20.10.2017
 
על המחסור העולמי בטייסים

 

 

מאת יוסי פישר *

 

הפירסומים על מחסור בטייסים בחברת ראיינאייר, חברת התעופה הגדולה באירופה והחמישית בגודלה בעולם, מיקד את הזרקור על נושא המחסור בטייסים.

אז הנה כמה עובדות. המחסור הינו גלובאלי ואינו קשור בהכרח לגידול בתנועת טיסות הלואו-קוסט באירופה. 

  • על פי דוחות יאט״א, אירגון חברות התעופה העולמי, לשנת 2016, התנועה האווירית באסיה ריכזה 35% מכלל הנוסעים בתעופה העולמית - 1.3 מיליארד נוסעים. יבשת אירופה במקום השני עם 26% וצפון אמריקה במקום השלישי עם 24%.
  • עיקר הגידול בתעופה ביבשת אסיה הוא בסין. בחודש ספטמבר השנה פירסמה חברת בואינג תחזית ובה היא צופה שעד לשנת 2036 ירכשו חברות התעופה הסיניות 7,240 מטוסי נוסעים. ההוצאה של חברות התעופה הסיניות על רכישת מטוסים חדשים תעמוד על מעל טריליון דולר במחירי המטוסים כיום. אותה תחזית צופה שכלל ההזמנות של מטוסי נוסעים לכל העולם יעמוד על 41,300. חלקה של סין בהזמנת מטוסי נוסעים בעולם יעמוד על כ-20%.
  • על פי הדוח של חברת בואינג, עד לשנת 2035 איזור אסיה והפסיפיק יזדקק ל- 248,000 טייסים חדשים, כאשר סין תזדקק לחלק הארי בכמות זו.
  • מחקר אחר שפורסם מוקדם יותר השנה מצביע שבתוך 20 שנה מהיום ייווצר בסין לבדה מחסור של 77,400 טייסים.
  • כיום מוכשרים בסין כל שנה בין 1,200 ל-1,400 טייסים מסחריים. בנוסף מכשירה ממשלת סין עוד כ-2,000 טייסים מסחריים מדי שנה בארה״ב כאשר הממשלה הסינית משלמת את הוצאות הקורס. עוד כמה מאות טייסים סינים עוברים קורסי טיסה מסחריים באירופה ובאוסטרליה כל שנה.
  • אם לוקחים בחשבון את הטייסים שיוצאים לפנסיה כל שנה (בסין טייסים יוצאים לגמלאות בגיל 60) הרי שאם מחברים את כל ההכשרות ואת העוזבים, מדי שנה יש צורך בגיוס של בין 2,000 - 3,000 טייסים מחוץ לגבולות סין. כיום משרתים בסין למעלה מ-1,000 טייסים זרים שרובם מגיעים במקור מארה״ב, דרום קוריאה, דרום אמריקה, סינגפור ואוסטרליה. יש גם כמה עשרות טייסים ישראלים העובדים בחברות התעופה הסיניות והמספרים רק יגדלו.
  • על פי התחזית של בואינג אותה ציינתי קודם, בקרוב התיירות היוצאת מסין בטיסות תעמוד על 200 מיליון איש בשנה.

 

אז לכל הצעירים שחולמים על קריירה בסטארט-אפ או מנהל עסקים, שיחשבו פעם נוספת על קורס טיס, ואם אתם כבר מ-"הטובים לטיס" ורוצים בקריירה של תעופה אזרחית אחרי הצבא - חישבו אסיה בדגש על סין במקום הראשון, הודו, אינדונזיה, תאילנד ווייטנאם.

אגב, חברת התעופה שנז'ן איירליינס הסינית פירסמה לאחרונה מודעת 'דרושים', בה צויין ששכרו השנתי של קברניט בחברה עומד על כ-212,000 דולר אמריקאי לשנה (740 אלף ש' לשנה - 62 אלף ש' לחודש). לא רע.

 

 

 

 

___________________________________________

* מומחה תיירות בינלאומי ובעליה של חברת הייעוץ למלונאות ולתיירות Vision Hospitality & Travel 

 

10/10/2017