23.04.2024
 
אפקט המטוטלת


מאת ראובן ברש *



משבר מגפת הקורונה תפס את מערכות הבריאות בישראל לא ערוכות לטיפול במשברים המוניים. אין זה המקום להכנס לסוגיות הלמה ומדוע בדיעבד אלא לנסות לבחון את העובדות כדי להביא למוכנות בעתיד לטיפול מושכל במגפות המוניות, ראשוניות או חוזרות, פיגועים רבי נפגעים בעורף בעת מלחמה או רעידות אדמה וכיוצא באלה.

כאשר החלו להתפשט הידיעות הראשונות על המגפה בסין התגובה הייתה בין זלזול לבין "לנו זה לא יקרה", זו בסה"כ עוד שפעת, נדבקים יותר ומתים יותר משפעת רגילה... פעמוני ה-"תהיו רגועים ואנחנו יודעים להתמודד" צילצלו ברמה. ואז, כשנתברר כי לא כך המצב, המערכת, כיוון שלא הייתה ערוכה, נכנסה לחרדה ותבהלה. המטוטלת נעה עד לקצה.

כיוון שלא הייתה מוכנות לאיתור מוקדי הדבקה בחתכים של אוכלוסיות, גאוגרפיה, קבוצות סיכון ודרכי הדבקה, החרדה הביאה לנקיטת צעדים קיצוניים שהביאו להתמוטטות הכלכלה. אילו היו זמינים אמצעי האיתור הקיימים, כמו חיישני חום בשדות התעופה, בדיקות מהירות לאיתור נשאים, מגבלות התקהלות השרירות כיום, אמצעי הפרדה בין לקוחות ועוד ועוד... ניתן היה במגבלות המתחייבות לנקוט באמצעים הנהוגים עתה כבר לפני חודשיים. היה נמנע הזנחת אוכלוסיות מסוימות (בתי אבות) ואוכלוסיות בסיכון והשבתת המשק. הרי הווירוס עדיין כאן, רוב המגבלות העדכניות יכולות היו להיות מוטלות מראש והיה נמנע המשבר הכלכלי שייקח שנים לצאת ממנו. לא בכדי כתבתי - רוב המגבלות, המגבלות החריפות, בחלקן שלא לצורך, הביאו כעת עם ההסרה החפוזה שלהן מבלי לבחון אם יש בהן סיכון בצד הלחצים שהצטברו באוכלוסייה לשאננות ואי הקפדה על המגבלות הקיימות. הנה המטוטלת זזה לקצה השני.

מה הלאה? ראשית יש להקים מטה לטיפול באסונות רבי נפגעים. אחת המכשלות המרכזיות בטיפול במשבר הנוכחי היה באי קיום מטה כזה. הטיפול נעשה דרך הידרה רבת זרועות כאשר כל זרוע פנתה לכיוונים שונים בחלקם מנוגדים ויצרה בלבול וחוסר אחידות שהגבירה את החרדה אשר הזינה נקיטת צעדים קיצוניים ובחלקם מיותרים. מטה כזה יעצב קוד טיפול מפורט על בסיס מוקדי, איזורי ולאומי להתמודדות עם משברים רבי נפגעים ויצוייד בכלים נגישים בין אם לפינוי הריסות, חילוץ נפגעים, שרותי רפואת חירום, אמצעי אבחון למחלות בשדות התעופה, נמלי הים והמעברים היבשתיים, ניטור מוקדי התפרצות וניטור אוכלוסיות, אמצעים טיפוליים וציוד חרום. בשעת משבר שכזו יופקעו כל הסמכויות מכל הגופים הרלוונטיים ויוכפפו למטה זה. לדעתי מטה זה מקומו בפיקוד העורף.










____________________________________________________________________________


* הכותב מילא תפקידי ניהול מסחריים בכירים באל על בארץ ובחו"ל, היה בעלים של ספק תיירות לאסיה, וכיום פרילנסר בתיירות יוצאת וייעוץ תעופה ותיירות.

לתגובות והערות לכתבה: reuven@colorsofasia.co.th






 

19/05/2020