26.04.2024
 
"כאן זמאן" בבית ג′אן בסוכות ובכל זמן

 

 

מאת נילי ארנועם

 

בחול המועד סוכות, ביום שלישי ורביעי (17-18 באוקטובר) יתקיים פסטיבל "כאן זמאן" בכפר הדרוזי בית ג'אן שבגליל העליון. פסטיבל זה כבר היה למסורת שהתחילה כאירוע של יום אחד ועקב המספר הרב של המבקרים בשנה שעברה, יתקיים השנה הפסטיבל הרביעי במשך יומיים.

בית ג'אן היא אטרקציה תיירותית  מהרבה בחינות ולא רק בחול המועד סוכות. המיקום והנוף, התושבים והמסורת, מספר הצימרים גדול ביותר במקום ישוב אחד, מסעדות אותנטיות, קניות ועוד. אירגון הפסטיבל נעשה כמבצע צבאי של ממש, והכל בחינם - מגרשי חניה לטובת המבקרים והסעות ב"שאטלים" למרומי הכפר ולסמטאותיו, טיולים באוטובוס במשך כשעתיים, שיעבור בין האטרקציות השונות ובתצפיות לנוף - מהמקום הקדוש בהאא אלדין על הר הארי. מאתר הרחיפה, שהוא המצוק התלול היורד באופן חד מגובה של 1,050 מ' לגובה של 250 מ', ניתן לצפות על כל בקעת כרמיאל וגוש שגב, על הכנרת והרי גולן במזרח ועד הכרמל והים במערב. 

במסגרת הפסטיבל, תחת הכותרת "אבנים מנגנים", יתקיימו אירועים מגוונים בשיתוף פעולה עם אמנים מהסביבה, כאות לאחווה עם השכנים היהודים והצ'רקסים. מופעי מחול, שירים וריקודי פולקלור מסורתיים, סיורים מודרכים אליהם ניתן יהיה להירשם מראש, הפעלות לילדים, תערוכת צילומים וסרטים ועוד - הכל בחינם. דוכני מכירות  ומזון יציעו מטעמים מהמטבח הדרוזי המסורתי העשיר.

כמו מבצע צבאי, כי מרבית תושבי הכפר משרתים בצה"ל, במשטרה, במשמר הגבול, בשרות בתי הסוהר, ועוד לא רק משרתים - אלא גם מתנדבים ליחידות הכי קרביות. כתוצאה מכך, מצער לדעת, כי גם מספר החללים מבני העדה גבוה באופן מיוחד. כפר עם אנשים מיוחדים. בשנים האחרונות הוא מצטיין ב-100% הצלחה בבחינות הבגרות. תואר ראשון ותואר שני הם מובן מאליו, ויש גם לא מעט הלומדים לדוקטורט. כפר שהוא שמורת טבע הנמצאת בתוך סביבה שהיא שמורת טבע - שמורת הר מרון, מקום שהוא "על הגובה", מהרבה בחינות.

ריכוז כה גדול של כ-300 חדרי אירוח, וכ-35 מסעדות במה שיש לכפר להציע למטיילים, הניע גורמים שונים להשקיע בפיתוח התיירותי ובהכשרת מסלול לציר שיעבור בין הסמטאות והבתים העתיקים שגילם מגיע לכמה מאות שנים. עם ספסלי ישיבה, תאורה ועיצוב השטחים הציבוריים מחדש. המועצה המקומית בית ג'אן  בשיתוף משרד התיירות, המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל ומשרד רוה"מ תומכים בפרוייקט "כפר ביקרתם", במסגרתו מתקיים הפסטיבל והפיתוח התיירותי בכלל.

במרוצת השנים הכפר גדל והתפשט על פני מדרונות ההרים. המרכז הישן הלך והתרוקן ונותרה בו אוכלוסיה קשישה ברובה. בשנים האחרונות חל מפנה - ההוצאות הגבוהות בהכשרת התשתית לבניה במדרונות התלולים מחד, והבתים הפנויים במרכז הכפר עקב הסתלקות המבוגרים מן העולם מאידך, יצרה תנועה הפוכה שמשמעותה שיבה למגורים מן החוץ אל המרכז. בתים עתיקים משוקמים, משופצים ומחודשים ועמה הגיעה אוכלוסיה צעירה שהחייתה את לב הכפר. אפשר להבחין במהלך השיטוט בסמטאות בתמורות שחלו במבנים עם הזמן, בקומות שהתווספו בסגנונות הבניה שהלכו ונעשו מתקדמים עם הזמן. אפשר לבקר  במרכז המבקרים שבו ה-"אנז'ול". זהו בנין עתיק שיסודותיו כנראה מימי הצלבנים, שבתוכו מערה ובה גם בור מים לאיסוף מי גשמים ושלגים. זהו  מקום הארוח של הכפר בימים עברו, לעוברי אורח ולאורחים שהגיעו ממרחקים. על הספות המרופדות המקיפות את הקירות, השטיחים, הרהיטים, החפצים והכלים מזכרת מה שהיה הפעם והיום הפך להיות מרכז מבקרים. לא רחוק משם, מומלץ לבקר במערת אג'יאל, מערה קארסטית עתיקה ששוקמה בידי סעיד ובתוכה דק עץ המוביל לבריכת מים גדולים וצלולים, שלאחרונה גם הוספו בה דגי זהב, להנאת המבקרים.  

בלי קניות אי אפשר. מוצרי טבע, צמחי בריאות ,דרמוקוסמטיקה, תבלינים וחליטות אצל ד"ר דאבור, במרכז המבקרים המטופח המצוי בתוך גן עם סוגים רבים ושונים של עצים, צמחים ושיחים. ד"ר דאבור היה רוקח הראשי של צה"ל ומרצה לפרמקולוגיה. מנהל השיווק הוא בנו, רואה חשבון במקצועו, הבת, מהנדסת ביו-טכנולוגיה - גם היא בעסק. ויש לו עוד בת עורכת דין ובן רופא. המוצרים שהם מייצרים הינם מוצרים המבוססים על מסורות וידע של זקנות הכפר ועם תמציות של עלי זית, שורשים וסגולות המצויות באורכידאות. המוצרים מיוצאים לחו"ל - סין, רוסיה, קנדה ועוד.

מרכז מבקרים נוסף הוא של "איה נאטורל", בראשותו של ג'מאל חמוד. הוא מציע מוצרי קוסמטיקה טבעוניים המשלבים ידע מסורתי משל סיפורי הסבתא עם ידע מודרני עכשווי העומד בתקני האיכות הבינלאומיים. המוצרים גם מיוצאים לחו"ל, רבים מהם ליפן. חמוד הינו כימאי ושירת בחיל הרפואה 25 שנה. במוצריו הוא משתמש בשמן זית מהגליל  ושמן חוחובה מהנגב ומקפיד על הפן החברתי (העסקת נשים ויזמות לצעירים) אקולוגי ובריאותי. והשם? איה - ראשי תיבות אם ירצה השם, ארץ ישראל היפה, שם ציפור יפנית והשם של בתו, איאת אל ג'מאל, ובערבית - שיא היופי.

כאמור, בחול המועד סוכות, אבל לא רק. אנשים נפלאים. עדה מכובדת שקשרה גורלה עם גורל המדינה נתנה את מיטב בניה ודמה. פסטיבל "כאן זמאן" אבל לא רק. "כפר ביקרתם"? עוד לא? חבל על הזמן.     

 

 

 

08/10/2016