29.03.2024
 
בקרי הגבולות נגד רשות האוכלוסין: שלמי את הלנת השכר כפי שהתחייבת

 

 

שירות חדשות תיירות

 

בקרי הגבולות, באמצעות עורכת הדין ורד גרטל, עתרו נגד רשות האוכלוסין וההגירה בבקשה לחייב את הרשות לשלם להם חלק מהשכר שהיא מלינה להם מאז שנת 2011 - אותו חלק שהרשות עצמה הודתה בקיומו. 

לטענת בקרי הגבולות, הרשות מלינה במשך שנים חלקים משכרם, שמצטברים לסכומים של עשרות אלפי שקלים לעובד. עורכת הדין גרטל מנהלת מזה ארבע שנים תביעה נגד הרשות בבקשה לשלם את כספי הלנת השכר. לפני כשנתיים, הודתה הרשות כי חלק מחובות השכר התבצעו בטעות - כלומר, קיימים - והתחייבה לשלם אותם לבקרים, אך גם התשלום הזה נדחה שוב ושוב. במרץ השנה התחייבה הרשות לבית הדין לעבודה לשלם את חובות השכר לבקרים במשכורת אוגוסט 2016 ששולמה להם בשבוע שעבר (1 בספטמבר) - אך לא שילמה את הכסף.

בעתירה, שהגישה עו"ד גרטל השבוע בשמם של 518 בקרי גבולות, היא מבקשת לחייב את הרשות לשלם לאלתר את אותו חלק של הכסף שהמדינה התחייבה לשלם באוגוסט, בצירוף פיצויי הלנת שכר.

"המדינה הגישה כתב הגנה באוקטובר 2014 (!), שבמסגרתו היא הודתה...בכך שהיא מלינה את שכרם של התובעים מאז חודש ינואר 2011 (!)", כתבה בעתירה, "במסגרת ניסיונות ביה"ד...לסיים את הסכסוך במהרה, התחייבה המדינה במרץ 2015 לערוך חישוב פרטני של השכר אותו הלינה על-פי הודאתה בכתב ההגנה ולשלם את מלוא חובה לתובעים לא יאוחר מחודש יוני 2015. דא עקא, שהמדינה לא פעלה על-פי הצהרתה, לא ביצעה את החישובים הרטרואקטיביים לכל התובעים ולא שילמה להם את השכר המולן עד יוני 2015 ואף לא עד עצם היום הזה".

"חלפו להם החודשים והגענו לדיון מוקדם, בהמלצת בית הדין...שהתקיים בינואר 2016 והצדדים הסכימו לפנות לשופט בדימוס שמואל צור על מנת שישמש כמגשר. במסגרת הגישור, התחייבה המדינה (פעם נוספת) לבצע את התשלומים הרטרואקטיביים בגין השכר שהיא מלינה על-פי הודאתה ולשלם את מלוא חובה לתובעים לא יאוחר ממשכורת אוגוסט 2016, המשולמת ב-1/9/16. למרבה האכזבה, המדינה הפרה גם התחייבות זו וזאת מבלי להודיע דבר הן לתובעים והן לכבוד המגשר. בתחילת חודש זה, ספטמבר 2016, התובעים גילו לתדהמתם בתלושי השכר שלהם לחודש אוגוסט 2016 שהמדינה לא שילמה להם גם הפעם את חובה כלפיהם בגין שכר מולן".

עוד כותבת גרטל בעתירה: "על פי הודאתה האחרונה של המדינה, כל מה שעשתה עד היום היה לעשות 'סימולציות שכר' על מדגם של 60 מקרים מבין התובעים. ואולם, אף תובע מבין התובעים, לרבות אלה שנכללו בבדיקה לגבי 60 איש לא קיבל תשלום כלשהו של הפרשי שכר. בנסיבות חמורות אלה, בהן עושה המדינה במודע ובמכוון הלנת שכר הנמשכת כבר קרוב לשש שנים ומפרה ללא כל הצדקה עניינית הן את החוק והן את התחייבויותיה המפורשות מתבקש ביה"ד הנכבד ליתן החלטה דחופה בבקשה למתן פסק דין חלקי...לחייב את המדינה בפיצויי הלנה מקסימאליים כחוק, המתחייבים מן הנסיבות החריגות שתוארו לעיל ולא להפחית מהם ולו שקל אחד. רק פיצויי הלנה מקסימאליים יוכלו אולי לגרום למדינה להפסיק ולצפצף על זכויותיהם של התובעים - עובדיה - ולהפסיק להלין את שכרם במודע וללא שום כוונה להפסיק את ההלנה", מסכמת גרטל.

"עובדים מסורים עם אידיאולוגיה, ששומרים על גבולות המדינה בגבולות ירדן, מצרים וסוריה, לא קיבלו חלק גדול של שכרם במשך חמש שנים, ומגיעים הביתה בסוף החודש עם משכורת של 5,000 שקלים", אומרת יו"ר מועצת עובדי רשות האוכלוסין, שני שבתוב, "מדובר בעוול שגובל בהתעללות, כפיות טובה וחוסר אחריות משווע מצד הרשות".  

מכתב התביעה שהגישה גרטל בשמם של הבקרים - ושרשות האוכלוסין הודתה בו למעשה - עולה שורה ארוכה של הלנות של רכיבי שכר המגיעים לביקורת הגבולות, שחלקן התקיימו בעבר וחלקן מתקיימות עד היום - תוך עבירות לכאורה על חוקי העבודה והתקשי"ר.

הרשות לא שילמה לבקרים המועסקים בשבת את התוספות המגיעות להם על עבודה בשבת, לכאורה בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה; שילמה ימי חופשה, מחלה, מענקי משמרות וכל שאר הזכויות הסוציאלית לעובדים במשרה מלאה כאילו הועסקו במשרה חלקית; לא איפשרה להורים לתינוקות לעבוד שבע שעות ביום במקום שמונה; לא איפשרה לנשים בהריון להיעדר בתשלום לצורך בדיקות רפואיות, לכאורה בניגוד לחוק; לא שילמה תעריפי לילה לעובדים המועסקים במעבר אלנבי בלילות; וביצעה מניפולציות שונות בשעוני הנוכחות כדי להקטין את רישום השעות של העובדים.

עוד עולה מכתב התביעה ומהודאת הרשות כי הרשות לא שילמה את התוספת המגיעה לבקרים שעובדים על אוניות; לא קידמה בקרים בדרגות השכר בהתאם לחובתה לפי ההסכם הקיבוצי והתקשי"ר; לא שילמה לעובדים "מענק משמרות" המחויב לפי התקשי"ר; לא שילמה לעובדים שהתפטרו כספים שנצברו לזכותם בקרן כפי שהתחייבה בהסכם אתם; לא שילמה לבקרים המועסקים בגבול ירדן שכר על נסיעות שנמשכות שעתיים ומעלה ביום, ועוד.

 

 

 

25/09/2016