29.03.2024
 
תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ, תָּחֵל שָׁנָה וּבִרְכוֹתֶיהָ

 

 

מאת יוסי פישר *

 

אמש נפרדה מדינת ישראל מענק, אחד האבות המייסדים שלה - שמעון פרס זכרו לברכה. ישבתי כרבים אחרים וצפיתי ביומני החדשות של יום שישי בערב. באחד היומנים הראו את שיירת רכבי האשכול ומורי הדרך שחיכו בשער התפעולי בנתב"ג להגעת האורחים החשובים מחו"ל. הכתב שאל את מורי הדרך האם יש כעת פרנסה עם הגעתם של האורחים החשובים. בתשובה לכך, השיב לו אחד ממורי הדרך: "אכן יש עבודה היום, אך רק היום. אתה רואה תיירים?! אין תיירים, אין עבודה. המדריך ההוא מדבר ארבע שפות, אני מדבר שבע שפות ואין עבודה".

גם במותו, דאג שמעון פרס ז"ל לתיירות. אמנם לא התיירות ה-'רגילה', אותה אנו היינו רוצים לראות במלונות, אך המלכה האם של הולנד, מלך ספרד, הדוכס מוויילס או ניקולא סרקוזי הם תחליף זמני, קצר.  

לרבים מאיתנו, אלו שנמצאים שנים רבות בתיירות יש היכרות רבת שנים עם שמעון פרס. אני הכרתי את האיש בשלהי שנת 1995, כאשר התאחדות המלונות הישראלית בניצוחה של רומי גורודינסקי אירחה בישראל את הכנס העולמי של התאחדות המלונות הבינלאומית. הכנס אולי זכור למשתתפים בו כאחד הארועים הפומביים האחרונים בהם השתתף ונאם ראש הממשלה רבין ז"ל.

לאחר הירצחו של רבין עליו השלום, נרתמתי לפעילות פוליטית ופעלתי במסגרת מגזר העצמאיים במפלגת העבודה. בבחירות של 1996 ריכזתי את תחום התיירות ואירגנתי כנס גדול בהשתתפותו של פרס ז"ל במלון דן פנורמה תל אביב. התיירנים תמכו אז בפרס ובענק, אך זה לא הספיק.

פרס אהב מאוד את תעשיית התיירות ותעשיית התיירות אהבה אותו. הוא הבין את המשמעות של התיירות ואת חשיבותה בבניית תדמיתה החיובית של המדינה. בשנות כהונתו כנשיא, פרס אירח במשכנו אין ספור אנשי תיירות מהעולם. כמעט כל מנכ"ל רשת בתי מלון בינלאומית או נשיא חברת תעופה שביקרו בישראל, ביקשו להפגש עם פרס. והוא נעתר כמעט תמיד בחיוב. כל מי שפגש את פרס במפגשים כאלו הבין מיד את המשמעות של המילים 'אדם דגול'. האיש היה 'גדול על המדינה הקטנה הזו בכמה מספרים'. הוא היה "מותג-על".

בעוד יומיים נחגוג את ראש השנה ונתחיל שנה חדשה. השנה יש למשרד התיירות תקציב שיווק ענקי בכל קנה מידה. האמת היא, שאם נחלק את תקציב השיווק הזה על מספרי התיירים המגיעים לישראל, סביר לשער שניתן בקלות להשתלב באחד המקומות הגבוהים בעולם בתקציב שיווק ביחס לתייר. כסף / תקציב הוא מרכיב קריטי לשיווק, אך בד בבד עם תקציב, צריך שיהיה לנו גם תוכנית שיווק אסטרטגית וצוות מקצועי שיוציא אותה אל הפועל. 

אני מאחל לכולנו שתהיה לנו שנת תיירות טובה. קודם כל ביטחון, ושנה של תקווה, מפני שללא תקווה קשה להתקדם, והרי אם יש דבר המחבר בינינו התיירנים לשמעון פרס ז"ל היא העובדה שעלינו להיות כל הזמן אופטימיים חסרי תקנה. שראש ממשלתנו יבין ויפנים שהתיירות לישראל, ולא רק נאומים מבריקים באו"ם, משנים ומייצרים דעת קהל חיובית. ששר התיירות יקדיש את כל זמנו ומרצו הרב לעניני משרד התיירות ולא לעיסוקיו הפוליטיים הרבים. שאילת תחזור להפוך להיות יעד תיירות צ'רטר חורפי לתיירות האירופית. שהסינים יגיעו לישראל בהמוניהם. שמטוסי הנוסעים לישראל ואליה יהיו עמוסים לא רק בישראלים המחפשים לנפוש בזול, אלא גם בתיירים שרוצים להגיע לישראל, ירושלים, ים מלח והכנרת.

אז בואו נבקש כולנו מבורא העולם ש-"תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ, תָּחֵל שָׁנָה וברכותיה".

שנה טובה ומתוקה לכולנו.

 

 

 

 

 

 

______________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

01/10/2016