות, עם מדפונה למשל, בישול בכלי שנקבר בתוך האדמה ועוד ועוד, כיד הדמיון הפורה.
דמיונה היצירתי הניע אותה להקים עכשיו מתחם אירוח נוסף בחיק הטבע ובאווירה של טבע, בהתאם לטרנד החדש. אוהלים גדולים וחדישים המוצבים במטע הזיתים על גבי דקים מעץ, שימוש באנרגיה סולרית ושירותים כימיים. השינה על גבי מזרונים והחוויה אחרת.

"אדיגה" זה השם האחר של הצ'רקסים. אדיגים הם נקראים וכך גם נקרא אחד הרחובות הראשיים בכפר.
באינטרנט ובפייסבוק ניתן למצוא מידע נוסף ותמונות רבות של יחידות האירוח בצימר אדיגה. שווה לבדוק, להתרשם ולהחליט. . לא רק לעבור דרך הכפר, אלא להתארח ולשהות בו כנקודת מוצא לטיולי כוכב בסביבה. למעיינות הרבים, לאתרים השונים והעיקר - להכיר את תושביו, את עברם ואת זהותם של האנשים החביבים האלה. השכנים שאיננו מכירים. זוהי חוויה צ'רקסית אמיתית.






29/06/2020