17.04.2024
 
על הנזק האדיר של ′הארוחה הסינית באבו גוש′ לתיירות הנכנסת לישראל

 

 

מאת חגי רוזן

מימדי ההרס שגרם סיפור 'ארוחת הסינים' באבו גוש ליחסי הציבור ברחבי העולם של התיירות לישראל כמעט בלתי נתפס. אנשי שיווק הטורחים בעבודה סיזיפית יומיומית על שיווק תיירות נכנסת לישראל עדיין תופסים את ראשם כלא-מאמינים למראה החורבן, פשוטו-כמשמעו, שהביאה לשכת מארגני תיירות נכנסת במו-ידיה בהפצתו הנמהרת של הסיפור (שהתברר שאמיתותו מוטלת בספק, בלשון המעטה) באמצעי התקשורת.

מנהל חברת תיירות גדולה אמר השבוע ל-'Tnet': "תאר לעצמך את גודל האבסורד: גוף ציבורי שחבריו מוצאים את פרנסתם מתיירות נכנסת לארץ מפיץ כאחרון הטוקבקיסטים 'שיימינג' של סיפור חצי-אפוי, חצי-בדוי, ומנסר במו-ידיו את הענף שכולנו יושבים עליו ומתפרנסים ממנו. ולגבי הסיפור, תגיד, למה אף אחד מהמעורבים בו - ממדריך התיירים, המלווה של הקבוצה הסינית והחברה המארגנת, לא משמיעים את גירסתם לאירועים? למה הוא לא אומר 'הנה אדון זה וזה, בעילום שם אפילו, שיספר בתקשורת מעדות ממקור ראשון מה קרה במסעדה'? זה לא נראה סתם חשוד, זה נראה חשוד וחצי. לדעתי, הם לא רוצים להתראיין ויודעים טוב מאוד מה הסיבה לכך". 

את האשמה כולה הוא תולה ביוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות: "אם היה שם לידו מישהו בעל שיקול-דעת, בעל ראיה רחבת-טווח של הנזק ההיקפי שסיפור כזה עלול לגרום לענף - שהיה עוצר את תאוות-הפרסום שלו והרצון הבלתי-נשלט לרוץ ולהתראיין לכל מיקרופון פנוי - הכל היה נראה אחרת. הרי כל מי שעוסק בתיירות נכנסת נתקל ביומיום בסיפורים כמו סיפור המסעדה באבו-גוש, ומנתב אותו לדרך הטיפול הנכונה יותר, הדיסקרטית יותר, ולא רץ ומפיץ אותו ב'תפוצת נאט"ו' לכל אמצעי התקשורת. היו כמה פעמים שעודדתי נפגעים ממקרים כאלה להתלונן במשטרה, פעמים אחרות 'סגרנו' את העניין עם פיצוי לתייר הנפגע מבעל-העסק. פעמיים אפילו העברתי סיפורים בדיסקרטיות לכתבי מקומונים, שפירסמו כתבות שגרמו נזק לעסק שהתלוננו עליו תיירים ברמה המקומית, בלי לגרום הדים גדולים בעיתונות הארצית. כל זה כדי שלא להרוג זבוב באמצעות טיל שיוט אטומי, כפי שעשה פתאל."

נו, ולמה אתה לא רוצה להתראיין בשמך?

"עזוב, אני צריך צרות עם יוסי? האיש יכול לדפוק אותי באלף ואחת דרכים, ואני אפילו לא אוכל לדעת מאיפה זה ייפול עליי".

סמנכ"ל בכיר בחברת תיירות גדולה (שגם הוא חפץ בעילום-שמו), בעל היכרות ארוכת-שנים עם פתאל, עוד מתקופת כהונתו כמנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, דווקא מסנגר עליו: "תבין, האיש לוקח ללב כל דבר. הוא רגשן ברמות שאתה לא יכול להעלות על דעתך. הוא פטריוט ישראלי אמיתי במובן הכי עמוק של המילה, ואני חושב שסיפור אבו גוש פשוט העיף לו את הסעיף והוא התפוצץ. תאמין לי - לאיש הזה יש לב ענק, וענף התיירות הישראלי צריך להוריד בפניו את הכובע. אני לא מכיר הרבה אנשים שתרמו כמוהו לענף הזה ב-20 השנים האחרונות, והכל - ממקום של אהבה ונתינה. שקל אחד לא יצא לו מזה, והוא עוד צריך לאכול, תסלח לי, חרא מכל כיוון - כולל מכם, בגלל דברים שהוא עושה עם הכוונות הכי טובות".

קולגה לשעבר של יוסי פתאל, בעל חברת תיירות, המכיר אותו היטב גם כן עוד מאז ימי כהונתו כמנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, אומר: "אני חושב שסיפור אבו-גוש יצא לגמרי משליטה בשלב מסויים. לפתאל לא הייתה הערכה באיזו עוצמה הדברים יתפוצצו. האיש מבין ובקי היטב בטכנולוגיה ובעולם האינטרנטי, ולמרות הכל לקה בהערכה שגויה של עוצמת המדיה החברתית - סיפור שהיה צריך להישאר בשולי הרמה המקומית מקסימום יום וחצי, הפך לשריפת-ענק שמגיעה לכל העולם. אני חושב שיוסי היה צריך לשקול הרבה יותר טוב את הכיוון של השיימינג הזה - ומראש, כשאתה מוציא סיפור כזה החוצה כשה-"איש הרע" בו הוא ערבי - הסיפור מתודלק כבר מההתחלה באמוציות אצל הטוקבקיסטים הימניים, שהם האלימים ביותר ברשת. קח את זה, בצירוף נטיה לפרסום צהוב באתרי החדשות הגדולים מבלי בדיקה מעמיקה של העובדות, וקיבלת את הבלאגן הזה, שאף אחד, כולל פתאל עצמו, לא רצה בו".

שר התיירות לוין התראיין השבוע ל'גלובס' ואמר כי "כל אירוע כזה כאשר הוא מתפרסם, גורם לנזק אדיר".

 

הנה מקצת מהכותרות בעולם השבוע, הממחישות את היקף הנזק עליו מדבר לוין:

הבי בי סי:

 

Ming Jing News (אתר חדשות בשפה הסינית):

 

  

 

 

אתר חדשות טייוואני:

 

 

 

אתר חדשות סיני בשפה האנגלית:

 

 

 

ה'טלגרף' הבריטי:

 

 

 

ה'איוונינג סטנדרד' הבריטי:

 

 

 

אתר החדשות האוסטרלי 'The Australian':

 

 

ה'גארדיאן' הבריטי:

 

 

 

Travel Pulse האמריקני:

 

 

 

 

10/09/2016