20.04.2024
 
נוסע התפרע במטוס אל על בניו יורק

 

מאת אוריאל ישיב

 

בטיסה 008 של אל על ביום רביעי (9.11) בחצות שעמדה להמריא מנמל התעופה קנדי בניו יורק, התחוללה דרמה. כאשר כל 450 הנוסעים היו ישובים וחגורים והמטוס החל בהסעה לעבר מסלול ההמראה, הוא נעצר לפתע בעוד המנועים פועלים. מי שמכיר את נמל התעופה יודע שלעתים קרובות יש תור ארוך להמראה, אם כי לא בשעות האלה. אחרי כחצי שעה נשמע קולו של הקברניט קורא לצוות הדיילים להכין את הדלתות ל"מצב ידני" במקום אוטומטי. תוך כמה דקות התבררה הסיבה. חמישה שוטרים גברתנים, בליווי קצין ביטחון של אל על, עלו וצעדו לעבר החלק האחורי של המטוס. לנוסעים המופתעים הסתבר שנוסע אחד, ישראלי בשנות השלושים לחייו, נהג בתוקפנות ואפילו היכה נוסע אחר, פרץ בקללות כלפי אנשי הצוות ונראה להם כבלתי ניתן לשליטה. הקברניט, נרונסקי, לא היה מוכן להשלים עם הדבר, עצר את המטוס והזעיק את המשטרה. מוזר היה שרק לאחר כחצי שעה הורד הנוסע בלווי השוטרים. רק אז סיפר הקברניט לנוסעים על העניין. הוא הודיע גם ש"כעת מורידים את הכבודה של הנוסע האלים ובקרוב נצא לדךך".

אלא שה'בקרוב' הזה נמשך עוד שעה וחצי, בהמתנה לקבלת אישור המראה מהאף-בי -איי. המטוס המריא לבסוף באיחור של שלוש שעות, וכך טיסה שאמורה הייתה להימשך תשע שעות וחצי נמשכה שתים עשרה וחצי שעות. בסיום הטיסה שוב התנצל הקברניט בשם החברה. הנוסעים נדו בראשם ומיהרו לרדת מהמטוס ולהגיע הביתה.

מעניין מה, מלבד התנצלות, תעשה חברת אל על. יש להניח שהיא תכניס את הנוסע לרשימה שחורה ותסרב להטיסו בעתיד. אבל זה לא מספיק כדי להרתיע נוסעים מהתנהגות פרועה ואפילו אלימה. לדעתי אל על צריכה לתבוע משפטית את הנוסע ולדרוש פיצויים גבוהים כדי לכסות את עלות הדלק שהתבזבז, שעות עבודה של אנשי הצוות במטוס ושל עובדי הקרקע  ועלויות נוספות. מה גם שלא חסר היה הרבה שצוות המטוס היה מגיע למגבלת שעות המשמרת שלו ואז צריך היה להביא צוות חלופי (אם היה כזה זמין בניו יורק), או להלין ולהאכיל 450 נוסעים. עונש כספי גבוה לנוסע אולי היה מאפשר גם פיצוי לנוסעים.

 

 

 

 

11/11/2016