26.04.2024
 
תערוכת קפריסין במוזיאון פתח-תקוה

 

מאת אוריאל ישיב

עם הגאות בתנועת התיירות הישראלית לקפריסין שהסתכמה ב-2016 ב-148,000 תיירים מישראל, התפתחו גם קשרים אחרים כמו קשרי אמנות. באביב 2015 התארחה בניקוסיה קבוצת אמנים מישראל והביאה לקפריסין את תערוכת האמנות הישראלית העכשווית הראשונה. התערוכה, לדברי דרורית גור ארי, מנהלת מוזיאון פתח תקווה לאמנות, שארגנה את התערוכה (האוצר הוא יאניס תומאזיס), זכתה להצלחה רבה שם ועודדה את כל הגורמים לעשות זאת גם בישראל.

וכך, בשבוע שעבר, נפתחה במוזיאון תערוכה של 17 אמנים קפריסאים בכותרת: "כה קרוב ועדיין כה רחוק" במטרה לחשוף את הציבור הישראלי לאמנות העכשווית בקפריסין, שחלק לא מבוטל ממנה עוסק בנושאים דומים לאלה שמעסיקים את התרבות והחברה בישראל: חלוקה, גבולות, מפגשי תרבויות וכן גלובליזציה, כלכלה ופליטים.

"התמדתו של הדימוי", מיצב וידיאו של קליסטה אנטוניו. ארבעה ספרים בפורמט ענק עם תמונות מתחלפות של 85 אמנים המתייחסות לנרטיבים מוסלמים ונוצריים סביב מסגד מתחילת המאה ה-19

 

שתי תובנות חשובות ציין אוצר התערוכה יאניס תומאזיס במאמר הקצר, בפתח קטלוג התערוכה: הראשונה ש"למרות הקרבה הגיאוגרפית ביניהן, שתי המדינות יודעות מעט מאד האחת על רעותה, ובכלל זה על שדה האמנות זו של זו. למרות ההבדלים, המדינות השכנות חולקות קווי דמיון רבים". השנייה ש"בשנים האחרונות מתאפיינת האמנות הקפריסאית בתנועה בינלאומית מתמדת ובעמדה בקורתית חריפה...אימצה ממד סוציו-פוליטי שמקפל בתוכו ברגישות רבה את מורכבותן של הסוגיות המקומיות והגלובליות העכשוויות".

"טיסה 03-03", מיצב וידיאו  של תאודולוס גרגוריו המדמה "מצב נעילה" מעל מטרה - 21.3.03 הוא מועד הפלישה האמריקנית לעירק במלחמת המפרץ השניה

 

התערוכה נפתחה ביום חמישי האחרון באירוע חגיגי בהשתתפות שגרירת קפריסין בישראל, הפטריארך של הכנסייה האורתודוכסית, יצחק ברוורמן ראש עיריית פתח תקווה, לואיזה וראקלאס מנהלת לשכת התיירות של קפריסין בישראל, מוזמנים רבים בהם אנשי תיירות שרובם עובדים עם קפריסין, נציגי חברת TUS הקפריסאית והוגה רעיון חילופי האמנות - מיקי הררי, לשעבר שגריר ישראל בקפריסין. את החלק האמנותי, מלבד תקרובת קפריסאית טיפוסית, בצעה בהתלהבות סוחפת להקת כלי נשיפה והקשה בת 14 נגנים מירושלים.

התערוכה תינעל בתחילת חודש מרץ.

 

"כה קרוב ועדיין כה רחוק"

מוזיאון פתח תקוה לאמנות

רח' חיים ארלוזורוב 30, פתח תקווה

אתר: http://www.petachtikvamuseum.com/he/

 

 

 

14/01/2017