29.03.2024
 
פרשנות: אייר ברלין - מה הלאה?

 

 

מאת יוסי פישר *

אייר ברלין, חברת התעופה השניה בגודלה בגרמניה, הגישה היום בקשה לשלטונות גרמניה לחדלות פירעון. בקשה זו הגיעה לאחר שחברת התעופה איתיחאד איירווייס, המחזיקה בכ-29% מהבעלות בחברה הגרמנית הפסיקה את התמיכה הכלכלית בה.

מעבר למשמעויות שעלולות להיות לכך על נוסעים שרכשו כרטיסים - נושא בו יעסקו בוודאי רבות באמצעי התקשורת, מעניינות דווקא ההשלכות על שוק התעופה בגרמניה.

 

מי יקנה את אייר ברלין?

לפי דיווחי התקשורת הגרמנית, קבוצת לופהנזה כבר הביעה עניין בחברה, אך הסבירות שהדבר יתאפשר כעת שואפת לאפס. הסיבות לכך לא מעטות: לופטהנזה תהפוך למונופול בלא מעט שדות תעופה בגרמניה (לבטח בברלין טגל, בדיסלדורף, ואולי גם במינכן). בנוסף, ב-24 בספטמבר ייערכו בחירות כלליות בגרמניה והקנצלרית מרקל לא תרצה לתת "נשק" בידי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, על כך שהיא דואגת קודם כל לחברות ולא לרווחת הציבור.

חברות התעופה האירופיות האחרות יפנו לערכאות משפטיות מכיון שהשתלטות של קבוצת לופטהנזה על השוק הגרמני-אוסטרי-שווייצרי הוא מהלך שיפגע מאוד עסקית בחברות כדוגמת אייר פראנס/קלמ, IAG (בריטיש/איבריה), ואולי יותר מכל בחברות הלואו-קוסט דוגמת ראיינאייר ואיזיג'ט. כזכור, ראיינאייר הגישה לפני מספר חודשים עתירה לבית המשפט האירופי בנושא עסקת החכרה רטובה שאושרה בגרמניה, בה מחכירה אייר ברלין מטוסים ללופטהנזה.

 

אייר ברלין - נתונים פיננסיים ותפעוליים של השנים האחרונות

 

אז מי יהיה מעוניין לקנות את אייר ברלין ומה יש בכלל לקנות שם?

המעוניינות העיקריות יהיו לדעתי חברות לואו-קוסט אירופיות - ראיינאייר, איזיג'ט, Vueling, נורוויג'ן, לוול (חברת הלואו-קוסט החדשה של IAG), טראנסאוויה (זרוע הלואו-קוסט של אייר פראנס/קלמ). מועמדת נוספת שעשויה לנסות ולהיכנס למשחק היא טורקיש איירליינס - חברה בבעלות ממשלתית שמי שבעצם יקבע בנושא הוא ארדואן, שעבורו יהיה מדובר במהלך בעלת משמעות סמלית, הרבה יותר מאשר החלטה כלכלית גרידא. גם אירופלוט הרוסית בתמונה, כאשר גם לפוטין, כמו לארדואן, יהיה מדובר במהלך בעל משמעות הרבה יותר פוליטית מאשר כלכלית.

 

מה הן יקבלו בתמורה?

חברת תעופה עם בסיסים מרכזיים בברלין טגל ובדיסלדורף, 'סלוטים' מצויינים, מוניטין לא רע בתוך גרמניה, מטוסים וכוח אדם מקצועי, אפשרות לקיים טיסות גם בתוך אירופה אך גם ליעדים רחוקים - טראנס-אטלנטיים ואסיה.

צי המטוסים של אייר ברלין (מקור: אתר החברה)

אם עד לא מזמן, ראיינאייר ואיזיג'ט 'השתעשעו' ברעיון של טיסות ארוכות טווח, הרי שרכישה של אייר ברלין תאפשר לחברות הללו להיכנס לשוק הזה באופן מיידי. לאייר ברלין יש ציי מטוסים מסוג איירבוס 330 המאפשר טיסות כאלו.

בתחילת החודש הזה חתמה אייר ברלין על הסכמי 'קוד-שייר' עם ג'טבלו, חברת הלואו-קוסט האמריקאית. רק חישבו על האפשרות של חיבור טיסות של מי שיקנה את אייר ברלין עם טיסות המשך ליעדי צפון אמריקה באמצעות ג'טבלו.

 

העברת פעילות מבריטניה לגרמניה לאור הברקזיט

איזיג'ט הכריזה לאחרונה על הקמת חברת תעופה אירופית שבסיסה יהיה בווינה. קניה של אייר ברלין תאפשר לה לפעול גם מווינה, אך בעיקר מהשוק החשוב ביותר באירופה - גרמניה. ראיינאייר האירית הצהירה בשנתיים האחרונות אין-ספור פעמים שבכוונתה לפעול מ-15 שדות תעופה בגרמניה. על ידי רכישת אייר ברלין המהלך יהפוך להרבה יותר קל עבורה.

 

מותג גרמני

הגרמנים אוהבים לקנות מוצרים מקומיים - לוקאל פטריוטיזם. רכבים גרמניים, מוצרי מטבח גרמניים ומה לא. בתעופה המצב לא שונה בהרבה. הפעלה של חברת תעופה תחת מותג גרמני תאפשר לבעליה להגיע להרבה יותר צרכנים בשוק זה.

 

הסכמי שכר והעסקה של הצוותים

החברה עברה בשנים האחרונות מספר לא מבוטל של התייעלויות וצימצומים. כל אלו הביאו את העובדים לעשות 'דיאטה' בהסכמי השכר הנדיבים שהיו להם, כך שמי שירכוש את החברה לא יצטרך ככל הנראה לטפל בנושאים הללו, למרות שפשיטת רגל מאפשרת לרוכשים לפטר עובדים 'יקרים' ולהעסיק במקומם עובדים 'זולים' יותר. אולי אלו לא יהיו עובדים ברמת המשכורות שאיזיג'ט ובטח לא ראיינאייר משלמות לעובדיהן, אך לבטח יהיה תחרותי מאוד לשוק הגרמני.

לסיכום: קשה לי לראות כיצד אייר ברלין כולה תירכש על ידי לופטהנזה, ולעומת זאת - הכדאיות של רכישת אייר ברלין על ידי חברת לואו-קוסט אירופית "עושה הרבה שכל". בקיצור, יהיה מעניין.

 

 

 

 

_____________________________________________________________

מומחה תיירות בינלאומי ובעליה של חברת הייעוץ למלונאות ולתיירות Vision Hospitality & Travel 

 

15/08/2017