29.03.2024
 
בכפרי הדרוזים "כפר ביקרתם"?

 

 

מאת נילי ארנועם

 

כל השנה, ובעיקר עכשיו - בסוכות, מי שלא טס לחו"ל יכול למצוא את חו"ל כאן בארץ.

בכפרי הדרוזים בצפון מתקיימים פסטיבלים להנאת המבקרים במהלך החג. בפקיעין 17-23 באוקטובר, בחורפיש 20-22 בחודש, בירכא 20-22 בחודש ובבית ג'אן פסטיבל "כאן זמאן" בימים ב-ג 17-18 לחודש. סיבה טובה לטייל בצפון.

ירכא, כפר דרוזי במרומי הגליל העליון, מעל כרמיאל ובדרך לשלומי, מושך אליו מבקרים רבים מבחוץ שמגיעים לערוך קניות. מרכזי הקניות שבפאתי הכפר, שמעם יצא למרחוק ולטובת המבקרים נחנך לאחרונה פרוייקט תיירותי חדש "אמונה ואמנות", המתקיים בסמטאות של המרכז העתיק של הכפר.

בכפר המסורתי הזה, שכל אוכלוסייתו דרוזית, נשבו בשנים האחרונות רוחות של קידמה. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בקידום מעמד האישה. פרויקט "אמונה ואמנות" מבטא את שילוב האמונה עם הקידמה באמצעות האמנות. זהו תחילתו של פרוייקט שיבוצע בכפרים נוספים, כשכל כפר יקבל את את אחד הצבעים של הדגל הדרוזי כצבע שולט באמנות המקומית. הכפר ירכא זכה לקבל את הצבע האדום, צבע האהבה, השולט בציורים שעל על קירות האבן שבסמטאות המרכז העתיק של הכפר. חלק ניכר של הציורים צוירו בידי נשים והם מבטאים את הגעגועים לזכרון של העבר, לאורחות החיים המסורתיות שהיו והן את רחשי הלב, את הטבע, את הרגשות, התקוות ואת ראיית המציאות הנוכחית ואת והעתיד.

אפשר לבקר בציר האמנות בכל עת, להיפגש ולהכיר את תושבי הכפר מסבירי הפנים, לקרב את הלבבות. ללא מילים. ללא צורך בשפה, האמנות מדברת בעד עצמה. כמובן שגם מסעדות, בתי קפה וחנויות עם תוצרת מקומית וחקלאית יוסיפו לחוויה התיירותית. מסלול האמונה והאמנות נעשה בתמיכת המועצה המקומית ירכא אשר מצאה לנכון לשתף פעולה ולהקציב תקציבים כדי לקדם את הנושא, יחד עם משרד התיירות וגורמים אחרים נוספים. סרטים נוספים ותמונות אפשר לראות באתר של ימית בלס, יוזמת ואוצרת התערוכה: www.funisrael.co.il

במסגרת אירועי "כפר ביקרתם" יתקיים גם פסטיבל "כאן זמאן" הרביעי  בכפר הסמוך בית ג'אן. במהלכו ניתן יהיה ליהנות משירות הסעות לכל סמטאות הכפר חינם, מסיורים מודרכים ללא תשלום, תערוכת צילומים ואומנות, מופעי מחול, פולקלור וזמר, הפעלות ויצירה וכמובן גם מסעדות ודוכני מטעמים מקומיים. מבית ג'אן שבמרומי ההרים הגבוהים ניתן לצפות בנוף מרהיב עין מאופק אל אופק. יש בכפר כ-300 חדרי אירוח ומומלץ להתארח במקום וליהנות מהכנסת האורחים החמה וההיכרות עם הכפר העתיק, האטרקציות התיירותיות שבו,  ותושביו החביבים והידידותיים.

פרטים נוספים  ב"כפר ביקרתם" בפייסבוק ובאתר  www.jabel.org.il

 

 

 

15/10/2016