29.03.2024
 
חמ"ת: פרוייקט הלגונה המזרחית באילת יוצא לדרך

 

 

שירות חדשות תיירות

 

הועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז דרום החליטה כי השינויים בתוכנית שתאפשר את השיווק והפיתוח של שלושה מגרשים המיועדים למלונאות במתחם הלגונה המזרחית באילת (לדברי המומחים, מתחם עם פוטנציאל למשוך כמות תיירים נכבדה לישראל) שהתוכנית, אשר מסתכמת בעלות של כחצי מיליארד שקל, תהיה מקודמת על ידי החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת) עבור רמ"י (רשות מקרקעי ישראל).

התהליך של הפקדת התוכנית יאפשר בסופו של דבר, כך מקווים, הקמת בתי מלון חדשים לאחר 20 שנה שבהן לא קמו באילת יוזמות ופרויקטים בסדרי גודל כאלה בתחום התיירות. שלושת המגרשים המדוברים יכללו בין היתר כ-700 חדרי מלון, וצפי תחילת מסע השיווק מתוכנן - הרבעון הראשון של 2017. מומחים מעריכים שהכשרת התשתיות וסיום תהליכי הבנייה יימשכו עד סוף הרבעון הראשון של 2020. לפי התחזיות את הטיפול בניקוז המים בלגונה תנהל חברת הנדסה הולנדית.

לפי התוכנית, השלב ההתחלתי של שיווק המתחם המלונאי ופיתוחו, שיכלול כלמעלה  מ-2,200 חדרים בכמה מגרשים שונים אשר יושבים לצד הלגונה ועל קו החוף. חמ"ת אמדה את צפי ההשקעה הפרטית הכרוך בבניה והקמה של אתרי התיירות והמלונות בכ-2.5 מיליארד ש' נוספים.

הייעודים העיקריים של הבנייה הם: טיפול במי הלגונה המזרחית וקידום ההסדרה והמימון של אפיק נחל הערבה, הממוקמת באזור הצפון מזרחי של העיר. הלגונה נחשבה לאורך 20 שנה בעיני רבים למטרד סביבתי, הפרויקט התחיל ונחפר בשנות ה-90 כאשר הוזרמו אליו מי ים סוף בתעלה. בשלב מסוים הצטברו כשלים במערכת המשאבות שאחראיות על תחלופת המים וכאשר שבקו חיים נוצרה סיטואציה דמויית ביצה, כאשר המים בלגונה עומדים, וכשכך קרה - במקום קו חוף יפהפה נוצרה ביצה עם אצות ומים עומדים מלוכלכים, שלא מושכת את העין, בלשון המעטה.

עם השנים, ארגונים ירוקים שונים דרשו ביקורת וטיפול בנושא הניקוז ואיכות המים, וכעת במיוחד, כאשר השטח עומד לצאת לשיווק מחודש ויוקמו עליו מלונות. העלויות הגבוהות הכרוכות בפיתוח השטח והכשרתו מחדש לבנייה, בצירוף הקשיים הביורוקרטיים הכרוכים בעניין, גרמו לשטח להישאר לא מנוצל - והצליח לתקוע את הבנייה וההתפתחות של תחום המלונאות בעיר.

חמ"ת בשיתוף עם רמ"י פעלו מול הועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז דרום כדי לקבל אישור לתכנן את האזור מחדש, ולפני כשנה וחצי קיבלו אישור ממשרד האוצר על מנת להכשיר את השטח מחדש. התוכנית הוגשה לפני כשלושה חודשים לוועדה המחוזית וכרגע ככל הנראה לא צפויות התנגדויות למימוש הסופי שלה.

רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) וחמ"ת (החברה הממשלתית לתיירות) משלימים בימים אלה את עריכת תוכנית הפיתוח התיירותית הכוללת למתחם, שחוץ מבתי מלון חדשים בקו החוף, יכלול גם מרחב תיירותי ציבורי, שבילי אופניים, חופי רחצה מוסדרים, ופיתוח נופי נוסף לרווחת התיירים ותושבי העיר אילת.

לטענת אלי לנקרי, סגן וממלא מקום ראש עיריית אילת, המהלך היה יכול להתקיים כבר לפני הרבה זמן, אך גם העיתוי הנוכחי נכון. לדבריו, "יחד עם ההטבות והתמריצים שמעניק משרד התיירות בהובלת השר יריב לוין בחודשים האחרונים, יש סיבה אמיתית להאמין שהשיווק יהיה מוצלח".

לפי דבריו של לנקרי, יש כבר שתי רשתות בינלאומיות שהביעו רצון להיות חלק ולהשתתף במיזמים בשטחי הלגונה. לנקרי הסביר כי "2,000 חדרי המלון שיתפתחו במתחם הזה, יחד עם 2,000 חדרי מלון שיקומו על שטחי שדה התעופה הנוכחי שצפוי להיסגר בקרוב, יסייעו לנו לממש את הפוטנציאל התיירותי העצום של העיר. יחד עם תוכניות קיימות לפיתוח פארק מים, פארק חבלים וטיילת תת־ימית שכבר יצאה לשלבי תכנון ראשונים, נוכל לעלות את אילת למפת התיירות העולמית".

בעיריית אילת מייחלים לפיתוח שצפוי להוביל לגידול בביקושים, שבתורו אמור להביא לירידת מחירים מסוימת, שהציבור מייחל לה. הציפייה למלונות באיכות ומחירים מוזלים ברמה של שלושה כוכבים יוכלו לגרום לגידול בתיירות עממית.

שי וינר, מנכ"ל חמ"ת, טען שהמהלך שהובילה החברה שבניהולו "צלח לאחר האתגרים שעמדו בדרכנו. פיתוח המגרשים הוא צעד חשוב להגדלת ההיצע המלונאי באילת, דבר שנחוץ עבור הפיתוח התיירותי של העיר. בנוסף, הפיתוח של המרחב הציבורי עם תשתיות תומכות יהפכו את הלגונה המזרחית לאבן חן תיירותית".

מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י רפי אלמליח, אמר: כי "מדובר בצעד חשוב להתפתחות אילת כעיר תיירות ולחיזוק איתנותה הכלכלית. מעורבות רמ"י הן בתקצוב הפרויקט והן בקידומו וכן בטיפול בו במוסדות התכנון, מהווים חלק ממחויבותה ומשיתוף הפעולה הצמוד עם עיריית אילת לקידום תוכניות מגורים ומלונאות בעיר".

 

 

 

11/12/2016