26.04.2024
 
אל על 2017: תחילת הסוף, או סוף ההתחלה?

 

מאת אבי הר גיל

 

ביום הראשון לשנה האזרחית החדשה נודע כי חברת התעופה אליטליה תחל לטוס טיסות יומיות בין אתונה לתל אביב החל מהאביב הקרוב. בוודאי רובכם ירימו גבה, מה החדשות הגדולות בכך? הרי לפני מספר ימים הודיעה אליטליה על הקטנת כמות הטיסות היומיות שלה בקו מרומא לתל אביב.

החדשה הגדולה היא בכך שאליטליה היא חברת התעופה הסדירה הרגילה (Legacy Carrier) שמנצלת את הסכם השמיים הפתוחים בין ישראל והאיחוד האירופי ותפעיל קו טיסות ממדינה שלישית במסגרת האמנה לחופש השביעי. אליטליה קרוב לוודאי תנצל את הסלוטים של הטיסות אותן ביטלה על הקו מרומא לטובת טיסה יומית מאתונה.

ומה הקשר בין סנונית ראשונה זו לאל על? ובכן, חשבו על קבוצות התעופה הגדולות של אירופה - לופטהנזה, IAG (בריטיש-איבריה), ואייר פראנס / קלמ. לכל אחת מהן יש באמצעות חברות התעופה בהן הן שולטות עשרות רבות של סלוטים בנתב"ג, אותם הם יוכלו "לנייד" בין שדות תעופה מהן הן פועלות ברחבי האיחוד האירופי.

אם למשל אוסטריאן איירליינס מחליטה כעת שאולי כדאי לה לטוס במקום 14 טיסות שבועיות מווינה היא תטוס "רק" 10 טיסות מווינה ותעביר ארבע טיסות לקו ברטיסלבה - ת״א. דוגמה נוספת: חברת אייר פראנס/קלמ החלה בחורף האחרון להפעיל קו טיסות למינכן במתכונת לואו קוסט באמצעות החברה הבת לטיסות מוזלות טראנסאוויה, מה שחייב את לופטהנזה ואל על להתאים את מחיריהן על הקו. תוסיפו לכך את המהלך האחרון של אייר פראנס לייצר מספר קטגוריות מחירים שונות בטיסות שלה על הקו לישראל: לואו-קוסט, אקונומי ואקונומי פלוס.

על פי נתוני רשות שדות התעופה, היקף טיסות הלואו-קוסט בנתב"ג עמד בשנת 2016 על 14% מסך כל הפעילות. כניסתה של ראיינאייר, חברת הלואו קוסט הגדולה באירופה, בצינעה יחסית עם טיסה יומית לפאפוס שבקפריסין, תלווה ככל הנראה בפתיחת קווי תעופה נוספים של החברה. החודש מצטרפת עוד חברת לואו קוסט לחגיגת הטיסות הזולות. חברת Blue Air הרומנית תפעיל קו טיסות עם שלוש טיסות שבועיות בין בוקרשט לתל-אביב.

הלחץ על אל על גובר באופן מאסיבי. בטיסות ליעדים עירוניים באירופה, מה שמכונה בעגה המקצועית Point to Point, עיקר המשקל עובר לטיסות במתכונת לואו-קוסט. לאל על כחברת תעופה בעלת מודל הפעלה של Legacy, עם ועדים ושכר גבוה יחסית קשה מאוד להתחרות במטוסים המופעלים על ידי צוותים הונגרים, רומנים, וכן גם לא מול צוותים של איזיג'ט, שחלקם הגדול בכלל לא מבריטניה.

אז דיברנו על הקווים האירופים. תשאלו מה לגבי הקווים הארוכים - צפון אמריקה, אסיה? אז גם שם מגיעה תחרות המשנה את התמונה. סין - יעד שהיה מונופול של אל על, נשבר עם כניסתה של היייינאן איירליינס. המחירים ירדו. היינאן מוסיפה טיסה רביעית לקו לבייג'ינג ובקרוב היא או חברת תעופה סינית אחרת יטוסו גם משנגחאי לאור האישור שניתן לאל על לטוס בקו זה.

הונג קונג, שהיה יעד חשוב ומאוד כלכלי עבור אל על, יעבור טלטלה רצינית ביותר השנה עם כניסתה של חברת התעופה קתאי פסיפיק לטיסות ישירות עם מטוס האיירבוס 350 החדיש מסוגו בעולם. כניסתה של קתאי תביא לכך שנוסעים רבים לא רק מהונג קונג וסין אלא גם מאוסטרליה וניו זילנד, יעברו מאל על לטיסות של קתאי. ומי שטס בעבר בקתאי יודע שאין למה להשוות...

חשבתם שבזה זה נגמר? אז תחשבו שנית. משרד התחבורה חתם על הסכם תעופה חדש עם תאילנד שיאפשר הפעלת כמות גדולה באופן משמעותי של טיסות על הקו בין תל אביב לבנגקוק. ארקיע כבר הודיעה על כוונתה להיכנס לקו וצויין שגם תאי איירוויס בוחנת אפשרות של הפעלה של קו טיסות.

הבעיה העיקרית של אל על לא באה רק לידי ביטוי רק בטיסות Point-to-Point. חברות תעופה כדוגמת טורקיש ואירופלוט משתמשות בקו מת"א על מנת לטוס בטיסות המשך ליעדים בצפון ודרום אמריקה, אסיה ואפריקה. שתי החברות הללו מוכרות כ-80% מהטיסות שלהן ליעדי המשך בכל העולם ומול זה אל על אמורה להתחרות.

אז מה אל-על מנסה לעשות?

  • שימוש מאסיבי ב"חכירה רטובה" של מטוסים זרים בעלויות זולות יותר מאשר הפעלה של מטוסיה היא על ידי צוותים מקומיים.
  • הפעלה של יותר טיסות תחת מותג UP ליעדים שהיו במקור מתופעלים תחת אל על.
  • בחינה רצינית של רכישת חברת ישראייר שתהפוך לזרוע הלואו-קוסט והשכר של אל על, שגם תטוס בשבתות וחגים (בכפוף לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים).
  • בחינת פתיחת קווי תעופה חדשים ליעדים ארוכי טווח בצפון, מרכז ודרום אמריקה באמצעות מטוסי הבואינג 787 דרימליינר.
  • חתימה על הסכמי קוד-שייר עם חברות תעופה נוספות במדינות מהן לא פועלים כיום קווי תעופה לישראל וממנה.

לומר את האמת, כל אלו הם צעדים טקטיים על מנת לצמצם את הנזקים בטווח הקצר והמיידי, אך לטווח הבינוני לאל על יש בעיה רצינית. היא לא שחקן בינוני או גדול בתעופה וכאשר חברות בגודלה של אל על "נבלעות" על ידי ענקיות התעופה (רק לאחרונה בריסל איירליינס נרכשה במלואה על ידי קבוצת לופטהנזה) הסיכוי שלה לשרוד בטווח הארוך, לוט בערפל.

אז למי שמחזיק בתיק ההשקעות שלו מניות אל על כהשקעה אסטרטגית ארוכת טווח, אולי כדאי לקרוא לעומק את הכתבה הזו ולחפש אפיקי השקעה אחרים.

 

 

 

 

01/01/2017