25.04.2024
 
תביעה או טביעה

 

 

מאת ס. י. 

(מנהל משרד נסיעות)


בעידן הסחר האלקטרוני נדרשים מנהלי משרדים וסוכנים למידה גדולה של זהירות בבחירת ספקים.
כמובן שלא כולם נוכלים אבל גם עבודה מול ספקים ישרים בחו"ל עלולה להציב מנהל משרד נסיעות מול בעיה חמורה.
לפני כשבועיים פנה אלי אחד מחברי מנהל סוכנות נסיעות והמליץ לי בהתלהבות על ספק מוצרים חדש עמו הוא עובד.
אכן על פניו הכל היה נהדר, מחירים מעולים, אתר ידידותי באנגלית קלה, מגוון מוצרים.
"הראה לי בבקשה את הסכם השימוש שלך עם הספק" ביקשתי מאותו מנהל. מתגובתו וקשייו במציאת ההסכם הבנתי שמעולם לא קרא אותם לפני שאישר אותם ב-V מהיר.
על פניו ההסכם היה מכובד. היה בו רק סעיף מטריד אחד, בו נקבע שמיקום התדיינות משפטית במידה ותידרש יהיה בעיירה קטנה בארה"ב.
לספק זה אין כל יישות עסקית רשמית כאן בארץ וכל תביעה בין אם תביעה של הסוכן או רצון לצרף את הספק כצד ג' לתביעת לקוח צריכות להתנהל על פי ההסכם הרחק מעבר לים. במילים אחרות, ויתור של הסוכן על התביעה מטעמים מעשיים ופעמים רבות ויתור על סכומים משמעותיים, דבר שעלול להציב סכנה לאיתנות של סוכנות נסיעות.

הראיתי לחברי דוגמאות נוספות של ספקים כאלה. מול אחד מסכים הסוכן שמיקום ההתדיינות יהיה במדריד, ומול אחר מסכים הסוכן לכתת רגליו לדובאי במידה ויצטרך להגיש תביעה כנגד הספק.
אין גם עם מי לדבר בארץ. לכל היותר יש כאן איש מכירות, שגם הוא עלול לגלות שהקשר שלו עם מעסיק מעבר לים הוא בעייתי לא פחות.
לכן אני ממליץ לקרוא את האותיות הקטנות. יש ספקי תיירות המכבדים אותנו כבעלי עסקים ויתנו לסוגיה זו מענה בתנאי ההתקשרות. יש אחרים שמניחים לנו להמשיך להמר על האיתנות העסקית שלנו.






21/12/2019