28.03.2024
 
"סאונד" במוזיאון העיצוב בחולון

 

 

מאת אתי ישיב

צילומים: אוריאל ישיב

 

רק הסתיימה התערוכה היפה "מבט על", שעסקה בחוש הראיה וכבר נפתחה במוזיאון העיצוב חולון תערוכה חדשה, ובעצם פרוייקט שלם, "סאונד", העוסק בשמיעה, בצליל. ולא, המוזיאון בהחלט אינו מתכוון לטפל בכול החושים שהתברכנו בהם...

אז איך בדיוק מציגים צלילים? איך אפשר להציג אלמנט מופשט כמו "סאונד" באמצעות חומרי הגלם הפיזיים והחזותיים, העומדים בדרך כלל לרשות המעצבים? האם אנחנו מסוגלים בכלל לחוש אותם, לגעת בהם, "לראות" אותם? מוזיאון העיצוב , השוכן בבניין הטבעתי המקסים, החום-ורוד, של המעצב רון ארד, שמתחבא וכמעט הולך לאיבוד בין בתי שיכון סטנדרטיים ובכול זאת מצליח למשוך יוצרים, מבקרים ותיירים מכול העולם, עושה בדיוק את זה, כשהוא משתמש ב"סאונד" כחומר גלם נוסף ועיקרי.

קודם כול הפך הבניין עצמו לאובייקט קולי ענק, עם כ- 100 רמקולים שהוצמדו לקירותיו והם משמיעים ב-16 ערוצים צלילים המתייחסים לצורה, לחומר ולסביבה, כשהמבקרים יכולים ליצור צלילים שיתווספו לקולות המופקים מהמבנה.

התערוכה בגלריה העליונה של המבנה מוקדשת לקשר בין "סאונד" לאובייקט באמצעות מערכות שמע שנוצרו החל משנות ה- 60 של המאה העשרים ועד עיצובים עכשוויים, חדשניים, שכמה מהם כבר עוצבו אבל טרם יוצרו ובהם מכשירי רדיו, רדיו-פטיפון, רמקולים, מכשירים לבעלי צרכים מיוחדים כמו בעלי קשיי שמיעה ואפילו פלטפורמה מוזיקלית טיפולית לילדים אוטיסטים. תערוכה זו זכתה לתמיכת המכון האיטלקי לתרבות בתל אביב ושגרירות איטליה בישראל, ופורום התרבות האוסטרי תל אביב ושגרירות אוסטריה בישראל.

בגלריה התחתונה של המבנה יצרו אוצרות הפרויקט, ענת ספרן ולילך שטיאט, את המיצב המקורי והאינטראקטיבי, "להרגיש סאונד". השתיים הרכיבו שתי מערכות רמקולים ב- 16 ערוצים, האחת היקפית והשנייה חבוייה במין גבעה מלאכותית, מרכזית, התופסת חלק גדול מהחלל. המבקרים, המתבקשים לעטוף את נעליהם בכיסויי נייר ממוחזר, מוזמנים לשבת, או לשכב על הגבעה ולצפות מעל ראשיהם, בעבודות "סאונד" מקוריות (שמונה יוצרים שונים יצרו את העבודות ) המתורגמות לייצוגים חזותיים המושפעים ומשתנים מכול תנועה של המבקרים בחלל. מיצב זה, כמו גם הרמקולים שהוצמדו למבנה, זכה לחסות חברת הרמקולים הישראלית מוראל .

שתי תערוכות אחרות באותו עניין, שתיהן מתוך אוסף המוזיאון, אצרה מנהלת האוסף יעל טרגן. האחת, "מבעד לרשת", היא תערוכת יחיד של הצורפת דנה חכים ברקוביץ', השואבת השראה מקמעות עתיקים ויוצרת תכשיטים מדהימים מרשתות של רמקולים משומשים. חכים ברקוביץ' יוצרת את תכשיטיה תוך שהיא מנסרת, חותכת, משייפת ומכה בפטיש, פעולות שהוקלטו על ידי ד"ראלעד שניידרמן, אמן סאונד ידוע, ומלוות את התצוגה. בתערוכה השנייה, "חוזר ב'לופ'", אפשר לראות אלמנטים מתוך עולם המוזיקה והסאונד, כמו למשל מיקצב, או חזרתיות.

להורים הרבים ולילדיהם, הבאים אתם למוזיאון, ניתנים תשומת לב ומענה מיוחדים בפעילויות וסדנאות לכול המשפחה, בהנחיית המדריכים הלבביים של המוזיאון. אלה יתקיימו בשבתות, ובחופשת הקיץ - גם בימי חול (ימים שני ורביעי בשעה 15.00 ובימים שלישי וחמישי בשעה 11.00).

התערוכה תינעל ב-28.10.2017

 

 

 

04/07/2017