18.04.2024
 
ישראייר: רכישת חלק מהבעלות בידי וויזאייר על הפרק?

 

 

מאת חגי רוזן

 

ל-"Tnet חדשות תיירות" נודע כי גורמים בהנהלת ישראייר פנו באופן בלתי רשמי לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויזאייר, בהצעה לרכישת חלק מהבעלות על החברה הישראלית. ניתן להניח שהפנייה נעשתה בידיעת מועצת המנהלים של ישראייר והנהלת אי די בי פיתוח, בעלת הקבוצה.

האינטרס של וויזאייר ברכישה מובן: על מנת להגיע למאסה קריטית ולנתח שוק משמעותי יותר בנתב"ג, היא נזקקת לבסיס מקומי בישראל. כזכור, מנכ"ל וויזאייר יוזף ואראדי אמר לפני כשבועיים שהחברה מנסה כבר מעל שנה לקבל אישור להקמת בסיס בנתב"ג, האישור עדיין מתמהמה, ולדעתו הסיבה העיקרית לכך היא הרצון של מדינת ישראל להגן על חברות התעופה הישראליות, בנוסף לנושא הביטחון.
רכישת נתח בבעלות על ישראייר פותחת פתח לשיתוף פעולה נרחב בין החברות, בין היתר באמצעות קבלת רשיון מפעיל ישראלי לוויזאייר, קבלת סלוטים של חברת התעופה הישראלית בנתב"ג, פעילות מישראל ללא כל מגבלות ובלי התנגדויות פוליטיות, קבלת צוותים ישראלים המוכשרים לטוס במטוסי איירבוס, ואף לפעול בקו טיסות הפנים לאילת, שעשוי להתפתח באופן משמעותי עם פתיחת שדה התעופה רמון.

מאידך, וויזאייר לא תזדקק למטוסי האיירבוס שישראייר חוכרת, למטוסי ה-ATR ולפעילות התיירותית (נתור, יוניטל, מרכז ההזמנות וכו'). לפי ההערכות בשוק התעופה, אם אכן החברות ייכנסו למו"מ מתקדם ורשמי, הרי שהוא ייערך על רכישת הפעילות התעופתית "נטו" - רשיון, צוותים, סלוטים, תחזוקה.

עבור אי די בי פיתוח, שבעליה אדוארדו אלשטיין דוחף למכירה מיידית של קבוצת ישראייר, במיוחד לאחר שאופציית המיזוג עם אל על ירדה רשמית מעל הפרק, מדובר ברע במיעוטו, שכן הוא היה מעוניין למכור את כל הפעילות התיירותית שנותרה בקבוצת אי די בי לגורם אחד, אך סביר להניח שמכירה חלקית או מלאה של ישראייר לגורם זר, ומכירת הפעילות התיירותית בנפרד לאחד השחקנים הגדולים בשוק התיירות הישראלי, תשביע את רצונו בשלב זה.

מחברת ישראייר טרם התקבלה תגובה לידיעה.

 

 

 

 

 

 

24/06/2018