20.10.2020
 
המועצה לצרכנות: ייצוגית נגד ארקיע

 

 

 

שירות חדשות תיירות



המועצה הישראלית לצרכנות הגישה בימים האחרונים תביעה ייצוגית לביהמ"ש המחוזי בירושלים נגד חברת ארקיע קווי תעופה ישראליים בע"מ, בגין גבייה שלא כדין של מיסי נמל מנוסעים ישראלים שיצאו משטח בריטניה והיו בעת הטיסה מתחת לגיל 16. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד מיכאל אדלר ממשרד אדלר, שחר, אדלר ושות', ועו"ד רוני אבישר-שדה ממשרד שפירא בר-אור מצקין ושות'.

מיסי הנמל נגבים מנוסעים כבר בעת רכישת כרטיס הטיסה, ולרוב הם מוצגים כרכיב מופרד ומובחן בהליך רכישת הכרטיסים. מיסי נמל אלו מסתכמים לסכומים מהותיים ביותר ולעיתים אף מהווים מחצית מעלות הכרטיס. הדברים נכונים במיוחד בנוגע לאגרת ה-APD הנגבית מנוסעים היוצאים מגבולות בריטניה לישראל ונחשבת למס הנמל הגבוה בעולם מסוגו (עומדת על סך של כ-78 לירות שטרלינג - השווים כיום כ-350 ש"ח או 100 דולר אמריקאי לנוסע בודד).

התביעה מתמקדת בנוסעים שהיו מתחת לגיל 16 כשטסו משטח בריטניה לישראל (בטיסות במחלקת תיירים). בהתאם לתיקון חוק שעבר בבריטניה בשנת 2014, הם אמורים היו להיות פטורים מתשלום אגרת ה-APD. למרות שארקיע ידעה זאת, וידעה גם מהם גילאי הנוסעים, החברה המשיכה לגבות את האגרה גם מהנוסעים הפטורים מתשלומה, מבלי לעדכן את הנוסעים באופן אפקטיבי כי זכותם לדרוש החזר בגין תשלום יתר זה.

המועצה הישראלית לצרכנות פנתה לארקיע והתריעה על הבעיה. ארקיע אמנם שינתה את הליך ההזמנה באתר האינטרנט שלה, כך שנוספה בו הודעה ובה מידע חלקי אודות הזכות לפטור למזמיני הכרטיסים, אך יחד עם זאת - ארקיע לא דאגה למנוע את הגבייה מראש או לחילופין להשיב ללקוחותיה כספים שנגבו מהם. מעבר לכך, לקוחות שפנו לארקיע בבקשה לקבל החזר, נענו כי גובה ההחזר עומד על 70$ בלבד, במקום 100$. ארקיע זיכתה חלק מהנוסעים באופן אוטומטי (לרוב נוסעים אשר היו במועד הטיסה מתחת לגיל 12), אך גם כאשר עשתה זאת - הזיכוי היה על סך 70$ בלבד, במקום 100$.

עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות: "מדובר בעזות מצח. אנחנו דורשים מארקיע להשיב לכל הנוסעים ששילמו את האגרה שלא בצדק את הסכום המלא אותו שילמו, בתוספת ריבית והצמדה, ולפעול בכל המישורים כדי למנוע את הגבייה האסורה בעתיד. חברות התעופה בישראל, כמו כל חברה אחרת, חייבות להתנהל באופן חוקי והוגן מול הצרכנים. לא נשקוט עד שהעוול הזה יתוקן".

התביעה מצטרפת לתביעות דומות שהגישה המועצה לצרכנות בשנה האחרונה: האחת, בינואר 2019 נגד חברת אל על והשנייה, ביולי 2019, נגד חמש חברות תעופה זרות (טורקיש איירליינס, אירופלוט, אוקראין איירליינס, לופטהנזה ואיבריה) וכן כנגד שתי סוכנויות נסיעות מרכזיות (איסתא ואופיר טורס).

 

 

 

 

 

30/12/2019