19.08.2017
 
כך פוגעים ′השמים הפתוחים′ בתיירות הפנים, או: כשמשרד התיירות מסבסד חופשות זולות לישראלים בחו"ל

 

 

מאת יוסי פישר *

 

רפורמת 'השמים הפתוחים' עדיין לא הסתיימה ויש רבים, ביניהם עבדכם הנאמן, החושבים שזו רק תחילת הדרך.

השבוע התבשרנו שחברת וויז אייר תגיש בקרוב בקשה לרשיון הפעלה של בסיס בנתב"ג - HUB בעגה המקצועית. משמעות המהלך: מטוסי החברה ישתמשו בנתב"ג כאחד מנמלי הבית של החברה. לפי הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי, החל משנת 2018 חברות תעופה אירופיות יוכלו לעשות כן. ניתן להעריך שוויז אייר היא רק סנונית ראשונה שלאחריה ראיינאייר, איזיג'ט וחברות לואו-קוסט אירופיות נוספות יעשו שימוש בהסכם המאפשר להן להקים בסיס פעילות בישראל.

בהודעה שהוציאה ראיינאייר ביום חמישי האחרון התבשרנו שהחברה מתעתדת להפעיל קו טיסות יומי מתל-אביב לרומא. קו זה מצטרף למספר קווים לא קטן שהחברה התחייבה להפעיל בעונת הסתיו / חורף הקרובות מתל-אביב ונמל התעופה עובדה ליד אילת.

מבול קווי התעופה החדשים לאילת וממנה פועל במתכונת הבאה: משרד התיירות מתחייב לסבסד כל מושב בטיסה (תיירים) ב-45 אירו ואילו התאחדות המלונות של אילת מוסיפה עוד 15 אירו לסובסידיה של משרד התיירות. חברות הלואו-קוסט מקבלות מענק בגובה 250 אלף אירו מתקציב השיווק של משרד התיירות - דבר שנאסר ביעדים באיחוד האירופי, אז מה הפלא שהחברות הללו נוהרות הנה?

והיכן, אם לא באילת, בירת הנופש של ישראל, ניתן לראות את השינוי? לפי הנתונים, בשנתיים האחרונות התיירות הנכנסת רושמת עליה מינורית של פחות מעשרה אחוזים, ואילו במספר הנופשים הישראלים נרשמה ירידה.

כעת ניתן לחבר את הכל לתמונת מאקרו אחת.

מדיניות 'השמים הפתוחים' הורידה באופן משמעותי את מחירי הטיסות מישראל אל האיחוד האירופי. הורדת המחירים והגדלה משמעותית של כמות הטיסות ותדירותן הפכו את אירופה לקרובה לישראל מאי פעם. חופשות בברלין, רומא, לונדון, לרנקה, אתונה, בודפשט, ורשה ופריס הפכו ממוצר מותרות למוצר צריכה שווה לכל נפש. משפחת לוי הישראלית מעדיפה לטוס ליעדים הללו בטיסת לואו-קוסט או בצ'רטר, ללון במלון 4 או 5 כוכבים, לחוות את חוויית חו"ל (כולל הדיוטי-פרי הבלתי נמנע) - ועוד לחזור עם עודף. זה עוד לפני שהזכרנו נופשונים באיי יוון, בולגריה, קרואטיה, מונטנגרו, וקפריסין על שני חלקיה.

משרד התיירות והמלונאים באילת צריכים להבין ולהפנים שככל שכמות הטיסות תגדל, כך תגדל גם כמות הישראלים שיעדיפו נופש בחו"ל על פני נופש באילת. נכון שקטוביץ' או קראקוב בחורף זה לא בדיוק הכיף אותו אני הייתי מחפש, אך המחירים הזולים עד מגוחכים של טיסות ומלונות, מפתים ישראלים רבים להעדיף חופשה בחו"ל על פני חופשה כחול-לבן.

בעצם, משרד התיירות בניסיונו לעודד טיסות זולות לאילת באמצעות סובסידיות לחברת לואו-קוסט, "מסבסד" טיסות זולות לישראלים שבוחרים לנפוש בחו"ל. על כך יש להוסיף את המדיניות החדשה, המנסה לנסות ולתרץ את יוקר המלונות בארץ ב-"רגולציה עודפת", "יוקר הנדל״ן" ו-"עלויות מזון וכוח אדם" - תירוצים כלכליים שכלל אינם מעניינים את כיסו של הצרכן הישראלי המשלם, שרוצה להרגיש את הנופש שלו בדיוק הפוך מ-"הכי בבית בעולם" - הוא מתעניין בשני אלמנטים מרכזיים: כמה הוא משלם עבור הנופש, ואיכות החווייה שהוא מקבל בתמורה לכספו.

כדי להתמודד עם ההשלכות ההרסניות של הפגיעה בתיירות הפנים, אני מציע לכל גורמי התיירות העוסקים בנושא - משרדי הממשלה הרלוונטיים - תחבורה ותיירות, עיריית אילת, התאחדות המלונות הארצית והתאחדות המלונות של אילת, להקים וועדה שתבחן כעת את תמונת המצב העדכנית ומה ניתן לעשות על מנת להשאיר את תיירות הפנים באילת. בלעדיה - אילת לא תוכל לפרוח ולשגשג. אגב, הדבר נכון גם לגבי איזורי נופש נוספים - סובב כנרת וים המלח, אך לא באותו קנה-מידה.

 

 

 

 

__________________________________________________

* מומחה תיירות בינלאומי ובעליה של חברת הייעוץ למלונאות ולתיירות Vision Hospitality & Travel 

 

29/07/2017