16.04.2024
 
רת"א: עשרות רחפנים טסו בקרבת מטוסי נוסעים בשנתיים האחרונות

 

שירות חדשות תיירות

 

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום דיון בנושא 'רחפנים - השמים הם כבר לא הגבול'. הדיון שהינו ראשון מסוגו בכנסת, עסק בחסמים והזדמנויות בתחום הרחפניים במישור האזרחי.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב פתח את הדיון: "הנושא של הרחפנים כבר מזמן לא רק ביטחוני, התחום היום לא פחות אזרחי וזו מגמה הולכת וגוברת ולא רק בנושא הפנאי והספורט, אלא גם ברפואה, תחבורה, חקלאות, גופי ההצלה ובמיקוד גבוה בתחום המסחרי. יש לנו חובה לדון בנושא הזה, מה היכולות והשימושים העתידיים וממול הצרכים, ההגבלות והחסמים. ניגע גם בחששות וצנעת הפרט".

ליאור יקותיאלי, מוביל תחום שת"פ, טכנולוגיים גלובליים, deloitte, הציג סקירה בתחום הרחפנים: "עם התפתחות התחום הצבאי מדינת ישראל תפסה מקום מרכזי בתחום הרחפנים. ההשקעות ב-2015 הושקעו בתחום זה 855 מיליון דולר בארה"ב, אירופה, סין וישראל. ב-2014 עמד על הסכום על 94 מיליון בלבד. שווי שוק הרחפנים המסחריים מוערך כיום ב3-4 מיליארד דולר בשנה והצפי שיעלה ל-5-6 מיליארד בשנה עד שנת 2020. בשנים הקרובות צפויים להיות יותר רחפנים מסחריים מאשר מטוסים מאוישים. 10 אחוז מתחום הייצוא הביטחוני של ישראל הוא בכלי טיס בלתי מאוישים".

בני דוידור, מנהל תחום כטב"ם ברשות התעופה האזרחית הודה כי הליך הרישוי שונה כאשר הערוץ המסחרי מצריך רישוי בכמה ערוצים ובתחום התחביב אין צורך כמעט ברישוי: "השוק המתפתח הוא של הכלים הקטנים, מתחת ל-25 קילו. הכלים הכבדים מיועדים יותר לתחום הצבאי. אנחנו מסתכלים על שני סיכונים מרכזיים - אחד הוא התנגשות של כלי כזה עם כלי תעופה אחר באוויר, שזה קטסטרופאלי. השני זה התנגשות או נפילה על מישהו על הקרקע. האירועים המשמעותיים הם התקרבויות למטוסים אזרחיים, בכל אחת מהשנתיים האחרונות היו כ-15 מקרים כאלה, בגבהים מאוד גבוהים. חצי קילומטר עד קילומטר" ציין דוידור, לרוב היו הדיווחים מצד מטוסי נוסעים.

דוידור דיווח על 35 חברות עם רישיון שיכולות לתפעל רחפנים ועל עוד 14 שבהליך אישור, ובסך הכל 161 רחפנים עם רישיון. בנוסף ציין כי ישנם אלפים עד עשרות אלפים כלי חובבים".

ח"כ מקלב: "איך אתם רואים את העתיד מבחינת התאמה וחקיקה? אנחנו בעיצומו של שינוי דרמטי ומהיר".

דוידור: "אנחנו בונים שיטה חדשה שתתאים למצב. המדינה שלנו מסובכת בשמיים, מרחבי ארה"ב ואוסטרליה לא דומים לקיים פה. המטוסים הצבאיים כאן נמצאים בכל מקום. היום יש דרישה להתערבות אדם בכל הטסה, בנוסח החדש יהיה גם מקום להטסה אוטומטית. אנו מדברים על שנה פלוס לרגולציה".

ח"כ חיים ילין: באופניים החשמליים עד שעשו רגולציה אנשים נהרגו. ששני משרדים צריכים להסתדר זה כשל ניהולי. חייב להיות תיאום בין התדרים למסלולי טיסה, בינכם לבין משרד התקשורת".

 

 

 

 

 

 

03/01/2017