19.04.2024
 
מי מנסה לטרפד את עיסקת אל על - ישראייר?

 

 

מאת שפיר וייס

 

בשנה האחרונה עולות מדי מספר חודשים ובשבועות האחרונים בתדירות גוברת, ידיעות שבגופן או בכותרות המשנה שלהן מדובר על המשא ומתן המתמשך בין אל על לישראייר על מיזוגן. משא ומתן בין אל על לישראייר ובעליה מתנהלים במשך השנים. פעם במינון נמוך ופעם במינון גבוה. הסיפור הזה ישן.

הבוקר פורסמה ב'כלכליסט' כתבה בלעדית ("המשוכה האחרונה בדרך - מיזוג ישראייר-סאן דור מתקרב אל על צפויה להחזיק 75%"), עליה חתום העיתונאי גולן חזני, ובה מתואר מתווה העסקה המגובשת.

אז נכון, מיזוג של ישראייר עם אל על הוא מהלך כלכלי ומסחרי נכון ונדרש, אך נשאלות מספר שאלות שצריכות וראויות להישאל לאור כל הפירסומים האחרונים. מה מטרת הכתבה בעת הזו, מעבר לזכות הציבור לדעת?

  • האם נכון וראוי שמו"מ כזה של חברה ציבורית מצד אחד וחברה בת של חברה ציבורית מהצד השני יפורסם חדשות לבקרים בעיתונות?

  • אם המו"מ בשלביו הסופיים: "משוכה אחרונה בדרך", האם הועברו דיווחים מתאימים לבורסה לני"ע? כידוע, אי-דיווח על אירוע מהותי מסוג זה מהווה עבירה חמורה על חוק ני"ע.

  • מי בעיקר מרוויח מהפרסומים החוזרים ונשנים על הההתקדמות לכאורה במשא ומתן?

  • ושאלה אחרונה וקריטית - האם בעצם הפירסומים הללו יש גורמים המעוניינים לחבל במהלך המשא ומתן?

אתן לכם לענות על השאלות הללו בעצמכם.

אני מקווה שאכן, כפי שהידיעות מציינות זאת, המשא ומתן מבשיל לקראת עסקה. זה יהיה מהלך חשוב עבור אל על, שתזכה לזרוע לואו-קוסט אמיתית ולא רק במותג. זרוע שתאפשר לה להתמודד מול גל חברות הלואו-קוסט הצפוי לגבור בשנים הבאות. חברת בת שתפעל בשבתות וחגים ותאפשר טיסות שכר ליעדי נופש בינלאומיים.

על פי כותרת המשנה בכתבה, מבחינת אי די בי ובעליה, עיסקת המיזוג תיתן לאי די בי 25% מהמניות באל על, אך ללא התפעול היומיומי של חברת תעופה, שהוגדרה בעבר על ידי הבעלים כ-NON CORE BUSINESS.

מבחינת התעופה הישראלית, מיזוגן של שתיים משלוש חברות התעופה הוא מהלך הכרחי על מנת לאפשר את קיומן בתעשיית תעופה גלובאלית בה פועלים גופי ענק ובריתות שהחברות הישראליות מסיבות שונות לא יכולות להיות חלק מהן.

בסופו של יום, או כפי שציין זאת חזני עצמו בסוף כתבתו: "...השלמת העיסקה דורשת אישור של הממונה על ההגבלים", אך בדרך הארוכה להשלמת העיסקה אולי נכון וראוי יהיה שהמשך המו"מ יתנהל בין הנושאים והנותנים בחדרי ישיבות ולא בעיתונות.

 

 

 

16/01/2017