22.02.2018
 
על אישור הטיסה הסעודי ומשמעותו לתעופה הישראלית

 

 

מאת יוסי פישר *

היום נפוצו בתקשורת הישראלית ידיעות, מוטעות ככל הנראה, על אישור שניתן היום לטיסות אייר אינדיה לעבור במרחב האווירי הסעודי.
אם נבחן צעד כזה כאפשרות ספקולטיבית, הרי שיהיו לו כמובן השפעות גדולות בתחום התיירות והתעופה מישראל וממנה.

הבה נבחן את הנושא קצת לעומק:

בשנים האחרונות נכנסו לפעילות לקו לישראל מספר חברות שבסיסן באסיה. שתיים סיניות - היינאן וקת'אי פסיפיק וחברת התעופה הקוריאנית - קוריאן איירליינס. מעבר לכך פועלת בקווים למזרח אסיה אל על המפעילה קווי טיסות לסין, הונג-קונג , מומבאי, ובנגקוק (קווים משמעותיים ביותר כלכלית עבור החברה). בטיסות הבלתי ישירות בקווים בין ישראל למזרח הרחוק, השחקניות הראשיות הן טורקיש איירליינס, איירופלוט ואוזבקיסטן איירווייס, וכן קטאר איירווייס (בשילוב רויאל ג'ורדניאן) רויאל ג'ורדניאן עצמה, וכמובן חברות אירופיות.

אז מה הופך את אופציית קו הטיסות הזה של אייר אינדיה ל-"משנה משחק" היסטורי? קיצור זמן הטיסות של ההודים יביא למדיניות מחירים תחרותית שלא לומר אגרסיבית כפי שהיה עם כניסת היינאן לקו הטיסות הישירות שלה מבייג'ינג. ההודים מדברים על חמש-שש שעות טיסה בקו החדש מניו דלהי לת"א לעומת 8 עד 9 שעות טיסה כיום בקו של אל על למומבאי.

אם ההודים יקבלו את אישור השלטונות הסעודיים לטוס מעל שטחם - מה ימנע מרשויות התעופה הסיניות גם הן לבקש מהסעודים לטוס מעל שטחם? הרי אם נתנו להודים, יהיה קשה מאוד לומר 'לא' לסינים.

ניתן להעריך שקיצור זמן כזה של הטיסה למזרח באופן כה דרמטי יביא חברות תעופה נוספות מהמזרח לבקש לטוס לישראל. רק מזכיר מספר חברות תעופה שבחנו בעבר ואולי גם לאחרונה לטוס לתל-אביב בטיסות ישירות: סינגפור איירליינס, וייטנאם איירליינס, פיליפין איירליינס, תאי איירווייס, ג'פאן איירליינס. אם אכן חברות אלו יתחילו להפעיל בקרוב קווי תעופה ישירים לישראל, תמונת התיירות לישראל וממנה תשתנה באופן לא פחות מדרמטי. הרבה יותר תיירים אסיאתיים שיגיעו לתקופות ארוכות יותר יצריכו תוספת חדרי מלון, מדריכים בשפות נוספות, אפיון שונה של חבילות התיירות שיוצעו לתיירים שיגיעו מאסיה. יותר קניות ונופים ופחות מקומות קדושים.

עד כאן הצד החיובי שמביא איתו שינוי אפשרי של המדיניות הסעודית. כעת נשאלת השאלה מה יהיה עם חברות התעופה הישראליות, בראשות אל על. האם גם לחברות ישראליות יתאפשר לטוס בנתיב הקצר? האם גם אל אל וארקיע יוכלו לטוס לבנגקוק מעל סעודיה? מה שברור הוא שבמידה והשלטונות הסעודיים לא יאפשרו למטוסים ישראלים לטוס מעל המרחב האווירי הסעודי, האפשרות של תחרות במחיר ובזמן טיסה מול החברות האסיאתיות יאבד לחלוטין.

הכדאיות הכלכלית של הקו של ארקיע לבנגקוק אותו השיקה רק לאחרונה, עלולה להפוך למוטלת בספק במקרה כזה. ברור הוא שזכותם של הסעודים לפתוח את המרחב האווירי שלהם למי שהם רוצים, אך כיצד תגן מדינת ישראל על חברות התעופה שלה מפני תחרות בלתי הוגנת? שוב אנו נמצאים בצומת דרכים שבו מדינת ישראל מוצאת עצמה "מופתעת" וללא אסטרטגיה מוגדרת בתחום התעופה והתיירות.

אין "תוכנית מגירה" שתיתן מענה לשינוי כה דרמטי. שנים מדברים על כך שיום אחד הסעודים יאפשרו לטיסות לישראל וממנה לעבור מעל סעודיה, וכשהיום הזה יגיע, ויתכן שבקרוב - אז רק תישאל השאלה "מה עושים עכשיו"?

 

 

 

 

______________________________________________________________

* מומחה תיירות בינלאומי ובעליה של חברת הייעוץ למלונאות ולתיירות Vision Hospitality & Travel 

 

 

07/02/2018