25.04.2024
 
על עולם הפנאי שאחרי הקורונה

 

 

מאת ראובן ברש *


נראה בסבירות לא קטנה כי נגיף הקורונה יישאר איתנו עוד זמן רב. בסופו של דבר ייהפך לעוד נגיף שיישאר נפוץ כנגיפי השפעת אשר יחזור מדי עונה. עם הזמן כתוצאה מ"חיסון העדר", הנגיף ייחלש, יהיה מדבק פחות וקטלני פחות גם כתוצאה מפיתוח חיסון כאשר ימצא.
אולם הוא ישנה את תרבות הפנאי לתקופה ארוכה, בעיקר בכל האמור להתקהלויות - בעיקר במתחמים סגורים. לא מן הנמנע כי גם לאחר פיתוח חיסון יהיה צורך להצטייד בפנקס חיסונים בעיקר במעבר בין מדינות, אבל לא רק.

תהליך ההתאוששות יהיה ארוך ויעשה בשלבים, כאשר כל שלב נועד להגביר את הביטחון העצמי של הציבור. ככל שתמצא בדיקה רפאית אשר תיתן איבחון מידי, התהליך יהיה מהיר יותר.


תיירות

השלב הראשון של ההתאוששות יהיה בתיירות הפנים, ללא מעבר בנמלי תעופה וטייסות. באשר ללינה, תהיה עדיפות ברורה לסגנון הצימרים ובתי הארחה במבנים יחידניים צמודי קרקע. טוב יעשו הבעלים אם יתארגנו לצייד את חדרי האירוח במטבחונים מצוידים לפחות בקומקומים, תנורי מיקרוגל ומקררים. ככל שיגבר ייטב.
החזרה לבתי המלון תהיה הדרגתית. תחילה בתי המלון יאלצו לשמור חיץ בין חדרים ובין קומות. אורחים יאלצו לעבור סריקת חום בכניסה לאזורים ציבוריים. תתאפשר קבלת ארוחות בוקר ארוזות לחדרים. אנשי הצוות יעברו בדיקות מדי יום. פרוזדורים, חדרי מדרגות ומעליות יעברו ניקוי וחיטוי יסודי מספר פעמים ביום. בין אורח לאורח חדרים יעברו חיטוי יסודי ואולי יהיה צורך בתחילה להחזיק חדר סגור למספר ימים בין אורח לאורח, גם כאן קומקום חשמלי ותנור מיקרו חשובים ביותר.
נקודה מאד חשובה, וטוב יעשו הנהלות ובעלי בתי המלון אם יתנו דעתם להתקנת מערכות מיזוג אוויר נפרדות לכל חדר. זה יהיה יתרון לא מבוטל ויקר, אך יש לזכור כי בסבירות גבוהה מערכת מיזוג האויר הייתה הזרז להדבקה הגבוהה בספינת הקורונה. כמו כן נתברר בדיעבד כי מחלת הליגיונרים הופצה על ידי מערכות מיזג האויר.
התאוששות התיירות הבינלאומית תלויה תלות מוחלטת בהתאוששות התעופה האזרחית ופתיחת הגבולות ברמה הבינלאומית.


תעופה

חידוש התעופה האזרחית מותנה במציאת פתרון בשני נושאים: נמלי התעופה וציוד הטיסה. בשני הנושאים הסוגייה היא הימנעות מהתקהלות לא מבוקרת. נמלי התעופה יצטרכו להתקין חיישני חום בכניסה לנמל הן לנכנסים והן ליוצאים, בשערי העלייה למטוס, לפני ביקורת דרכונים ובכניסה לאזורי המעבר (טרנזיט). הכוונה ל-"שערים" דמויי שערים לגילוי מתכות (וקיימים כאלה). תהיה מחיצת הפרדה בדוכני הרישום לטיסה ותהיה העדפה עד כדי חובה לביצוע רישום לטיסה מהבית. איסוף מזוודות מהבית היא חלופה שמן הראוי כי תישקל. והיה וימצא חיסון למחלה, נוסעים יצטרכו להציג פנקס חיסונים בכניסה לנמל, בעת הרישום לטיסה ובשער העלייה למטוס.

גם המטוסים יצטרכו לעבור שינוי והתאמה. לאחר כל טיסה המטוס יצטרך לעבור ניקוי וטיהור יסודי כולל כסאות, שולחנות, תאי אכסון, מטבחים, שירותים ועוד. זה יאריך את זמן הקרקע בין הטיסות ואת ניצולת המטוס. המזון יהיה ארוז כולו בכלים חד פעמים בלבד בכל המחלקות ולאחר השימוש יידחס במכלים אטומים. בכניסה לתאי השירותים יסופקו כפפות חד פעמיות.
יצרני המטוסים וחברות התעופה יצטרכו למצוא פתרון טכנולוגי לטיהור מערכות האיוורור והמיזוג במטוסים. בתחילה תפוסת המטוסים תרד. תהיה דרישה לאי ניצול כל שורה שניה ומרווח של מושב ריק בין כל שני מושבים. כדי לפצות על הירידה בהכנסות, גם בשל ניצולת ציוד הטיסה וגם בשל ירידה בתפוסה, חברות התעופה תאלצנה לעבור תהליך התייעלות עמוק וכואב כדי להתאים את רמת ההוצאות לירידה בהכנסות.

לסיכום ניתן לומר שאין ספק כי הענף יתאושש. חופשות ותיירות הפכו לצורך תרבותי. ברם למרות שההתאוששות תהיה הדרגתית ולא קצרה - הימים הטובים ישובו.


 

 

 

 

 

 


______________________________________________________

* הכותב 
מילא תפקידי ניהול מסחריים בכירים באל על בארץ ובחו"ל, היה בעלים של ספק תיירות לאסיה, וכיום פרילנסר בתיירות יוצאת וייעוץ תעופה ותיירות.

לתגובות והערות לכתבה: 
reuven@colorsofasia.co.th


26/04/2020