24.04.2024
 
ניתוק הקשרים וההשפעה ההרסנית על קטאר

 

 

מאת יוסי פישר *

 

היום הודיעו מדינות המפרץ וסעודיה על ניתוק הקשרים הדיפלומטים וקשרי התעופה בינן לבין אמירות קטאר.

מה זה אומר?

חברת קטאר איירווייס ונמל התעופה חאמד בדוחא מהווים שני שגרירי תדמית חשובים לאמירות ולמשפחת המלוכה. חברת התעופה הקטארית נחשבת לאחת מחברות התעופה הטובות בעולם. החברה מחזיקה צי מטוסים חדיש ביותר בן 192 מטוסי נוסעים ומטען, הנחשב לצי המטוסים ה-"צעיר" בעולם מבחינת גיל המטוסים. מדובר בחברת תעופה חדשה יחסית, שהחלה לפעול רק בשנת 1994. החברה משרתת מעל 151 יעדים בעולם וחברה בברית חברות התעופה הגלובאלית 'וואן וורלד', שבין חברותיה נמצאות גם בריטיש איירווייס, איבריה וקת'אי פסיפיק.

העניין של אמירות קטאר בתחום התעופה קשור קשר ישיר והדוק לקינאה של המשטר הקטארי בשכנותיה למפרץ של האמירות - אבו דאבי ודובאי. אבו דאבי היא הבעלים של חברת איתחיאד ודובאי היא הבעלים של חברת אמירייטס. קטאר התקנאה בהצלחה של שתי חברות התעופה המפרציות והקימה את קטאר איירווייס. שדה התעופה החדיש על שם חאמד בדוחא נפתח לפעילות באפריל 2014 ובשנת 2015 שירת כבר מעל 30 מיליון נוסעים. בשנת 2017 זכה השדה לתואר "FIVE STARS AIRPORT" על ידי חברת SKYTREX. זהו שדה התעופה השישי בעולם שזכה בתואר זה.

מכיון שחברת תעופה ושדה תעופה ענקי אינם רק עניין של אגו אלא גם עסק מסחרי לכל דבר ועניין, החשיבות של קשרי התעופה וקישור לטיסות המשך היא קריטית להמשך קיומו. ביטול האפשרות לטוס מעל המרחב האווירי של סעודיה תפגע קשות בחברת התעופה ובעיקר בטיסותיה לאירופה, וליבשת אמריקה. גם הפסקת פעילות הטיסות המסחריות של איתיחד, אמירייטס, והחברה הסעודית יורידו באופן משמעותי את היקף הפעילות בנמל התעופה חאמד.

עניין הפרסום של קטאר איירוויס חשוב מאוד לתדמיתה של חברת התעופה הזו, שרובה מבוסס על אגו. הנה מה שמופיע באתר החברה בעניין החסות:

Qatar Airways proudly supports a range of exciting international and local initiatives dedicated to enriching our global community. An essential part of our marketing strategy, sponsorship assists us in expanding brand visibility and establishing lasting and loyal relationships with our customers.

We seek sponsorships that link Qatar Airways' brand attributes and values with our customers and reinforce brand position efforts (including advertising and promotions).  We look for partnerships that provide a platform that enhances our brand.

מקבל החסות המפורסם ביותר של קטאר איירווייס היה כמובן מועדון הכדוררגל של ברצלונה, אך בעונת הכדורגל הבאה יוסר הלוגו מחולצות שחקני המועדון.

ברור שהתעופה והתיירות הם רק מרכיב אחד בכלכלת האמירות. רוב ההכנסות מגיעות ממאגרי הגז הטבעי וממאות ואולי אלפי השקעות שעושות קרנות ההשקעה השונות של האמירות ברחבי העולם. רק לאחרונה פורסם שהקיף ההשקעות של קטאר בטורקיה לבדה עומד על 20 מיליארד דולר.

אל לנו לשכוח שקטאר היא למעשה אי קטן המוקף פיזית בסעודיה. הקשר האווירי הוא קריטי להמשך הפעילות הכלכלית בה. האגו של משפחת המלוכה חמאד נפגע, הכלכלה תפגע.

קשה לי לראות את קטאר ממשיכה לאורך זמן במדיניותה של קשרים עם אירן, חמאס, חיזבאללה והאחים המוסלמים.

בקיצור, מעניין במפרץ.

 

 

 

 

____________________________________________________________

* מומחה תיירות בינלאומי ובעליה של חברת הייעוץ למלונאות והתיירות Vision Hospitality & Travel 

 

 

05/06/2017